ועדת הכלכלה דנה השבוע בקידום אסדרה חדשה בתחום המוסכים ושמאי הרכב. בפתח הדיון הזכיר היו"ר
דוד ביטן, כי הנושא נמצא בדיונים בין המאסדרים השונים כבר 8 שנים, ובשנה האחרונה פעל כדי להשיג הסכמות שיאפשרו פריצת דרך לטובת הורדת המחיר לצרכן ושיפור השירות. הוא הוסיף כי ההסדר החדש יהיה במבחן לתקופה של שנה וחצי, במהלכה תיבחן השפעתו.
"הלכנו לקראת המוסכים ומתכוונים שיהיה להם רווח סביר, הכוונה היא שלפחות 1,200 מתוך 1,700 המוסכים יהיו בהסדר עם חברות הביטוח. בעוד שלושה חודשים נקיים מעקב לבדוק כמה מוסכים חדשים נכנסו או עתידים להיכנס להסדר. אחרי שנסיים לטפל בנושא הזה נתחיל לטפל בגניבות הרכב שהפכו למכת מדינה, שמשפיעה על הכפלת מחיר פוליסות הביטוח בשנה האחרונה", אמר היו"ר ביטן.
את ההסדר החדש הציגו סמנכ"ל
משרד התחבורה, אבנר פלור, ומנהל צוות ביטוחי רכוש באגף שוק ההון, אוהד מעודי. השניים הסבירו, כי לפי ההצעה יגדל היצע המוסכים שאיתם עובדות חברות הביטוח ואיתו התחרות על המחיר וגם על השירות לבעלי כלי רכב שדרושים תיקון לאחר תאונה. הרפורמה תבטל את רשימת השמאים של חברות הביטוח, כך שייבחרו באקראי.
"כיום ישנם למעלה מ-5,000 מוסכים, ומתוכם כ-2,000 מוסכי מכונאות וכ-1,700 מוסכי פחחות. רצינו לראות כיצד מגדילים את מספר מוסכי ההסדר וגם איך נותנים בידי הצרכן את הבחירה בשמאי. המתווה נותן מענה לסוגיות אלה ולסוגיית חלקי החילוף וישפיע בסופו של דבר על
יוקר המחיה. הגדלת היצע המוסכים תהיה הדרגתית ואני מעריך שבחצי השנה הראשונה זה יגדיל פי שניים מהמצב הקיים היום", אמר פלור.
מעודי הוסיף, כי מדובר באחת הרפורמות המורכבות של שוק ההון בשנים האחרונות. לדבריו, "עד כה פורסמו 3 טיוטות והתקיימו דיונים עם כל אחד שיושב פה בחדר. חלק מהשינויים שהכנסנו זה לבקשת המוסכים למרות שהם יושבים פה ואומרים שלא דיברו איתם. לא כל שחקן שנמצא כאן ייצא מרוצה עד הגג. צריך להבין שיהיו פה איזונים וכללי משחק הוגנים בפיקוח שלנו". סגן הממונה על רשות התחרות אוריאל סיטרואן, ציין כי "ההסדר מאוזן ונותן פתרון לא רע".
מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, אמרה כי כל מוסך שיעמוד בתבחינים יוכל להיות מוסך הסדר. "כשחברת ביטוח תחתום על הסכם התקשרות עם מוסך, היא תהיה מחויבת להתקשר גם עם מוסך אחר שיש לו מאפיינים דומים", אמרה. מעודי הוסיף: "מוסך לא יממן רכב חלופי, כי זאת העמסה עליו. מוסך שאינו ברשימת המוסכים שהתקשרו עם חברת ביטוח - תגבה חברת הביטוח השתתפות עצמית כמו מוסך מוסכם. כלומר, גם מוסך שאינו בהסדר יהיה כאילו בהסדר. בנוסף, כל חברת ביטוח תחויב לשווק פוליסה גם ללא בידול השתתפות עצמית. נוודא שאין שמאים בניגוד עניינים עם חברת ביטוח זו או אחרת. רשות שוק ההון תחייב כל חברת ביטוח להגיש לאישור את מודל שכר הטרחה ותוודא שזה בטווח הסביר. פרסום ההוראות ייצא בהקדם האפשרי".
באיגוד המוסכים התנגדו נחרצות להסדרה החדשה, וטענו כי היא תפגע בתחרות ובחופש העיסוק של המוסכים ובפרנסתם: "ניסיון פסול של רשות שוק ההון לשלוט על ענף המוסכים ולקדם מתווה חד-צדדי השם לנגד עיניו אך ורק את דרישות חברות הביטוח וזאת בניגוד מוחלט לאמור בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב". עוד טוענים באיגוד כי הרפורמה האמורה מתעלמת ממתווה אסדרה קודם שהושג ונחתם ב-2016.
יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, הוסיף: "יגיע לקוח למוסך והמוסך יגיד שהוא לא יכול לתקן את האוטו כי התנאים לא מסחריים. בסופו של דבר 14 מוסכים שהם רשתות יש להם יותר מ-50% מהתיקונים. זאת לא רפורמה. זה מכרז תפור. לא פותרים אפליה באפליה". יו"ר עמותת מוסכים, אמיר בננו: "היום אתם סוגרים מוסכים הרמטית ולא מאפשרים להם עבודה".
עינת סגל ממשרד התחבורה הציגה סעיף נוסף ברפורמה: "'אובדן להלכה' יכנס לתוקף לאחר בחינת רשות שוק ההון. בלי קשר לאמור, משרד התחבורה מקיים הליך לשינוי קביעת אבדן גמור המבוסס על היבטים בטיחותיים (במקום כלכלי) שיעוגן בתקנות התעבורה". בסוגיית חלקי חילוף אמרה כי תהא עמלת חלפים סבירה שתשולם למוסך: "אנחנו קובעים קריטריונים איך זה ייקבע, אבל לא קובעים את מספרה". נציגי המוסכים בירכו בדיון על הטיפול בנושא זה.
היו"ר ביטן הגיב לטענות שעלו במהלך הדיון, ואמר כי ההסדרה נועדה לטפל בהתייקרות הבלתי פוסקת של פוליסות הביטוח, אך מצד שני אין כוונה לסגור מוסכים או להביא חברות ביטוח לפשיטת רגל. "אנחנו רוצים שהצרכן ישלם פחות. לכן אמרנו שנביא פתרון זמני ונעקוב אחריו. הגענו לבעיה נוספת של חלקי החלפים - חברות הביטוח נכנסו למלחמה ומתעקשות לספק את החלפים שלא במחירון. השמאים נותנים מחיר שמעלה את המחיר לצרכן, וחברות הביטוח אומרות שיספקו למוסכים את החלפים כדי שהמחיר ירד, אבל אז טוענים המוסכים שהם לא מרוויחים. נוצרה בעיה - אם נותנים לחברות הביטוח לספק חלפים אז כל המוסכים ייסגרו כי לא ירוויחו. אמרנו שנפתור את זה בצורת עמלה למוסך. אני חשבתי שאנחנו צריכים לקבוע את סכום הזיכוי (עמלה) מראש לתקופה מסוימת, אבל רשות ההון הציעה פתרון אחר", אמר.
יו"ר איגוד המוסכים לוי הגיב כי הוא לא יכול לקבל משהו שטוב רק ל-300-250 מוסכים וציין: "אנחנו מוכנים לכל הסדר שמשאיר לנו אופציה להרוויח ולא אופציה להתקיים. הספקים שלנו מתים מפחד, איזה עסק לא יודע כמה הוא יקבל בסוף על חשבונית שהוציא? אם אתה נכנס לעסק ומקבל חשבונית לתשלום 1,000 שקלים ומשלם רק 50 זה עולם תחתון".
מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, עו"ד
ישראל מימון, אמר מנגד כי ישנן 14 חברות ביטוח שמתחרות בניהן וב-2022 הן הפסידו מיליארד שקלים וחצי. הוא הוסיף כי גם לאחר העלאת מחירים ב-2023, 8 חברות עדיין הפסידו. הוא ציין כי כל הדוחות מהשנים האחרונות, בניהן גם של
מבקר המדינה, הראו כי החלפים נמכרים במחיר של בין פי שניים לפי 7 ממחיר השוק, ואמר כי זה אבי כל חטאת. לדברי מימון: "מי שחסר בתמונה זה האזרח שבסוף הוא משלם". הוא הוסיף כי לחייב חברות ביטוח ללכת לכל מוסך זה כמו לחייב חולים ללכת לכל רופא שרק קיבל רישיון, ללא שיקול דעת או אפשרות להשתמש במומחים. לוי הגיב: "אם אקנה טלוויזיה במחיר שהסוחר קונה אותה אז הסוחר יפשוט רגל. זה המודל העסקי".
מוטי פינס, יבואן חלקי חילוף, אמר כי הוא לא מבין למה חברות הביטוח טוענות שהן מפסידות כסף. הוא הסביר כי חברות הליסינג עושות ביטוח עצמי, ולא ראה שהן הולכות לעשות ביטוח בחברות הביטוח כי הן מפסידות. הוא אף ציין כי יש היום 3 חברות ביטוח שהן בעלים של יבואני חלפים, ולוי העיר: "אם זה המצב אז אנחנו נמכור ביטוח". היו"ר ביטן סיכם את הדיון וביקש להגיש לוועדה את הנהלים וההנחיות האמורות בתוך שבוע.