בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"מעורבותו אולמרט בעסקת נמל יפו גלשה מהמותר"
|
כך קובע מבקר המדינה ● הדוח קובע כי על המינהל להכריע בדחיפות בדבר המדיניות שעליו לנקוט בתחום הקצאת קרקע לתעשיה באזורי עדיפות, הן בעניין השגת תכלית הפטור ממכרז וההטבות והן בעניין ההעדפה של שיווק קרקע לתעשיה במכרזים
באזורים שניתנה להם עדיפות לאומית המינהל מקצה ליזמים קרקע לתעשיה בפטור ממכרז. הפטור מעוגן בתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, ויש בו משום הטבה שהמדינה מעניקה ליזמים כדי שישתמשו בקרקע לתכלית הרצויה לה, כגון עידוד התעסוקה באזורי עדיפות. כמו כן, על-פי רוב הקצאת קרקע לתעשיה באזורים אלה מלווה במתן הטבות נוספות, כגון הנחות במחיר הקרקע וסבסוד דמי הפיתוח. בחודשים אפריל-אוגוסט 2004 בדק משרד מבקר המדינה את השימוש שנעשה בקרקעות שהוקצו לתעשיה כאמור, ובאוגוסט-ספטמבר 2005 עשה בדיקת עידכון. הביקורת נעשתה במינהל מקרקעי ישראל ובמינהל לאזורי פיתוח במשרד התמ"ת. מידע משלים נאסף במנהלת אזור התעשיה במחוז חיפה, ברשות לפיתוח ירושלים, בעיריית ירושלים ובעיריית נצרת עילית. לדעת משרד מבקר המדינה, "על המינהל להביא בדחיפות להכרעה במועצת מקרקעי ישראל שאלות בדבר המדיניות שעליו לנקוט בתחום הקצאת קרקע לתעשיה באזורי עדיפות, הן בעניין השגת תכלית הפטור ממכרז וההטבות והן בעניין ההעדפה של שיווק קרקע לתעשיה במכרזים". משרד המבקר בחן בשלושה אזורי תעשיה את השימוש שנעשה בפועל בקרקעות שהקצה המינהל לתעשיה, ומצא כי כ- 30% מהקרקעות שנבדקו אינן משמשות למטרה שלשמה הוקצו, בין משום שנעשה בהן שימוש למטרות מסחר ובין משום שאין בהן שימוש כלל. עוד מעלה הדוח כי "המינהל לא קיים מעקב ובקרה על הנעשה בקרקעות, אלא פעל רק משנדרש לדון במקרה זה או אחר. גם אז הוא דן בהיבט הצר של הנושא". עוד נמצא, כי שיעור דמי ההיתר שגובה המינהל בעבור הסבת השימוש בקרקע מתעשייתי למסחרי, נמוך לעומת התשלום שהוא דורש בגין קרקע שיועדה מראש למסחר. מכלול הליקויים בפעולות המינהל בעניין השימוש בקרקע, יוצר תמריץ לשימוש בקרקע המדינה שלא למטרה שלשמה הוקצתה. הדוח מסמן, כי "שוויין של ההטבות שנתן המינהל ואשר לא השיגו את תכליתן נאמד במאות מיליוני שקלים. למרות זאת, במועד סיום הביקורת טרם דנו מוסדות המינהל במשמעות הכספית של ההטבות על תקציב המינהל ותקציב המדינה".
|
עסקת נמל יפו: "מעורבותו של אולמרט בעסקה גלשה מהמותר"
|
|
דוח מבקר המדינה מתייחס באופן נרחב לעסקת נמל יפו ולפועלו של שר התמ"ת דאז וראש הממשלה הטרי היום, אהוד אולמרט. מקרקעי הנמל נמצאים בבעלות המדינה, ונמנים עם המקרקעין שנתונים לניהולו של מינהל מקרקעי ישראל. ב- 1965 חדל הנמל לפעול בתור נמל מסחרי. מאז הוא משמש, בחלקו, נמל דיג ונופש, ושטחו העורפי משמש למחסנים ולמסעדות. עד אוקטובר 1998 הוא נוהל בפועל בידי משרד התחבורה, ומאז הועברו ניהולו ותפעולו לידי המינהל. ב- 1982 החלו רשויות התכנון לדון בתוכנית מפורטת חדשה שיזם המינהל לנמל, ובה אזור הנמל ההיסטורי מיועד לשימור, ויתר שטחו מיועד לשימושי מסחר, מלונאות ומגורים. אולם "עד סוף 2005 טרם קיבלה התוכנית תוקף". החלטות שהתקבלו בממשלה בעניין ההפרטה ב- 1993, ב- 1995 וב- 1997 לא בוצעו. ב- 2003 החלה להתגבש עסקה ביוזמת ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, ועל דעת שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, שעניינה העברת כמה משטחי הנמל הסחירים לבעלות העיריה. העסקה באה לידי ביטוי בחוזה לחילופי קרקעות בין המינהל ובין העיריה ממאי 2004, אולם עד סוף 2005 לא הועברו החזקה והבעלות לצדדים. בחודשים מרס-יולי 2005 בדק משרד המבקר את תהליכי גיבוש העסקה וחתימת החוזה ואת המהלכים שנעשו כדי להביא לביצועה, תוך שימת הדגש על התהליכים לשמירת