משרד התקשורת יצא היום (ג', 29.8.06) בשימוע בעניין אפשרות ניתוק הזיקה שנוצרה בין מכירת מכשירי טלפון סלולרי מדור שני ושלישי על-ידי המפעילים, לבין מתן הטבות הנוגעות לשירותי סלולר.
במשרד ציינו, כי אין כל כוונה למנוע מחברות הסלולר - אורנג', פלאפון, סלקום ומירס להציע הטבות לבעלי מכשירים סלולריים, אלא במטרה שאלו לא יתנו את ההטבות בכך שהמכשירים הסלולריים יירכשו בחברות עצמן. משרד התקשורת ציין, כי הוא מבקש לקבל את התייחסות החברות עד ה- 28 בספטמבר 2006.
שר התקשורת, אריאל אטיאס, ציין כי "אנו מעוניינים לעודד את התחרות בתחום ציוד הקצה ולהקל על חסמי המעבר בין חברות הרט"ן - כך תהיה בהירות גם לצרכנים".
בשימוע למפעילים הסלולריים, נאמר כי במסגרת מדיניות משרד התקשורת בדבר הרחבת התחרות בשוק ציוד קצה הסלולרי (מכשירי הטלפון, ע.ש.), ובמטרה להקטין את חסמי המעבר של לקוחות בין החברות השונות, בוחן המשרד את סוגיית הזיקה שבין עסקת הרכישה של המכשירים מחברות הסלולר, לבין מתן הטבה כספית בגין צריכה של זמן אוויר, או כל הטבה אחרת.
לאור זאת, משרד התקשורת שוקל בשימוע לנתק את הזיקה שנוצרה בין מכירת הטלפונים מדור שני ושלישי על-ידי המפעילים - לבין מתן הטבות הנוגעות לשירותים המספקות חברות הסלולר.
במשרד מסבירים כי ניתוק הגישה יאפשר למנוי חברה סלולרית, אשר רכש את הטלפון מידי מפעיל סלולרי אחר או מספקי ציוד שאינם מפעילים סלולריים - לקבל את אותם תנאים, לרבות זיכוי כספי בגין צריכה של זמן אוויר, אשר להם היה זכאי אילו רכש את ציוד הקצה מהחברה הסלולרית בה הוא מנוי.
בחינת המצב הנוהג בשוק בישראל, מעלה כי המפעילים הסלולריים נוטים לכרוך את מכירת ציוד הקצה עם מכירת שירותי החברה למנוי. מנוי המצטרף לרשת כלשהי או משדרג את המכשיר שבידו, רוכש בדרך כלל את המכשיר כחלק מהסכם ההתקשרות, ובמקביל זוכה להנחה מתמשכת הניתנת למנוי במסגרת תשלום הטלפון החודשי שלו, אשר נגזרת מצריכת זמן אוויר על-ידי המנוי.
במשרד מדגישים, כי בדרך זו נוצרת זיקה בין רכישת המכשיר מהמפעיל לבין קבלת ומימוש ההטבות.
לדברי אנשי משרד התקשורת, זיקה זו מהווה חסם למעבר מנויים בין המפעילים השונים, ובכך מקטינה את כוח המיקוח של הצרכן מול המפעילים. הם מוסיפים, כי זיקה זו עלולה גם לעכב את התפתחות התחרות בשוק המכשירים, מאחר שכתוצאה ממנה, ניתנים שירותי סלולר בתנאים משופרים רק למנוי אשר רכש את ציוד הקצה מהמפעיל.