|   15:07:40
דלג
  נבון קצב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הדגל השחור מעל משפט נשיא המדינה משה קצב

האם קצב אכן זכה להליך משפטי תקין וטהור, החף מכל השפעה חיצונית מזהמת, באופן שאיפשר קיומו של משפט צדק שמעליו יתנוסס דגל לבן? הקדמה למאמר שיתפרסם לאחר הקראת גזר הדין במשפטו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב
17/03/2011  |   נבון קצב   |   מאמרים   |   פרשת קצב   |   תגובות
משפט צדק? [צילום: פלאש 90]

הדגל השחור מעל משפט נשיא מדינת-ישראל (חלק ב')
עו"ד נבון קצב
הנשיא קצב חייב להגיש ערעור להעליון. זהו ערעור שהוא חייב לכולנו אזרחי מדינת ישראל, אשר שואפים לחיות במדינת חוק, צדק וסדר, בה נשמרת זכותם של כל אזרחיה, ויהיה מעמדם אשר יהיה, למשפט צדק. קריאתי לנשיא מדינת ישראל נעשתה בטענת ה"הגנה מן הצדק" שנועדה להבטיח את הוגנות ותקינות ההליך המשפטי, כאשר הוגנות זו נמצאת בסכנה, שעה שמתקיימת אווירה ציבורית עוינת במיוחד נגד הנאשם
לרשימה המלאה

יום הקצב הבינלאומי
עו"ד נבון קצב
הקראת גזר הדין של הנשיא לשעבר של מדינת ישראל משה קצב נקבעה ליום בו יחול יום האישה הבינלאומי - מה הן המשמעויות הנובעות מכך? * מדינה בה נמנעת האפשרות לנהל משפט צדק החף מכל השפעה חיצונית, סופה - חלילה - אנרכיה
לרשימה המלאה

הקדמה

על כולנו, אזרחי מדינת ישראל, ויהיה תפקידנו ומעמדנו אשר יהיה, השואפים לחיות במדינת חוק, סדר וצדק, מוטלת החובה הבסיסית, להקפיד הקפדה יתרה ולשמור מכל משמר על העיקרון של קיום הליך משפטי תקין וטהור בהתאם לכללי הדין, המוסר והצדק. בו יישמרו חומרי החקירה, הראיות והעדויות מכל חשש, ולו הקטן ביותר, לזיהום אפשרי שלהם.

הליך משפטי בו יישמרו מכל משמר זכויות האדם, זכויות חפים מפשע, חשודים ונאשמים שטרם ניתן בעניינם פסק דין חלוט (דהיינו שאין עליו אפשרות ערעור), בו יישמר עיקרון-העל של עשיית משפט צדק, ואך ורק בין כותלי בית המשפט, ולחלוטין לא בתקשורת ובמשפטי שדה בכיכרות העיר, ובו תישמר ותוגן עצמאותה של הרשות השופטת, מפני כל חשש ולו הקטן ביותר, להשפעה חיצונית אפשרית כלשהי על שופטיה.

כך גם על רשויות שלטון החוק והצדק במדינת ישראל להבטיח כי מעל כל הליך משפט פלילי בו מוכרע לשבט או לחסד גורלם של בני-אדם - כאשר על כפות המאזניים מונחים הדברים היקרים ביותר לבני האדם והם: כבודם, שמם הטוב, חירותם ואף ממונם - יתנוסס אך ורק דגל לבן.

אולם, בטרם תיגשו אל מלאכת קריאת מאמרי זה, מרגיש אני צורך לשתף אתכם הקוראים בדבר מסוים.

ולא! אין המדובר בשמי. שכן איני קרוב משפחה של נשיא המדינה נבון ו/או של נשיא המדינה קצב.

ולא! אין המדובר גם בשאלת זכותה של כל אישה על גופה. שכן אין וגם לא יכולה להיות כל מחלוקת, שלכל אישה הזכות המלאה על גופה, וכי מי שפוגע בזכות זו, צריך ליתן את הדין ולהיענש, ויהיו מעמדו ותפקידו רמים ככל שיהיו.

