|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

שופטי בג"צ מנקים שולחן

בג"צ פסק: חוק האזרחות לא יבוטל

בג"צ דחה את העתירות נגד חוק האזרחות חשין בדעת הרוב: "החוק חוקתי" ברק הנהיג את חמשת שופטי המיעוט וטען כי החוק פוגע בזכויות השוויון
14/05/2006  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: אורון חדי  |  
   אורון חדי
חשין: מי שמתחתנים עם פלשתינים יוכלו לגור בג'נין

   מתן פריידין
האם חוק האזרחות גזעני?

   ניר וייס
11 שופטים ידונו בבקשה לביטול חוק האזרחות

ימים ספורים לפני פרישתו הסופית של המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, מישאל חשין, מכס השיפוט - ושופטי בג"צ מנקים את השולחן. בשבוע שעבר זכו "חוק טל" והלכת "אפרופים" להיות מוכרעים בהרכבים נרחבים של ביהמ"ש העליון. הבוקר (א', 14.5.2006) דחה בג"צ ברוב ששה שופטים מול חמישה כי יש לדחות את העתירות שהוגשו נגד החוק.

"מדינת ישראל נתונה במלחמה (או במעין-מלחמה) אל-מול הרשות הפלשתינית ואירגוני טרור הפועלים מתוכה, ולעת מלחמה רשאית מדינה למנוע כניסתם של נתיני אוייב לשיטחה גם אם נישאו לאזרחי המדינה" קבע השופט חשין בפסק דינו.

בפסק דינו הגדיר חשין את תושבי האזור הפלשתינים "נתיני אוייב", וציין שככאלה הם מהווים "קבוצת סיכון לאזרחיה ולתושביה של ישראל". בשל כך, לדעתו, "רשאית היא המדינה, להגנת אזרחיה ותושביה, לחוקק חוק האוסר על כניסתם אל המדינה".

לעומתו, סבר הנשיא ברק כי "אין לקיים דמוקרטיה וזכויות אדם בלא ליטול סיכונים". לדעתו החוק מונע מבני זוג ישראלים לממש את זכותם לחיי משפחה בישראל. פגיעה זו מתמקדת באזרחי ישראל הערבים. בכך פוגע החוק פגיעה תוצאתית גם בזכותם של הערבים אזרחי ישראל לשוויון ולכן יש להצהיר על בטלותו.

שר הפנים מסר בתגובה להחלטת בג"צ, כי "החלטת בג"צ משמעותית ובוודאי שתהא לה השפעה על העתיד. החוק לא נועד לפגוע בזכויות אדם ולראיה, ניתנו לפני מס' חודשים הקלות המאפשרות לבני זוג מגיל 35 (לגברים) ו – 25 (לנשים) להתאחד עם בני זוגם הישראלים. לצד זאת, הוצג גם ההיבט הביטחוני ואל לנו להקל בו ראש".

"במצב הקיים, סבורני שבג"צ שמי לנו כמוהו חרד לזכויות האזרח, קיבל החלטה מחושבת ומידתית".
בג"ץ 7052/03 עדאלה-המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי נ' שר הפנים
תקציר פסק הדין - בג"ץ 7052/03

"יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית"

האגודה לזכויות האזרח הביעה צערה על פסיקת בג"צ , שלא לבטל את חוק האזרחות והכניסה לישראל ולדחות את העתירות נגדו.

לדעת אנשי האגודה, בדחיית העתירות נכשל בג"צ במילוי תפקידו החשוב ביותר, ההגנה על זכויות האדם, תוך שהוא נותן ידו לחוק גזעני, שמותיר לאזרחים ישראלים ברירה אכזרית: לחיות חיי משפחה עם אהובם ולוותר על מולדתם או להישאר בישראל ולוותר על משפחתם.


עם זאת, מציינת האגודה, כי מרבית שופטי בג"צ קבעו בפסק הדין, שהחוק פוגע קשות בזכותם של אזרחי ישראל לחיי משפחה, ועל כן היא קוראת לממשלה ולכנסת לקחת דברים אלה בחשבון ולהימנע מלהאריך את תוקפו, שיפוג בסוף החודש הבא. זאת בכדי למנוע "פגיעה אנושה בזכותם של אזרחי ישראל ותושביה לקיים חיי משפחה עם בני זוגם ולשם הגנה על הזכות לשוויון". לדידם, "מניעת הזכות לחיי משפחה, בטיעונים ביטחוניים, ראויה להיעשות אך ורק על סמך בדיקה פרטנית, ולא באמצעות ענישה קולקטיבית רחבת היקף, הפוגעת במשפחות רבות ללא הצדקה".

האגודה לזכויות האזרח קראה לממשלה להימנע, עד לשינויו של החוק, מלגרש בני זוג פלשתינים של אזרחי ישראל, כדי למנוע קריעה אכזרית של משפחות והותרת ילדים ישראלים ללא אחד מהוריהם.

