|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

באפט רוכש את ישקר ב- 4 מיליארד דולר

ורטהימר ובאפט: שום עובד לא יפוטר באפט הודיע רשמית על רכישת 80% מישקר משפחת ורטהימר תמשיך להחזיק ב- 20% ותנהל את החברה המדינה תקבל מס בשיעור 25% - מיליארד דולר
06/05/2006  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   עסקת ישקר   |   תגובות
איש חזון, תעשיין, יזם
סטף ורטהימר ניצח בכל החזיתות. הוא הטיף במשך שנים לתעשיה ישראלית המבוססת על יצוא, והצליח; עכשיו הוא ובנו הופכים לעשירים ביותר בישראל, ובמזומנים - עם הון פרטי/כספי הנאמד ב- 6-5 מיליארד דולר.

שירות TheMarker
מי אתה וורן באפט

   Nfc
רכישת ישקר הלהיבה המשקיעים של באפט

איל ההון האמריקני, וורן באפט, רוכש 80% מקבוצת ישקר, שנוסדה ונשלטת עד עתה על-ידי איל ההון וחתן פרס ישראל, סטף ורטהימר, ובנו איתן. תמורת הרכישה ישלם באפט 4 מיליארד דולר. קבוצת ישקר מוערכת לפי עיסקה זו ב- 5 מיליארד דולר. החברה מתמחה בפיתוח וייצור סכיני חיתוך למחרטות ממוחשבות, והיא נחשבת לגדולה ביותר בעולם בתחום זה.

- [רכישת המניות הלהיבה את המשקיעים]

זו העיסקה הגדולה ביותר שבוצעה בישראל מאז ומעולם, וכבר עם פרסומה היא גורמת להפתעה ולהתרגשות בקהילת העסקים בישראל. איתן ורטהימר אמר כי אחרי "הצהרת בלפור", זו ההצהרה החשובה ביותר עבור ישראל - "הצהרת באפט", היא מבטאת את אמונו של באפט בישראל, וללא ספק, אמר ורטיהמר, היא תוביל להשקעות נוספות ותתרום לעצמאות כלכלית של ישראל.

גם מבחינת באפט, הנחשב לאיל ההון הגדול ביותר בעולם (אחרי ביל גייטס) המתמקד בהשקעות בתעשיה, מהווה עיסקה זו תקדים: המדובר בעיסקה הראשונה בהיקף של מיליארדים שהוא מבצע מחוץ לארה"ב. על-פי הערכות, הרכישה - המהווה הצבעת אמון בתעשיה הישראלית - תגרום להתגברות העניין בהשקעות חדשות בישראל, ותקפיץ את שווי הנכסים והמניות בבורסה בתל אביב.

העסקה שנחתמה אינה כוללת את חברת להבי ישקר, שאף היא בידי משפחת ורטהימר. את ישקר ייצג עו"ד ירון מהולל ממשרד עורכי הדין איתן, מהולל, פאפו קוגלר. עם השלמת המכירה, הופכת משפחת ורטהימר לעשירה ביותר בישראל, וזאת במזומנים. 4 מיליארד דולר יתווספו לסכומי הכסף הגדולים שהיא כבר השיגה במשך השנים מדיבידנדים שמשכה. אלה נאמדים ב- 2-1 מיליארד דולר לפחות, ויחד עם תמורת המכירה מגיע אפוא היקף המזומנים שברשותה לסכום האגדי של 6-5 מיליארד דולר. משפחת ורטהימר מחזיקה בנכסים נוספים, ובהם: חברת להבי ישקר, ששוויה נאמד בלפחות מיליארד דולר. כמו-כן מחזיקה המשפחה בקרקעות בצפון בערך "צנוע" של עשרות מיליוני דולרים.

גם קופת המדינה תצא נשכרת מעיסקה זו. משפחת ורטהימר תיצטרך לשלם מס בשיעור של 25% מהתמורה שתקבל, היינו: כמיליארד דולר.