ולא! אין המדובר גם בשאלת עצם העמדתו של נשיא מדינה לדין. שכן גם בעיניי כל האזרחים שווים בפני החוק, וגם נשיא המדינה אינו מעל החוק. ואולם, כשם שכל האזרחים שווים במדינתנו בפני החוק, ויהיו מעמדם ותפקידם רמים ככל שיהיו, כך גם מוטלת החובה על המדינה ורשויות שלטון החוק בה, להבטיח כי לכל אזרחי המדינה, ויהיו מעמדם ותפקידם רמים ככל שיהיו, תישמר ותינתן הזכות הבסיסית והשווה לזכות במשפט צדק, הליך משפטי תקין וטהור, בהתאם לכללי הדין, המוסר והצדק. הליך משפטי החף מכל חשש, ולו הקטן ביותר, להשפעה חיצונית מזהמת, ולעיוות דין אפשרי חלילה, כאשר על המשפט להתנהל ולהתברר אך ורק בין כתלי בית המשפט, ובשום פנים ואופן לא בתקשורת, בדעת-הקהל ובהפגנות בכיכרות העיר.

ולא! אין המדובר גם בשאלת אשמתו או חפותו של נשיא המדינה משה קצב, לגבי ביצוען או אי-ביצוען לדבריו, של העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שהוגש לבית המשפט, ובניסיון לקבוע האם שגה בית המשפט הנכבד שעה שהחליט להרשיעו בהן או שמא צדק. זאת מהסיבה הפשוטה שהמשפט כולו התנהל בדלתיים סגורות לציבור, בניגוד, אגב, לבקשתם של פרקליטי הנשיא, ומתוך חשש לפגיעה בפרטיות המתלוננות, ועל-ידי כך נמנעו מאיתנו כאמור כל הכלים המשפטיים, לדון בשאלות העובדתיות העולות מהתיק המשפטי, ולהכריע מה דעתנו בשאלת החפות או האשם, לגבי העבירות שיוחסו לנשיא המדינה משה קצב, בכתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי הנכבד בת"א-יפו.

שכן, על-מנת שהייתי, כאמור, יכול כלל להעמיד גם את עצמי כשופט בפרשה זו - כשם שעשו אגב, הן דעת הקהל והן התקשורת עוד בטרם הוגש כלל כתב אישום - היה עלי לכל הפחות להיות נוכח במשפט עצמו, לראות ולבחון במו עיניי את עדות הנאשם והמתלוננות, את אמינותן, את מהימנותן ואת עמידתן בחקירות הנגדיות. לבחון לעומק, בכובד ראש ובעיניים משפטיות, את כל חומרי החקירה, הראיות והעדויות כשהם טהורים וחפים מפני כל זיהום, ולקרוא היטב, באופן מלא ובכובד ראש, גם את כל הפרוטוקולים שבמשפט.

כאמור, מאחר שמשפט הנשיא קצב נוהל בדלתיים סגורות לציבור, נמנעה מאיתנו כל אפשרות לבחינה משפטית רצינית בשאלות העובדתיות, בכל הנוגע לאישומים גופם ולשאלת החפות או האשם, שעסקה בהן הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי הנכבד.

כך נמנעה מאיתנו כל אפשרות הכרעה בשאלה העובדתית, לפיה איזו משלוש האפשרויות הבאות, הקיימות לכאורה בכל אשמה של ביצוע עבירות מין, על-ידי מעביד/מעבידה בעובד/בעובדת, עולה לדעתנו גם מניתוח התיק המשפטי בפרשת נשיא המדינה קצב:

אפשרות א': הנאשם/הנאשמת, מעביד/מעבידה של המתלונן/המתלוננת הוא/היא שמשקר/שמשקרת, וכן ביצע/ביצעה בעובד/בעובדת הכפוף/הכפופה לו/לה עבירות מין חמורות אשר מיוחסות לו/לה בכתב אישום.