העותרים: "חוק האזרחות" פוגע בזכויות חוקתיות

העתירות הוגשו באוגוסט 2003 על-ידי עמותת עדאללה, האגודה לזכויות האזרח, חברי כנסת מהשמאל הישראלי וכן קבוצה של זוגות ישראלים-פלשתינים, שטענו כי החוק הינו גזעני ופוגע בזכות לחיי משפחה, בעיקרון השוויון ובחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

התיקון ל"חוק האזרחות" אינו אלא "הוראת שעה", חוק זמני המוארך מעת לעת, מאז שנת 2003. בפעם האחרונה שבה הוארך, ביולי 2005, התקבל החוק בכנסת ברוב של 59 תומכים, 12 מתנגדים וללא נמנעים.

למרות הגדרתו של התיקון "הוראת שעה", הוא מוארך מעת לעת על-ידי הכנסת. בחוק המתוקן, שהתקבל ביולי אשתקד, קבעו משרדי המשפטים והפנים ושירות הביטחון הכללי, באישור היועץ המשפטי לממשלה, נוסח חדש, המאפשר כניסה "מתונה" של מבקשי מעמד בישראל. במסגרת החוק, ניתנו הקלות מסויימות ונקבע כי גברים פלשתינים מעל גיל 35 ונשים מעל גיל 25 יוכלו לקבל מעמד אזרחי במדינה מתוקף נישואיהם לאזרחי ישראל.

התגובות לפסק הדין
סער, פס"ד אחראי

כצפוי, עורר פסק הדין תגובות סוערות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ גדעון סער בירך על פסק הדין של בג"צ, ואמר כי "פסק הדין של הרוב הוא אחראי ונותן את המשקל הראוי לביטחון אזרחי ישראל ולאינטרסים הלואמיים של ישראל".

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל, ח"כ אורי אריאל הגיב הבוקר על החלטת בג"צ "על חודו של קול הצילו שופטי בג"צ את אזרחי ישראל מפסיקותיהם".

ח"כ אריאל תקף את שופטי המיעוט ומסר ל-Nfc כי "השופטים שתמכו בעתירות בעניין חוק האזרחות הם תעודת עניות למערכת המשפט בישראל. הם סוגדים לשוויון ופלורליזם, גם במחיר של רמיסת הזהות היהודית של מדינת ישראל".

סגן ראש השב"כ לשעבר, ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו), בירך גם הוא על החלטת בג"צ. "בג"צ הוכיח כי עדיין יש לו את החוש הבסיסי לזהות את הסכנות הקיומיות למדינת ישראל, אם כי אני חייב לציין כי מטריד מאד שהחלטה בסיסית שכזו לא התקבלה פה אחד אלא על חודו של קול" אמר חסון.

יו"ר מרצ-יחד, ח"כ יוסי בילין אמר כי "ההכרעה הצמודה בבג"צ מזמינה מאבק ציבורי נחרץ כדי לשנות את רוע הגזרה".

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יעקב מרגי, אמר בעקבות החלטת בג"צ לאשר את חוק האזרחות כי "פסיקת בג"צ מנעה אסון לאומי, דמוגרפי. ההחלטה הערכית מוכיחה כי קיים סיכון ביטחוני ישיר על תושבי מדינת ישראל ממדינת האויב הפלשתיני". ח"כ מרגי דרש מבג"צ, כי "בעתיד תתקבל פסיקה וחקיקה אשר ימשיכו להגן על קיום הרוב היהודי במדינת ישראל".

ראש לשכת עורכי הדין, ד"ר שלמה כהן, ציין כי פסק הדין הזה מאכזב ואיננו מתיישב עם זכויות יסוד בסיסיות. הוא הוסיף, כי גם על-פי החוק הקודם, ניתן היה למנוע איחוד משפחות בישראל מטעמי ביטחון, ואילו עתה הוצאה גזירה כללית על ציבור שלם, תוך פגיעה ממשית מאד בקבוצה גדולה של אזרחים ישראלים ערבים המבקשים להינשא לערבים או ערביות תושבי השטחים.

"זוהי אפלייה הזועקת לשמיים", אמר ראש הלשכה, "וקשה לקבל שהעם היהודי שסבל במשך שנות דור מאפליה שכזו, על-רקע אתני, ינהג כפי שנהגו בו".

חוק האזרחות הוא חוק מידתי

מישאל חשין, המשנה הפורש, שחתם על אחד מפסקי הדין האחרונים, הוא שהוביל את דעת הרוב שפסק נגד ביטולו של החוק בטענה כי הוא אינו פוגע בזכויות החוקתיות וגם אם קיימת פגיעה - הרי שהיא עומדת בתנאי "פסקת ההגבלה" בחוק יסוד כבוד האדם משום שהפגיעה מידתית. אל חשין הצטרפו השופטים מרים נאור, אשר גרוניס, יונתן עדיאל, אליעזר ריבלין ואדמונד לוי.

