וועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (14.6.06) בתאונת הרכבת הקשה שהתרחשה ביום ב' (12.6.06). הדיון המיוחד התכנס לבקשתו של ח"כ גלעד ארדן (ליכוד). בדיון התברר כי רק בחודש אפריל הוגשו 60 תלונות למשטרה על נהגים שעברו באור אדום את מחסום בבית יהושע.
ח"כ ארדן הציג בפתח הדיון מספר שאלות למנכ"ל הרכבת עופר לינצ'בסקי. ח"כ ארדן שאל "מדוע אין מערכת מצלמות בצמתים מרכזיים? למה אי אפשר להעסיק תצפיתנים עם מערכת קשר בלתי תלויה? ומדוע המשטרה לא מחמירה בעונשים לנהגים העוברים את פסי הרכבת בניגוד לחוק?". ח"כ ארדן דרש לקבל תשובות אחרת הציע להפסיק את תנועה הרכבות. עד "שנבטיח שכל אדם יצא מהרכבת בחיים".
"בשניה שנקבל היתר בנייה יהיו טרקטורים"
מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, התנצל בפתח דבריו על התאונה הקשה ואיחל החלמה לפצועים. "הרכבת לא חוסכת בשום אמצעי שאנחנו מכירים. רוב האמצעים שאנו משתמשים בהם לא קיימים באף מדינה אחרת". מבחינת תקציב נראה שאין לרכבת בעיה. המנכ"ל גילה כי תקציב של 2 מיליארד ש"ח הוקדשו להקמת 130 מחלפים.
בנוסף, אמר המנכ"ל לינצ'בסקי, כי "ב- 24 מפגשי רכבת-כביש הוצבו משגיחים. 31 מפגשים, מתוך 154 מפגשים קיימים, הוגדרו ע"י הנהלת הרכבת כמחייבים טיפול בעדיפות עליונה". בנוסף, נמסר כי מאז דצמבר 2005 הספיקה הנהלת הרכבת לסגור 24 מפגשים, ועוד 38 מטופלים במסגרת תוכניות הרכבת. "עוד כ- 20 מפגשים ניתנים להערכתנו לסגירה", אמר המנכ"ל.
לדבריו, "הטיפול במפגשים נדחה, אף על-פי שהתקציב מצוי בחברת הרכבת, בשל בעיות בקבלת היתר בניה לביצוע הפרדות מפלסים ומעברים עיליים או תת-קרקעיים. בשניה שנקבל היתר בנייה יהיו טרקטורים". בתשובה לח"כ ארדן אמר כי "אם היינו חושבים שמשגיחנים יכולים לעצור את הרכבת, מזמן היינו עושים את זה".
"חברת הרכבת אחראית בלעדית"
ח"כ רן כהן (מרצ -יחד) שאל "כיצד יתכן שהתחקיר של רכבת ישראל על האסון משנה שעברה עוד לא הושלם והלקחים עוד לא הופקו". חבר הכנסת טען כי "חייב להיות תקציב בלתי מוגבל לגבי התקנת מתקני בטיחות שעניינם חיי אדם".
ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) הודה, כי אינו מומחה לתחבורה והציע להקים ועדת משנה שתמצא את הדרכים להוריד את החסמים ולזרז את הקמת המפלסים.
ח"כ רונית תירוש (קדימה) אמרה, כי "אני רואה בחברת הרכבת אחראית בלעדית" ותבעה מהמנכ"ל בנוסף לתוכנית לטווח הארוך להציע תוכנית לטיפול מיידי בטווח הקצר.
משגיחים יוצבו בכל מפגש רכבת-כביש
ח"כ אליהו גבאי תבע להעמיד שוטרים בכל מפגש שהוגדר כמסוכן, כשם שעומדים בסמוך לכבישים אותם מתקנת מע"צ בשל בורות וליקויים.
בסופו של הדיון הודיע ח"כ כחלון, כי יזמן בעוד חודש דיון נוסף במטרה לטפל בכל המפגשים שלהם לא ניתן היתר בנייה. כמו כן, נענה מנכ"ל הרכבת ח"כ כחלון להציב משגיחים בסמוך לכל מפגש רכבת-כביש, בשעות פעילות הרכבת.