אפשרות ב': המתלונן/המתלוננת, עובד/עובדת של הנאשם/הנאשמת, הוא/היא שמעליל/מעלילה ומשקר/משקרת, והנאשם/הנאשמת לא ביצע/ביצעה בו/בה את העבירות אשר מיוחסות לו/לה בכתב אישום. והוא/היא נוהג/נוהגת כך מתוך מגוון מניעים אפשריים, בהם בין היתר: רצון לנקמה על פיטורין ו/או אהבה נכזבת ו/או רצון לסחוט כספים ו/או רצון להתעשר בקלות על-ידי קבלת פיצויים, בסכומים עצומים שהמחוקק קבע שבית המשפט רשאי לפסוק לו/לה אם הנאשם/הנאשמת יורשע/תורשע בדין, ומבלי שיצטרך/שתצטרך להוכיח כל נזק.

אפשרות ג': הן הנאשם/הנאשמת והן המתלונן/המתלוננת משקרים גם יחד, והם ניהלו במשך זמן ממושך מערכת יחסים מינית-רומנטית, תוך מודעות מלאה למעשיהם ומתוך הסכמה חופשית, שייתכן שאף כללה בצידה גם מתן טובות הנאה וקידום בעבודה, ואשר קשר השתיקה לגביה נמשך ונשמר במשך שנים. זאת הן מפאת העובדה שאינה מוסרית בהיות אחד הצדדים השותפים לה או שניהם נשואים, הן מפאת הבושה והחשש מתגובת בני משפחתם, והן מפאת העובדה שלעתים תוכל להיחשב מערכת יחסים כזו, שמאופיינת ביחסי מרות בין מעביד/מעבידה לעובד/עובדת, לאסורה גם על-פי החוק למניעת הטרדה מינית, גם אם התנהלה בין אנשים בגירים ומתוך מודעות והסכמה מלאה.

אשר על כן, השאלות היחידות בהן ניתן ואפשר כי נביע דעה בהן - באשר כל הכלים לשם כך גלויים לעין, נמצאים בידינו ומאפשרים לכולנו לעשות כן - הן שתיים:

1. האם נשיא מדינת ישראל לשעבר משה קצב, זכה אכן להליך משפטי תקין וטהור, הליך משפטי החף מכל השפעה חיצונית מזהמת ובהתאם לכללי הדין, המוסר והצדק הטבעי, באופן שאיפשר קיומו של משפט צדק שמעליו יתנוסס דגל לבן?

2. האם זכאי נשיא המדינה לשעבר משה קצב, לאור כל התנהלות התקשורת ורשויות שלטון החוק כפי שיובאו ויפורטו בהרחבה במאמר זה, לקבל מבית המשפט את הסעד של הגנה מן הצדק?

כן יעסוק מאמרי זה, בחובה המוטלת על רשויות שלטון החוק, של כל מדינה דמוקרטית מתוקנת, קרי המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, למלא את תפקידן הציבורי כדין ובהקפדה יתרה, וללא מעורבות כל שיקול זר, הכל במורא תפקידן, לאור הכוח הרב שהעניק להן. ולהימנע מכל שיתוף פעולה וסיוע לרשות התקשורת בעריכת משפטי-השדה שעורכת היא באמצעות יצירת דעת-קהל עוינת לחשוד או לנאשם.

מאמרי זה יעסוק גם בחובה המוטלת על רשויות שלטון החוק של כל מדינה דמוקרטית מתוקנת, להקפיד הקפדה יתרה ולשמור מכל משמר, קלה כבחמורה, שבכל הליך משפטי יישמרו ויוגנו עקרונות העל של עשיית משפט צדק ובהם: ניהול הליך משפטי על כל רבדיו אך ורק בהתאם לכללי הדין, הצדק והמוסר. עשיית משפט אך ורק בין כתלי בית המשפט, שמירה על טוהר ההליך המשפטי, חומרי החקירה, הראיות והעדויות מפני כל חשש לזיהום והשפעה אפשריים, שמירה על כבודם ועל שמם הטוב של בני האדם, שמירה על חזקת החפות ועל עיקרון הספק הסביר שהם מאושיות המשפט הפלילי, שמירה על זכויות אדם בכלל וזכויות חשודים ונאשמים שטרם נשפטו בבית המשפט ואשר טוענים לחפותם וטרם ניתן נגדם פסק דין חלוט.

