|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ח'כ אכרם חסון עם הרצל ובלפור חקק [צילום: תפארת חקק]

אכּרם חסון נאבק להקמת מרכז למורשת הדרוזים

ח"כ אַכּרַם חַסוּן צוין לאחרונה ע"י אגודת הסופרים העברים כראוי ל"אות קֶסת הזהב" על תרומתו לאגודת הסופרים העברים. במהלך כהונתו הוא סייע לאגודה בדו שיח עם הרשויות, וגם היה שותף להכנת "חוק הלשון העברית", שלא הובא עדיין לחקיקה. ד"ר חסון היה בעבר ראש עיריית הכרמל (דאליַת אל כרמל.. הוא נאבק בו-זמנית להקמת בית המורשת הדרוזית ולמימוש החוק שנחקק בנושא
31/12/2012  |   הרצל חקק, בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות

ח"כ אכּרם חסון הוא פּעיל בלתי נלאֶה, ויש הממשילים אותו לכַספּית. הכרנו אותו בשנות השמונים כשהקים בכפר דאלית אל כרמל את "בית הסופר הדרוזי". הוא הזמין את נציגי אגודת הסופרים העברים להגיע למקום ולקיים מפגשים משותפים של יוצרים יהודים ויוצרים דרוזים. קיבלנו אז חסות לפעילותנו זו מטעם המועצה הציונית בישראל (היו"ר היה אז ניסן הרפז ז"ל והמנכ"ל - משה בן עטר).

המפגשים היו מרגשים ומרתקים: יוצרים יהודים ויוצרים דרוזים קראו משירתם, ולא פעם גם קיימנו מפגשים בבית הספר אורט רונסון בכפר, ותלמידים יצירתיים קראו מיצירותיהם בפנינו. את פרי המפגשים המשותפים הבאנו אז גם באירוע משותף בבית ש"י עגנון בירושלים וכן אירוע בבית הסופר בתל אביב. השבוע בבית הסופר הוענק אות קסת הזהב לח"כ אכרם חסון וגם לעוזרת הפרלמנטרית שלו, מרינה סמוליאנוב, שפעלה ללא לאות למען אגודת הסופרים העברים.

ד"ר אכרם חסון טוען זה שנים לחשיבותה של המורשת הדרוזית החומרית והרוחנית, והוא קורא לתעד ולשמר את המורשת. הוא פנה כחבר ועדת ביקורת המדינה של הכנסת וכנציג העדה הדרוזית למשרד ראש הממשלה בשאלה: מדוע החוק להקמת המרכז למורשת הדרוזים בישראל שנחקק בעבר נופל בין הכיסאות ולא מגיע לכלל ביצוע?
יש לציין, שהמשורר נביל נאסר אלדין, המקורב לחבר הכנסת וגם הוא תושב הכפר, עושה גם הוא לשימור ולתיעוד של המורשת הדרוזית. נביל שותף לספר הלימוד שהוכן במועצה הציונית בישראל על הדרוזים, וגם לחידון הדרוזים שנערך מדי שנה על-ידי המועצה הציונית. המשורר נביל שימש אף כסגן יו"ר אגודת הסופרים העברים בשנים 2009-2007.