זכויות המדינה אגב גיבוש העסקה. הבדיקה נעשתה במשרדו הראשי של המינהל, במחוז תל אביב שלו ובמנהלת הנמל. בדיקות השלמה נעשו בעיריה, במשרד התמ"ת ובמשרד ראש הממשלה - באגף תיאום, מעקב ובקרה. דוח מבקר המדינה קובע, לאחר בדיקת הנושא, כי למרות שנמל יפו הוא נמל עתיק בעל ערך היסטורי ולאומי בצד פוטנציאל תיירותי-כלכלי ניכר, "מבחינת התהליכים המנהליים שננקטו לשמירת זכויות המדינה ולהגנה על האינטרסים הכלכליים שלה, לא נמצא שהונחה בפני הנהלת המינהל והמועצה - בעת שדנו בחוזה הנוגע לעסקה - תשתית עובדתית ומקצועית ראויה לגיבוש מתווה העסקה באופן שבו גובש, המקנה לעיריה בעלות במתחמים סחירים שבנמל (בלא שהחוזה בינה ובין המינהל מטיל עליה מגבלות על שיווקם לגורמים פרטיים לאחר שיעברו לבעלותה) - ואף זאת, בלא שהמינהל עמד על כך שתתקבל למצער התמורה הראויה עבור נכסי הנמל הנמכרים לה, ובלא שהעיריה העמידה בתמורה להם נכסים ששוויים ומידת נצילותם זהה". לדעת משרד מבקר המדינה, "מאחר שעד מועד סיום הביקורת לא הושלמה העסקה, ונוכח הקשיים שהתגלו בביצועה, שומה על המינהל לפנות למועצה, כדי שזו תשקול מחדש את התייחסותה אליה ותיתן דעתה לדרך הראויה שבה על המינהל לנהוג במתחמים הסחירים שבנמל". נוסף על כך, נוכח העובדה שהעסקה אינה עולה בקנה אחד עם החלטות הממשלה בדבר הפרטת מקרקעי הנמל, בדרך של החכרת המתחמים הסחירים שבו בידי המינהל במכרז, ראוי גם, לדעת המבקר, כי המועצה תשקול פנייה לממשלה, כדי שזו תיתן דעתה להחלטות שקיבלה בעניין הנמל. באשר למעורבותו של אהוד אולמרט בגיבוש העסקה, מן הדוח עולה שאולמרט, שר התמ"ת, שהוא גם יו"ר המועצה, השתתף באופן פעיל בגיבוש העסקה, בניסוח החוזה ובאישורה במועצה. לדעת המבקר, מעורבותו של אולמרט בעסקה הנדונה "גלשה מהמותר לו בתור יו"ר המועצה, בתור השר הממונה ישירות על מנהל המינהל, ובתור השר הממונה (יחד עם שר האוצר) על ביצוע חוק מינהל מקרקעי ישראל". יתרה מזו, בהתערבותו בפעילותו השוטפת של המינהל, אולמרט "פגע במעמד המינהל, שכן בתור הרשות המוסמכת לפי אותו חוק לנהל את מקרקעי ישראל חייב המינהל להפעיל שיקול דעת עצמאי בנושאים שבטיפולו". הדוח מעלה כי ראוי היה שאולמרט "ידווח למועצה על מעורבותו בגיבוש העסקה לפרטיה, בעת שזו דנה באישור החוזה, אולם הוא לא עשה כן. למשל, הוא לא גילה לחברי המועצה כי הוא קיים מגעים עם ראש העיריה לפני חתימת החוזה וכי הוראות החוזה ותנאיו הובאו מראש לידיעתו ולאישורו. כך, נמנע מהמועצה לקבל תמונה מלאה ומדויקת לגבי התהוות העסקה".
|
|
תאריך:
|
09/05/2006
|
|
|
עודכן:
|
09/05/2006
|
|
אריאל שמידברג
|
|
ברונכיט (דלקת הסימפונות) היא הגורם מספר 1 לשיעול כרוני אצל ילדים, אך לא אצל מבוגרים, כך מדווחים רופאים מבית החולים לילדים בבריסבן, אוסטרליה, בעיתון "Chest".
|
|
|
בבדיקה שערך מבקר המדינה לאופן ההתקשרויות שעשתה רשות השידור עם כמה גופים חיצוניים כדי להפיק תוכניות טלוויזיה בשנים 2002-2005, נמצא כי הרשות חרגה הן מהוראות החוק והתקנות והן מנהליה. יש לציין שמדובר בהתקשרויות שעלותן מיליוני שקלים.
|
|
|
קבוצות הפועלות לזכויות בע"ח ומוגדרות כקיצוניות השיקו קמפיין חדש נגד ייצוא עדרי כבדים מאוסטרליה למזרח-התיכון.
|
|
|
לתכנון הפיזי השפעה רבה על חיי התושבים, על הכלכלה ועל איכות החיים במדינה. תכנון זה קובע את מאפייניה הפיזיים של הסביבה ונודעת לו השפעה רבה על ערכי הקרקע במדינה, באמצעות הקניית זכויות בנייה וקביעת שימושי הקרקע. דוח מבקר המדינה מעלה כי בוועדות המחוזיות מיעטו לעסוק בתכנון המחוזי ובבקרה על הוועדות המקומיות, ועסקו בעיקר בטיפול השוטף בתוכניות, שגם בו נמצאו ליקויים רבים.
|
|
|
בתאונות הדרכים במדינת ישראל נהרגים מדי שנה מאות בני אדם, אלפים נפגעים והנזק הכלכלי שהן גורמות למשק נאמד במיליארדי ש"ח בשנה.
|
|
|
|