כן יעסוק מאמרי זה גם בחשש הממשי מפני הפגיעה והכרסום, המתמשכים, החמורים והמסוכנים בעקרונות העל של עשיית משפט צדק אותם מניתי לעיל, ובחשש הממשי שהפועל היוצא שלהן, יהיה חלילה אובדן מוחלט של אמון הציבור במערכת הצדק וברשויות שלטון החוק במדינה, דבר העלול להביא חלילה לפגיעה קשה בדמוקרטיה ובסדר הציבורי, לתסכול, ועד לאנרכיה של לקיחת החוק לידיים, דברים שלא יכירונו במדינת חוק דמוקרטית מתוקנת, ואשר עלולים להביא חלילה לקץ שלטון החוק והדמוקרטיה שלנו. וכמו שאמר כבוד שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי בפסק דינו בבג"ץ עסקת הטיעון בפרשת הנשיא קצב1: מהווים סכנה לא פחות חמורה לדמוקרטיה ולביטחון, מאשר סכנות אחרות המונחות לפתחנו.

אמרתי בתחילת דבריי כי ברצוני לשתף אתכם בדבר מסוים ולא בכדי. שכן, איני יודע אם הייתה זו רק יד המקרה שכיוונה כך שאת מאמרי זה, ובו זעקת הצדק, אתחיל לכתוב דווקא ב"פרשת משפטים"2 [ספר שמות, פרק כ"א], שהיא הפרשה בה ניתנה לעם ישראל מערכת החוקים והתקנות שעל פיהן יש לפסוק את הדין.

כאמור, המרכיב המרכזי בכל שיטת משפט, הוא כאמור הקודקס המשפטי, דהיינו החוקים והתקנות שעל פיהם יש לפסוק את הדין. אולם, בל נשכח ובל נטעה ולו לרגע, כי גם המערכת המשפטית המכילה את הקודקס המשפטי הנעלה, המוסרי, הראוי, המושלם והצודק ביותר, אינה יכולה להתקיים ללא שוטרים ושופטים אשר שופטים משפט צדק, ומכאן ש"פרשת שופטים"3 [ספר דברים, פרק ט"ז], משלימה את "פרשת משפטים" ונפתחת בפסוק החשוב הבא: "שפטים ושטרים, תתן- לך בכל-שעריך, אשר יהוה אלהיך נתן לך, לשבטיך; ושפטו את העם, משפט-צדק".

מצווה זו על מינוי שופטים ושוטרים והדרישה לשפיטה בצדק, נועדה להביא לסדר ציבורי, לשמירה על אמון הציבור במערכת הצדק ולמניעת אנרכיה. על-רקע השתרשותה של מצווה זו במשפט העברי נקבעה גם במשפט הישראלי מאות שנים מאוחר יותר דוקטרינת ההגנה מן הצדק.

  • המאמר המלא יתפרסם בעזרת השם לאחר הקראת גזר הדין במשפט נשיא המדינה משה קצב.