נדמה כי השופט לוי שימש כלשון המאזניים בהחלטה לדחות את העתירות, שכן לדעתו החוק פוגע במידה שעולה על הנדרש בזכויות חוקתיות. דעה זו אמורה למעשה להציב אותו כמצדד בדעתו של הנשיא אהרן ברק, אך הוא סבר שיש להקציב למדינה פרק זמן של תשה חודשים על-מנת לשנות את החוק ולכן סירב להורות על ביטול החוק והצטרף לדעתו של חשין.

נשיא ביהמ"ש העליון אהרן ברק כתב בפסק דינו, כי החוק פוגע בזכות החוקתית לחיי משפחה ושיוויון במידה העולה על הנדרש, ולכן יש לבטלו. לדעתו הצטרפו השופטים אילה פרוקצ'יה, דורית ביניש, סלים ג'ובראן ואסתר חיות.

חשין שולח את הזוגות המעורבים לגור בג'נין

בדיון האחרון שנערך בעניין לפני כשלושה חודשים, הגדיר המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, השופט מישאל חשין, את הרשות הפלשתינית: "רשות אויב דה-פקטו", ושלח את הזוגות המעורבים לגור בג'נין - אם באמת רצונם לחיות יחד".

"מדוע שבזמן מלחמה ניקח סיכונים? האם אנגליה ואמריקה לקחו סיכונים כלפי גרמניה שביקשה להשמידן במלחמת העולם השנייה?" תהה חשין במהלך הדיון האחרון. "הרומנטיקה נוגעת ללב, אך כאן מדובר על חיים ומוות, והזכות לחיים גוברת" ציין.

נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, הציע בדיון האחרון לבחון חלופות אשר יפגעו פחות בזכויות האדם, כגון האפשרות לתת למשפחות מאוחדות תעודת זהות ייחודית, ובה יצוין כי הם אינם אזרחי ישראל ככל אזרח אחר, אך תתאפשר להם כניסה חופשית למדינה. הבוקר, כאמור, צפויה ההכרעה בנושא.

תאריך:  14/05/2006   |   עודכן:  14/05/2006
אורון חדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר הבריאות הפלשתיני, באסם נעים, המבקר במצרים אמר אמש (שבת, 13.5.06), כי ממשלת החמאס מוכנה "להידבר" עם ישראל על-מנת לשים קץ למשבר ההומניטארי ברשות הפלשתינית, אך מבלי שהדבר ייחשב בבחינת הכרה בישראל.
14/05/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
כ-800 אלף חוגגים, כמחצית מהם ביום ההילולא עצמו, צפויים להגיע במהלך ל"ג בעומר למירון - כך על-פי הערכת המשטרה. מאות שוטרים מהמחוז הצפוני נפרסו הערב (מוצ"ש) באיזור הר מירון, וחסמו את ההר לעליית אוטובוסים. השוטרים מתגברים את הכוח השוהה במקום, ומאבטח את החוגגים שכבר הגיעו ואף הקימו עיר-אוהלים בשטח ההר. במוצאי שבת הורו השוטרים לכל מקימי האוהלים בהר לפרק את שהקימו. ביום ההילולא (יום ב', 15.5.06) צפויים 5,000 שוטרים לאבטח את החוגגים.
14/05/2006  |  עידן יוסף  |   חדשות
המיליארדר ארקדי גאידמק רכש את תחנת הרדיו האזורי "99 אסקייפ", המשדרת באזור השרון. העסקה, בין גאידמק לבין קבוצת המשקיעים המחזיקה ב-88% מהתחנה, נסגרה בתוך ארבעה ימים. אחד השותפים ביקש למכור את מניותיו, אך כיוון שההסכם ביניהם אינו מאפשר מכירה זה לזה, נמכרה התחנה בשלמותה. בין השותפים היהלומנים פנחס פוזיילוב, נסים רחמינוב, עמוס יצחקוב ומשה שניצר. היקף העסקה לא נמסר.
13/05/2006  |  רוני קורן-דינר   |   חדשות
העולם חווה בעשורים האחרונים את ההתנגשות בין הציביליזציות האיסלאמית והמערבית. קהילות מוסלמיות הוקמו מאז שנות השישים של המאה הקודמת בכל רחבי העולם וככל שאוכלוסיותיהן גדלו כך גדל החיכוך בינן לבין החברות המארחות. ההתפשטות האיסלאמית נשאה לעיתים קרובות את הכותרת של מלחמה בצלבנים ובמיסיונריות הנוצרית והפצת האיסלאם כדרך חיים וכאמת שאין בילתה.
13/05/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, הודיע (שבת, 13.5.06) כי לעולם אין כל סיבה לדאגה מהשאיפה האירנית להשיג כוח גרעיני, מכיוון שמדובר בכוח גרעיני למטרות אזרחיות. הוא הוסיף, כי הוא מקיים קשר רציף עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכי ינהל מגעים עם כל גורם אחר, למעט ישראל ומדינות אחרות אשר "מאיימות על ראשינו בפצצות".
13/05/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il