חוק מרכז המורשת הדרוזית - צו השעה

פעילותו הרב תרבותית של אכרם חסון מצטיירת כעשייה שיש בה לפלס דרכים, לחולל שינויים בחברה הישראלית: ח"כ חסון מזכיר שוב ושוב, כי ב-2007 אישרה הכנסת את חוק המרכז למורשת הדרוזים בישראל תשס"ז. על-פי החוק שאושר, מטרת המֶרכּז היא לחנך, לחקור ולהגביר את המודעוּת למורשת העדה הדרוזית. כאשר חסון מציג את הדרך ואת המטרה עיניו נוצצות, הדאגה לחיבור בין חלקי החברה הישראלית היא בנפשו: חשובה לו הברית בין החברה הישראלית, בין ההנהגה בישראלית - לחברה הדרוזית. לדברי אכרם חסון, כשהחוק נחקק הוא זכה לתשבחות רבות על הרגישות של הממשל הישראלי לעדה הדרוזית, שתורמת למדינה ולכוחות הביטחון שלה. "הגדירו את הברית בינינו כברית דמים שהיא גם ברית חיים", אומר לנו ח"כ אכרם חסון. מספר הנופלים הדרוזים במערכות ישראל ידוע לכול, ומדי שנה מתקיים טקס יזכור לחיילים הדרוזים בבית "יד לבנים" בכפר דאלית אל כרמל (שהוא גם "בית לורנס אוליפנט"). בבית הזה חוּבַּר המנון "התקווה" על-פי המסורת, כיוון שנפתלי הרץ אימבר היה מזכירו של לורנס אוליפנט וסיפר לא פעם שבחדרו בכפר חיבר את ההמנון. "מכאן תצמח התקווה", אומר לנו ח"כ אכרם חסון. בשנת תשע"א (2011) קיימנו במקום בעצה אחת עם אכרם חסון טקס יזכור לחיילים הדרוזים כמיזם משותף של אגודת הסופרים העברים והמשוררים הדרוזים בכפר. הִנחו את הטקס בלפור חקק ונביל נאסר אלדין. בלפור חקק חיבר אז נוסח מיוחד של יזכור לחיילים הדרוזים, והטקס צולם ותועד.

אכרם יודע להיאבק על דרכו ללא פשרות, שכן היעד מקודש בעיניו: ח"כ אכּרם חסון פנה במכתב חריף לאגף התיאום, המעקב והבקרה במשרד ראש הממשלה והוא ביקש לקיים את שהובטח ולהוביל למימוש החוק. בישיבת ועדת הכספים של הכנסת הפנה ח"כ חסון שאלות אלו לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ. הוא הציע לשר האוצר חלופה מעשית שתקל על מימוש החוק: להפנות את "הרווחים הכלואים" להשקעות בתוך המדינה, בפריפריה וביישובים הדרוזים. הוא שאל מדוע הממשלה מוותרת על גבייה של 50 מילארד שקלים מהחברות ועושה להן הנחה משמעותית וגובה רק 3 מילארד שקלים. "הרי אותן חברות" , אומר ח"כ חסון, "קיבלו הטבות של מאות מיליוני שקלים ממרכז ההשקעות ונהנו מהטבות מס".

המאבק לשיפור חיי הדרוזים

ח"כ חסון הוא לוחם ללא חת, דמות של מנהיג שיודע לא רק להתוות חזון אלא גם להוכיח עצמו כאיש מעשה: חסון נאבק שנים לשיפור החיים של הדרוזים בישראל. לדבריו, השירות הצבאי של הצעירים הדרוזים יוצר ציפיות לשוויון מלא בחיים האזרחיים. קשה להם לשאת את הפער בין התרומה לצה"ל והנפילה עם היציאה לחיים האזרחיים. הציבור הדרוזי מצפה, שייקָבעו תוכניות מתאר לכל הכפרים הדרוזים, שיוכרזו שם אזורי תעשיה ויושלמו תשתיות של כבישים, מערכות ביוב, וגם...תשתיות לתיירות. בעצם, למה לא? "אנו חלק מן המדינה הזאת, אוהבים את שׂפתה", אומר אכרם, "וצורם לי שאני רואה שילוט על חנויות לא בשׂפה העברית."

עלינו לזכור שהדרוזים תורמים למדינה, ויש גם "תנועה דרוזית ציונית" בראשות יוסף נאסר אלדין. בנו, כרמל נאסר אלדין, הוא היום יו"ר מועצת דאלית אל כרמל. מי שמנהל את בית "יד לבנים" הוא אמל נאסר אלדין (לשעבר חבר כנסת), ששָכַל את בנו ואת נכדו במלחמות ישראל.