תודתי הרבה נתונה לרעייתי היקרה, על שתמכה בי ואיפשרה לי להתפנות לכתיבת מאמר זה.
הכותב אינו קרוב משפחה של נשיא המדינה נבון ו/או נשיא המדינה קצב. עו"ד במשרד עוה"ד יוסף סמואל ושות'. בן לאסיר ציון ז"ל, יליד ירושלים, לוחם מחתרת אצ"ל אשר סיכן את חייו ושילם בחירותו האישית למען עם ישראל והקמת המדינה.
תאריך:  17/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
נבון קצב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדגל השחור מעל משפט נשיא המדינה משה קצב
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
17/03/11 18:43
 
רוקדים על הדם
22/03/11 01:28
 
ע_הראל
22/03/11 16:01
 
ע_הראל
22/03/11 04:21
 
נחום שחף
22/03/11 15:23
2
סמטוחה
17/03/11 23:43
3
צדק לכל
18/03/11 09:16
 
ע_הראל
22/03/11 04:35
4
אברהם מכפר סבא
18/03/11 14:13
5
משפטן
20/03/11 21:47
6
המומחה
21/03/11 12:03
7
מב"י
21/03/11 22:47
8
סש"ע
21/03/11 22:55
9
עזרא מנצור
22/03/11 01:06
 
עו"ד נבון קצב
22/03/11 01:36
 
ע_הראל
22/03/11 03:54
 
פיצ'פקה
22/03/11 05:42
10
ע_הראל
22/03/11 05:16
11
ע_הראל
22/03/11 06:01
12
חובב משפטים
22/03/11 14:06
 
צרור המור
22/03/11 15:37
13
אריאל , ת"א
22/03/11 20:00
14
עו"ד נבון קצב
22/03/11 20:42
 
אהוד פרלסמן
23/03/11 00:58
 
ע_הראל
23/03/11 11:32
15
עו"ד נבון קצב
4/04/11 09:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ויהי בימי אחשורוש, הוא הזוכה בתוכנית הריאליטי - 'אני אחשורוש'/ קם המלך הזוכה, והנה הוא חש בראש/ וחשב לעצמו: אני המולך מהודו עד כוש/ וזה יהיה אחלה רייטינג אם מישהו ייכנס היום לקלבּוש/ אני הרי מולך על שבע ועשרים ומאה מדינה... אז היום אלמד את כולם, שאני מלך השכונה/ ואז כשֶבת המלך הזוכה אחשורוש על כיסא מלכותו, אשר בשושן הבירה/ הביאו לו שושנים וגם בירה, עד שכל הפמליה השתכרה/.
17/03/2011  |  הרצל חקק  |   מאמרים
רצח של משפחה הוא טרגדיה איומה. קשה לכתוב את המילים הבאות, אבל מישהו חייב לכתוב אותן. הרצח המזוויע במאחז איתמר הוא ביטוי גם לחוסר אחריות מזעזע ולניתוק מהמציאות.
17/03/2011  |  יוסף נוימן  |   מאמרים
בעיתון ידיעות אחרונות (16.3.11) דווח כי יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון - המרבה לבקר את ידידו הרוצח מרואן ברגותי, המרצה בכלא חמישה מאסרי עולם בעוון רציחתם ופציעתם של ישראלים רבים - מתכוון בביקורו הקרוב להעניק לרוצח מתנה אישית מאת חתן פרס ישראל הסופר עמוס עוז - את ספרו "על אהבה וחושך" המתורגם לערבית. עוז אינו מסתפק בהענקת הספר, אלא מוסיף הקדשה מיוחדת בה הוא מאחל לו בין היתר: "בתקווה שניפגש בקרוב בשלום ובחופש".
17/03/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בסיפור המגילה נמצא קשר בין גיבורי המגילה המפליג דורות רבים לאחור. על מרדכי מסופר שהוא "בן יאיר בן קיש איש ימיני". מרדכי נמנה עם צאצאי שבט בנימין, מצאצאי משפחת קיש, מי שהיה אביו של שאול, המלך הראשון של ממלכת ישראל.
17/03/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בכנס ירושלים אמר האלוף עמידרור שנתמנה זה עתה לראש המועצה לביטחון לאומי כי לרבנים אין מושג בענייני צבא ולכן שלא יתערבו וכי אם הייתה מתבטלת ההינתקות בגלל לחץ הרבנים הנזק היה גדול מן ההינתקות עצמה.
17/03/2011  |  הלל ויס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il