מנועי החיפוש גם היו הבחירה של רוב הנשאלים (80%) לגבי המקור הראשון שבו היו מחפשים מידע. 11% היו הולכים קודם כל לספרייה, 6% היו משתמשים בספרייה מקוונת, 2% בחנויות ספרים ו-2% בחנויות ספרים מקוונות.
אם היו נזקקים למקור מידע נוסף, הרי 91% מהנשאלים היו שוקלים שימוש במנועי חיפוש, 55% ביקור בספרייה, 42% בספרייה מקוונת, 37% בחנות ספרים ו-30% בחנות ספרים מקוונת.
צעירים בגילאי 14 עד 24 מייחסים את האמינות הגבוהה ביותר למידע המתקבל במנועי חיפוש.
93% מהנשאלים מסכימים שגוגל הוא מקור מידע שכדאי לחפש בו, 85% ציינו את יאהו! כמקור כזה, 81% את MSN ו- 65% את AOL.
71% ציינו כי הם מכירים את השימוש בגוגל, 64% את השימוש ביאהו!, 48% ב- MSN, ו- 26% ב- AOL.
הולכים לספריה כדי לפגוש חברים
המחקר אף בדק את אופן השימוש בספריות: 1% מהנשאלים ציינו כי הם שואלים ספרים על בסיס יומיומי, 12% על בסיס שבועי, 13% על בסיס חודשי, 20% מספר פעמים בשנה, 9% לפחות פעם בשנה, ו- 10% פחות מפעם בשנה.
17% מהנשאלים מעולם לא שאלו ספרים ו- 19% עשו זאת רק בעבר הרחוק. מעניין שהספריות דווקא חזקות בפן החברתי - 9% מהנשאלים הולכים לספרייה לפחות פעם בחודש בכדי לפגוש חברים, ו- 4% הולכים לאירועים בספריות לפחות פעם בחודש. 88% מהנשאלים שביקרו בספריות ציינו כי היו שבעי רצון מהשירות שניתן להם.
הספריות - איבדו מכוחן
הספרייה כ"מותג": הספרייה נתפשת בצורה הדומיננטית ביותר כמקור לספרים, ללא תלות בגיאוגרפיה או בגיל הנשאלים. הספריות אף נמצאות במקום נמוך מאוד בסולם הרגלי המידע של הציבור הנחקר, לעומת מנועי החיפוש (84% מתחילים את חיפוש המידע באינטרנט לעומת 1% שמתחילים אותו באתר של ספרייה).
"המחקר עומד בבירור על כך שצרכני המידע בימינו נוטים יותר ויותר לחפש מידע באופן עצמאי, ובמיוחד במקורות מידע אלקטרוניים. עם זאת, מסקנות המחקר נכונות לגבי הציבור הרחב ולא לגבי אלה המחפשים דרך קבע מידע מקצועי בתחומים מסוימים, דוגמת אנשי עסקים, ממשל ורפואה, מידענים, חוקרים וסטודנטים - שהרגלי העבודה שלהם שונים לחלוטין," אומר מתי פינקלר, מנהל חטיבת המידע בטלדן מערכות מידע, המייצגת בארץ את איחוד הספריות הבינלאומי.
"מרבית מאגרי המידע המקצועיים אינם נגישים לציבור הרחב באינטרנט, אלא רק דרך גופים המנויים למאגרים אלה כגון מוסדות אקדמיים וארגונים שונים. האתגר שעומד בפני הספריות בימינו הוא להגדיר באופן ברור את שוקי המטרה שלהן ואת מקומן בשווקים אלה, ולעדכן בהתאם את אוספיהן ושירותיהן הפיזיים והמקוונים כאחד."
ניתן למצוא את המחקר המלא בכתובת הבאה:
[קישור] איחוד הספריות הבינלאומי מיוצג בארץ באופן בלעדי על-ידי חברת טלדן. נתוני המחקר יוצגו בהרחבה במסגרת שבוע "מידע 2006" המאורגן על-ידי טלדן בסוף חודש מאי זו השנה ה- 21.