"אנו מצפים לסיוע של הממשל", אומר אכרם. "האם מינהל מקרקעי ישראל לא יכול ללכת לקראת הציבור הדרוזי? האם לא הגיעה השעה, שיקום המרכז למורשת הדרוזים בישראל?" הציבור הדרוזי מקים מתוכו מדי שנה עתודה של כוח אקדמאי, והם מצפים להשתלב גם בשירות הציבורי. זו גם משימה חשובה לפעילותו של ח"כ אכרם חסון.

הרקע צפון בתנ"ך

הדרוזים חוזרים ומזכירים לנו את הקִרבה בינינו לבינם, בין משה רבנו ובין חותנו שהיה יִתרוֹ. יִתרוֹ הוא אחד הנביאים של העדה הדרוזית. הקשרים בן הדרוזים לבין התנועה הציונית הבשילו בשנות השלושים של המאה העשרים. בשנת 1929 הושגה הבנה בין שייח' סעיד מועדי ובין דויד הכהן מתנועת העבודה.

בימי "המאורעות" (1939-1936) נָקטו הדרוזים עמדה ניטרלית, ואפילו גישה אוהדת לצד היהודי בסכסוך. באותם ימים התקיימו מפגשים בין יהודים ודרוזים בשפרעם, בירכא, בדלית אל כרמל ובפקיעין. תוכננה הגנה משותפת על הכפרים היהודים והדרוזים, ועם הזמן גם נרקמו קשרי מסחר.

מדינת ישראל הכּירה בדרוזים כקהילה דתית נפרדת מן הקהילה המוסלמית (1956), חקקה את חוק גיוס חובה לצה"ל של הדרוזים (1957), יסדה מועצות דתיות דרוזיות (1961) ובתי דין דתיים דרוזים (1962). הוקמה מערכת חינוך לדרוזים הכוללת פרקים על המורשת הדרוזית. הדרוזים הגיעו לדרגות קצונה בכוחות הביטחון, וזכוּרים אל"מ נביה מערי מכפר חורפיש וסא"ל חוסין עלי אמאר מג'וליס שנפלו במלחמות ישראל. העדה הצמיחה מתוך אלוף בצה"ל, אלוף יוסוף משלב מכפר אבו סנאן, ואזרחים דרוזיים שימשו בתפקידים בכירים בסגל הדיפלומטי. אכן, המדינה עושה למען הדרוזים, עושה לא מעט.

שילוב מלא

"אנו מצפים לשילוב מלא, לאזרחות מלאה" אומר ח"כ אכרם חסון.
השבוע העניקה לו אגודת הסופרים העברים את "אות קסת הזהב" על תרומתו לאגודה ועל סיועו לתהליך החקיקה של "חוק הלשון העברית", שעדיין לא הגיע לסיומו. המאבק של ח"כ ד"ר אכרם חסון להקמת בית המורשת הדרוזית מעורר אהדה. כפי שיש היום ברחבי הארץ בתי מורשת לקהילות ישראל השונות (בית מורשת יהודי בבל, בית מורשת יהודי טריפולי, מרכז למורשת יהודי תימן וכיו"ב), "הגיעה השעה להקים את בית המורשת הדרוזית", אומר אכרם.

לסיכום:

הדרוזים נאמנים לזהותם. הם דרוזים גם על-פי לאומיותם וגם על-פי דתם - ובזה הם דומים לנו היהודים. גם אצלנו, גם אצלם - יש זהות בין דת ולאום.

חשוב להדגיש: אנחנו שותים מאותו טס נחושת את הקפה שלנו. כי הדו-שיח עם הדרוזים מתחיל בקפה. אם דרוזי אומר- חס וחלילה- לאדם "מָא בַּשרבּש קַהווַתַכְּ", אין שׂיח יותר! השׂיח מתחיל באותו קפה, בקִרבת נפש. וזה גם המפגש בינינו לבינם, כי אנו שותים אותה תמצית, ספוגים באותה מהות.