באפט פרסם הלילה, לאחר נעילת הבורסה בניו-יורק, הודעה רשמית ובה מסר על הרכישה. דבר העיסקה היו ידוע בישראל כבר בערב שבת לכמה אישים הנמנים עם מקורביו של ורטהימר, אולם שוחרר לפרסום רק לאחר חצות. באפט ציין, כי ההנהלה הנוכחית, שבראשה עומדים ורטהימר (נשיא) ובנו איתן ורטהימר (יו"ר), תמשיך בתפקידה. משפחת ורטהימר תמשיך להחזיק ב- 20% ממניות הקבוצה.

איתן ורטהימר מסר הלילה בפגישה עם כתבים בחו"ל, כי המו"מ עם באפט נמשך כמה חודשים. הוא ציין, כי עם סגירת העסקה הוא מסר על כך לראש הממשלה, אהוד אולמרט, ולשר האוצר אברהם הירשזון. השניים הביעו עניין רב בעיסקה ואיחלו הצלחה למשפחת ורטהימר. לדבריו, קבוצת ישקר תמשיך למקד את הייצור בישראל ואף בכוונתה להקים מפעלים נוספים. החברה מעסיקה בישראל כ- 2000 עובדים, ועוד כ- 2000 ברחבי העולם העוסקים בעיקר בשיווק ואספקה, ובכוונתה להקים מפעלי ייצור נוספים בישראל. איתן ורטהימר הדגיש, כי לחברה יש מחוייבות כלפי העובדים ולכן היא תמשיך לדאוג לרווחתם.

הודעת באפט פורסמה ערב כינוס הוועידה השנתית של חברת Berkshire Hatherway - זרוע ההשקעות המרכזית של באפט. לוועידה אמורים להגיע כ- 24 אלף חברים. שווי חברת ההשקעות של באפט לפי מחיר מניותיה בבורסה מגיע לכ- 130 מיליארד דולר. הונו האישי של באפט, בן 75, מזה, נאמד בכ- 42 מיליארד דולר, קצת פחות מהונו של האיש העשיר בעולם - הרי הוא ביל גייטס.

באמצעות זרוע זו מחזיק באפט בחלקים מקבוצת פרוקטר אנד גמבל ומקוקה קולה. כמו כן הוא מחזיק בהשקעות נוספות, בהן חברות כרטיסי אשראי וביטוח. הוועידה השנתית מתכנסת היום בעיר אומהה, עיר הולדתו של באפט, וגולת הכותרת בכינוס זה היא רכישת הקבוצה שמפעליה בישראל.

באפט אמר הלילה, כי הוא שמח מאוד להצטרף לשותפות עם משפחת ורטהימר וההנהלה הקיימת בראשות איתן ורטהימר ויעקב הרפז [מנכ"ל]. הוא ציין, כי ישקר הינה גורם מוביל בתחומה "שזוכה לחשיפה בשווקים של אירופה, אסיה ואמריקה הלטינית. לחברה גם יש כיווני התפתחות עתידיים עם הכניסה לשווקי צפון אמריקה". באפט הבטיח, בנוסף, כי שום עובד של חברת ישקר לא יפוטר. הוא ציין, כי בכל החברות שרכש - שום עובד לא פוטר.

המפעל הוקם ב- 1952 בחצר של ורטהימר

ורטהימר הקים את ישקר ב- 1952, זמן קצר לאחר שהשתחרר משירות צבאי. המפעל החל דרכו בחצר ביתו של ורטהימר. שמה של החברה - ישקר, נגזר מראשי תיבות של ישראל קרביידס - המתכת הקשה שכלי חיתוך הפלדה עשויים ממנה. לאחר מכן, כאשר הצטרפו אליו עובדים נוספים, הוא החל לייצר בעצמו גם אבקות מתק"ש (מתכת קשה).

