רשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי) הודיעה לחברת נמל חיפה, כי עליה לכלול דרישה מפורשת לביצוע קבלנות משנה בהיקף 20% לפחות משווי ההתקשרות במכרזים לרכש עגורני גשר STS ועגורני שער פסים RMG לנמל הכרמל. כמו כן עליה לפרסם הוראה זו לאלתר במסמכי המכרזים, ולהעבירם לכל רוכשי המכרזים.
סמנכ"ל רשפ"ת, גבי גולומב, הודיע לנמל חיפה, כי אי פרסום הדרישה מהווה הפרת התקנות בעניין, צעד אשר יחייב את רשפ"ת לנקוט בפעולות העלולות לעכב המשך הליכי המכרז. עוד נמסר, כי אישור רשפ"ת להתקשרות עם הזוכה במכרז יינתן רק לאחר בדיקה של תוכנית המימוש, שתוגש על-ידי הזוכה במכרז, ואשר עליה לכלול קבלנות משנה מקומית.
היקף העסקה לרכישת העגורנים לנמל הכרמל עומד על כמאה מיליון אירו. היקף הייצור המקומי במסגרת מימוש ההתחייבות להתקשרות משנה מקומית יגיע להיקף העולה על 40 מיליון דולר.
גולומב ציין, כי בכל רכישות עגורני הנמל, שבוצעו לאחרונה על-ידי נמלי אשדוד וחיפה, התחייבו הספקים הזרים לבצע התקשרות משנה מקומית (קבלנות-משנה) כנדרש בתקנות. יתרה מזאת, בהתקשרות האחרונה של נמל חיפה התחייב ספק החוץ לממש את כל ההתחייבות בקבלנות משנה, לרבות ייצור הקונסטרוקציה, עבודות חשמל, הרכבה והתקנה של העגורנים באתר ועוד, בהיקף של כ- 40% משווי ההתקשרות, סכום הגבוה באופן משמעותי מהסכום לו התחייב הספק.
מנכ"ל הרשפ"ת, עו"ד בינה בר-און: "בשעה זו שומה על כולנו לחזק את התעשיה בארץ, ובראש וראשונה את התעשיה בחיפה והצפון. לא יעלה על הדעת שחברת נמל חיפה, שהיא חברה ממשלתית, תנסה להתחמק ממחויבותה על-פי התקנות, לדרוש רכש גומלין וקבלנות משנה מקומית, שיוכלו להביא תעסוקה לכ- 500 עובדים".
יצוין, כי בבדיקה שנעשתה על-ידי התאחדות התעשיינים עולה, כי 45 מפעלים, מהם 18 בצפון, מתאימים להשתתף בקבלנות המשנה של בניית העגורנים.