הדרוזים הם כוס הקפה שלנו...

ח'כ אכרם חסון ומריאנה סמוליאנוב ותעודות ההוקרה [צילום: תפארת חקק]
12אכרם חסון מקבל אות קסת הזהב משמאלו הרצל חקק ועדנה מיטווך מלר [צילום: תפארת חקק]
אכרם חסון נואם מעל בימת בית הסופר משמאל הרצל חקק יושב ראש אגודת הסופרים [צילום: תפארת חקק]
תאריך:  31/12/2012   |   עודכן:  01/01/2013
הרצל חקק, בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אכּרם חסון נאבק להקמת מרכז למורשת הדרוזים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נביל נסראלדין
31/12/12 14:19
2
הניה
31/12/12 19:59
3
חקלאי
31/12/12 23:37
 
חקלאי
1/01/13 18:16
4
בלפור חקק
1/01/13 08:29
5
דוד אדרי
1/01/13 10:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנה הקרובה יימצא הכוכב אוראנוס במזל טלה, עובדה שיכולה לסמל התחלות חדשות ופורצות דרך בתחומים רבים ובעיקר בתחום החשוב לנו הוא המאפיין של מזל טלה – תחום יכולת ההבעה וההגנה על מרחב המחייה שלנו (במילים נוספות גם – מלחמה).
31/12/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לאחרונה ראה אור ספרי "חלומו של הכוזרי" העוסק בספר הכוזרי שכתב ר' יהודה הלוי במאה ה-12. במובן מסוים, זוהי השלמה לספר שכתבתי לפני שנתיים אודות מורה הנבוכים לרמב"ם ("סודותיו של מורה הנבוכים", דביר, 2010), שכן ספר הכוזרי ומורה הנבוכים מציגים עולמות רוחניים שונים ומנוגדים, המרכיבים יחד תמונה צבעונית של עולם המחשבה היהודי בספרד במאה ה-12.
30/12/2012  |  ד"ר מיכה גודמן  |   כתבות
"הבלתי נראה" מאת המחזאי האמריקני קרייג רייט (48) המועלה בתיאטרון הספרייה ולראשונה בישראל, הוא פנינה תיאטרלית של משחק משובח. ההצגה הסולידית הזו עוסקת בבית כלא ובכלואים שאינם יודעים מדוע הם שם, אך היא טבולה בהגיגים פילוסופיים, מלאת מתח וקצב , מרגשת ומעניינת.
30/12/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
ארז תדמור, ממקימי תנועת אם-תרצו ומי שבאופן רשמי הוגדר כראש אגף מדיניות בתנועה, מונה באחרונה לתפקיד ראש דסק באתר nrg של מעריב. עמוד באתר nrg, המציג את טורי תדמור, הגדיר אותו תחילה כ"ראש הדסק הפוליטי-מדיני של nrg" ובהמשך כראש דסק בלבד.
30/12/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
על-פי כל הסימנים בשטח, ימיו של בשאר אסד ספורים, וסוף השושלת של בית אסד נראה קרוב מתמיד. שלטון דמים שהחל את דרכו בנובמבר 1970 מסיים את חייו כשהוא טובע בדמם של אזרחי סוריה מאז תחילתו. שלטונה של העדה העלאווית על המוסלמים מעולם לא היה לגיטימי, שכן לא רק שהם מיעוט, אלא שספק רב אם על-פי האיסלאם יש להם בכלל זכות לחיות, בהיותם כופרים, עובדי אלילים. נפילת שלטונם הנראית כבלתי נמנעת מעוררת את השאלה: מי המרוויח ומי המפסיד מקריסתה של סוריה, והתשובה מורכבת למדי.
30/12/2012  |  מרדכי קידר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il