ורטהימר הינו אחד התעשיינים השורשיים ביותר בישראל. הוא הטיף במשך שנים לפיתוח תעשיה מתקדמת בישראל, מוטת יצוא. על-רקע זאת נהג למתוח ביקורת על ההנהגה הכלכלית והפוליטית בישראל. במשך שנים רבות טען כי אינו מבקש מאומה מהמדינה, אך בד-בבד הקפיד לקבל ממרכז ההשקעות הטבות ומענקים. מפעליו מרוכזים בתפן שבגליל ובהם מועסקים כ- 2000 עובדים - הן ישירות, והן בעקיפין (באמצעות קבלני משנה).

סטף, כפי שנוהגים לכנותו עובדיו הבכירים, דאג לדרוש מעובדיו מסירות מוחלטת לעבודה. מרבים מהם דרש להתגורר סמוך למפעלים בתפן, כדי שיהיו זמינים. לשם כך אף יזם הקמת שכונות מגורים חדשה באזור תפן, ודאג לקבל הטבות מיוחדות מהמדינה, כמו: קרקעות בלא מכרזים.

בסוף שנות ה- 80 הכניס סטף את בנו, איתן, לקבוצה. בנו, המשמש עתה יו"ר קבוצת ישקר, הוא שמנווט בפועל את עסקיה. סטף משמש בתפקיד ייצוגי - נשיא הקבוצה, אך הוא מקדיש את מרבית זמנו לחינוך טכנולוגי ולקידום עניינים ציבוריים.

כיצד גירש ורטהימר את השקעות דיסקונט

התנופה העסקית הגדולה אירעה כאשר נכנסה קבוצת השקעות דיסקונט (אז בשליטת משפחת רקנאטי) כשותפה בחברה. אז גם הוקמה חברה נוספת - להבי ישקר. חברה זו, שגם היא הפכה לחברת ענק עם מכירות בהיקף שנתי של כמיליארד דולר, אינה נכללת בחבילה הנמכרת עתה לבאפט.

בשנות ה- 80 המאוחרות מכרה השקעות דיסקונט את כל החזקותיה בקבוצת ישקר, וזאת בעקבות עימותים קשים עם ורטהימר. העימותים פרצו בתקופה שבה שימש דב תדמור מנכ"ל השקעות דיסקונט. תדמור ביקש דריסת רגל בניהולה הפעיל של ישקר. ורטהימר סירב, ועמד על כך שרק הוא ובנו איתן ינהלו את ישקר, ואילו השקעות דיסקונט תוכל להמשיך ולהשתתף במועצת המנהלים של החברה, כפי שהוסכם לפנים.

מחלוקת נוספת היתה בנוגע לדוחותיה של ישקר. השקעות דיסקונט, חברה ציבורית שמניותיה רשומות למסחר בבורסה, דרשה לקבל את הדוחות של ישקר כדי שאלה יפורסמו ויימסרו לציבור במסגרת הדוחות השנתיים של השקעות דיסקונט המוגשים לבורסה. ורטהימר התנגד, וטען כי ישקר הינה חברה פרטית ולכן חשיפת סודותיה עלולה לפגוע ברווחיותה. על-רקע זאת התפתח מאבק קשה בין הצדדים. בשל העימותים שפרצו, דרש ורטהימר מקבוצת רקנאטי למכור לו את חלקה בישקר.

בשלב זה נכנס איתן ורטהימר לפעולה: באמצעות מנהלי תיקי השקעות, הוא החל לרכוש כמויות גדולות של מניות אי.די.בי. (בעלת השליטה בהשקעות דיסקונט), תוך מטרה ברורה: לאיים על הלגיטימיות של המשפחה כבעלת השליטה היחידה באי.די.בי. משפחת רקנאטי הבינה היטב את הרמז ובתוך חודשים ספורים מכרה את חלקה לורטהימר. הרכישה מומנה מדיבידנדים שמשך מקבוצת ישקר. גם לאחר מכירת ישקר, וההפסד הצורב, המשיכה קבוצת אי.די.בי. להסתבך. בחקירה שקיימה רשות ניירות ערך נמצא, כי במשך שנים הטעתה השקעות דיסקונט את הבורסה ואת רשות ניירות ערך: בדוחות שמסרה לרשות ניירות ערך היא כללה את דוחות ישקר, אך בדוחות שהגישה לבורסה היא גרעה אותם - כדי שאלה לא יגיעו לציבור הרחב ולמתחרים. הרשות ראתה בזאת הטעייה. דב תדמור הועמד לדין, והורשע.

