במסגרת החיפוש אחרי שיטות הנעה אלטרנטיביות שנועדו לחסוך בדלק ובזיהום אוויר, היתה ההנעה החשמלית העצמאית בד"כ בסוף הרשימה בעיקר בגלל מצברים כבדים מדי, טווח פעולה מוגבל, ביצועים צנועים ועוד.
בדיוק בגלל זה היו שהרימו גבה לשמע הודעתה של חברת הסטארט-אפ האמריקנית Wrightspeed. זו האחרונה דיווחה על שלבים מתקדמים בפיתוחה של ה- X1, מכונית ספורט חשמלית שלפי שלבי הניסוי בהם היא נמצאת כעת, היא עתידה לחולל מהפך.
בשביל לסבר את האוזן, נספר לכם על ניסויים שבוצעו לאחרונה בחברה במסגרתם עומתה המכונית אל מול "תותחיות" לא קטנות דוגמת פרארי 360 ופורשה קאררה GT ויכלה להן במאוץ הקלאסי מעמידה ל- 100 ו- 160 קמ"ש. החברה מדווחת על תאוצה ל- 60 מי"ש (כ- 96 קמ"ש) בשלוש שניות ולמהירות מרבית (המוגבלת בשלב זה) של 180 קמ"ש. והכל להזכירכם ממנוע חשמלי.
אז איך בדיוק עושים את זה? להישג אחראיים איאן רייט, מקים החברה, נהג מרוצים חובב ואיש הי טק בתחומי האלקטרוניקה שגייס לעזרתו את חברת אריאל הבריטית, יצרנית מכוניות על דוגמת האטום, שעל בסיס שילדתה נבנתה ה- X1. חלק גדול מההישג הוא בזכות השלדה הסופר קלה המאפשרת משקל של 700 ק"ג בלבד למכונית המוגמרת. במרכזה של המכונית ממוקם מנוע חשמלי תלת פאזי הניזון מסוללות ליתיון איון חזקות, ומאפשר הספק של 236 כ"ס ומומנט של 25.2 קג"מ כבר מסל"ד אפס (במנועי בנזין ההספק והמומנט מושגים בסל"ד הגבוה מאפס).
נתונים מרשימים נוספים מהמנוע הם נתוני הנצילות שלו המאפשרים צריכת אנרגיה נמוכה שמשמעה טווח נסיעה גדול בהשוואה למכוניות החשמליות הרגילות. כמה? אליבא דה רייט בהקבלה למכונית המונעת בבנזין, ה- X1 משיגה טווח נסיעה של 70 ק"מ לליטר בנזין אחד בנסיעה עירונית (הנחשבת לבזבזנית).
אבל לפני שאתם רצים ומחפשים את הסוכנות ברחוב המסגר פינת המלאכה, כדאי שנזכור כי החברה מצהירה על ה- X1 כמכונית קונספט ללא כוונה לייצור סידרתי, כשכל תכליתה לבחון ולהדגים את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה לשם שימושים עתידיים. בינתיים אתם מוזמנים להיכנס לאתר של החברה ולהתרשם מסרטון הוידיאו המנציח את המרוץ בין ה- X1 לפרארי ולפורשה.