לימים הביעו מנהלי צער רב על המכירה, שכן ישקר היתה אחד ממוקדי הרווח הגדולים, ולאחר מכן חלה התפתחות מטאורית נוספת בעסקיה, וזאת בזכות יוזמתו של סטף ורטהימר - שפתח עוד ועוד סניפים ברחבי העולם, והצליח להפוך את ישקר לחברה רב-לאומית, שמרבית פעילותה התעשייתית מבוצעת בישראל, אך מרבית פעילותה המסחרית מבוצעת ברחבי העולם.

אתר קבוצת ישקר
תאריך:  06/05/2006   |   עודכן:  07/05/2006
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני שוטרים של משטרת מרחב חברון נפצעו באורח קל בעימותים עם צעירים ונערים יהודים באיזור בית שפירא בחברון. שניים ממפירי הסדר, אחד מהם נער, נעצרו ונכלאו להמשך חקירה.
05/05/2006  |  שלומי דיאז  |   חדשות
אתר האינטרנט Kones.co.il המרכז בתוכו מידע על נכסי נדל"ן וכלי רכב המוצעים למכירה במסגרת הליכים משפטיים של כינוס נכסים בדק ומצא כי בכמות כלי הרכב שהוצעו למכירה בהליך כינוס נכסים בשנת 2005 חלה ירידה של כ- 4.5% לעומת שנת 2004.
05/05/2006  |  טל בן יוסף  |   חדשות
מניות חברת הטלוויזיה הגרמנית פרוזיבן סאט1 (סימול PSM.DE), שבבעלותו של איל המדיה הישראלי לשעבר חיים סבן, עולות ב-2.9% לאחר דיווח כי סבן קיים מגעים עם רוכשות אפשריות. מקור דיווח לרויטרס כי סבן, בעל השליטה בפרוזיבן, קיים מגעים לבחינת אפשרות מכירה של החברה, לאחר התמוטטות העסקה עם המו"ל הגרמני אקסל שפרינגר בפברואר. אקסל שפרינגר הציע לרכוש את פרוזיבן ב-2.5 מיליארד יורו (3.17 מיליארד דולר), אך נחסם על-ידי רגולטורים בגרמניה.
05/05/2006  |  TheMarker  |   חדשות
התפתחויות חדשות בפרשת האופציות בחברת קומברס טכנולוג'י: החברה הגישה אתמול מסמך לרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) ובו הודעה על כך שהיא קיבלה לפני יומיים צו זימון לבית משפט ממשרד התובע המחוזי בניו-יורק בהקשר להקצאת אופציות בחברה ב-11 השנים האחרונות. קומברס לא פירטה מעבר לכך, אך ב"וול סטריט ג'ורנל" כבר פירשו את הצו כחשדות נגד החברה בדבר ביצוע עבירות פליליות. להבדיל מעבירות אזרחיות, ענישה ביחס לעבירות פליליות נוטה להיות מחמירה יותר.
05/05/2006  |  שירלי יום-טוב  |   חדשות
גירסה 6 של תוכנת Babylon צפויה להיות החשובה והמשפיעה ביותר מבין גירסאות התוכנה בשנים האחרונות. זוהי הגירסה הראשונה המאפשרת בנוסף לתרגום מילים בודדות גם תרגום של טקסטים שלמים בקליק.
05/05/2006  |  אסף גדות  |   חדשות

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il