|   15:07:40
דלג
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

פרקש ניבא את מלחמת לבנון השנייה

אולמרט וחלוץ התעלמו מהתרעת אמ"ן

כבר בדצמבר 05' תאר פרקש בדייקנות מצמררת את תרחיש פרוץ המלחמה "תוך מספר חודשים" הזהיר מהסתבכות צבאית גם עם סוריה המודיעין: הדרג המדיני התעלם
30/08/2006  |   יוסי עבדי   |   חדשות   |   מלחמה בשתי חזיתות   |   תגובות
פרקש. התריע, אחרים לא שמעו

הובסנו? בואו נביים ניצחון!
יוסי עבדי
נובמבר 2004: מערכת המודיעין הישראלית מספידה את ארגון החמאס על-רקע חיסולם של יאסין ורנטיסי * נובמבר 2005: ארגון החמאס בדרך לכיבוש שלטון הרשות הפלשתינית, וממשיך להתחזק לאחר שהצליח להשתלט על הרשויות המקומיות * הכירו: נפילתה של קונספציית המודיעין * ומי לוקח אחריות, כבר שאלנו?
לרשימה המלאה

התקשורת וכשלון הערכות המודיעין
יוסי עבדי
הייתכן כי משה יעלון אכן השתכנע בתפיסת "קורי העכביש" של חסן נסראללה? * הכיצד ייתכן שהתקשורת הישראלית אינה נותנת דעתה על השינוי הנבואי רדיקאלי שניכר בתפיסת איש המודיעין והרמטכ"ל היוצא, אשר עבר מהערכות בדבר הכרעת הטרור והחוסן הלאומי, לנבואות חורבן בדמות הנביא ישעיהו של 2005? * ושאלה נוספת: מדוע התקשורת לא חשפה את העובדה כי יעלון כלל לא ניבא את פרוץ האינתיפאדה השנייה?
לרשימה המלאה

התריעו או לא התריעו? העיתון היהודי-קנדי, "שלום טורונטו", יפרסם בגיליון סוף השבוע קטע מפרוטוקול ועדת חוץ וביטחון, המעלה תמונה מדאיגה ולפיה ראש אמ"ן לשעבר, התריע במדויק על "פרוץ מלחמה תוך מספר חודשים, העלולה להידרדר לעימות מול סוריה". גורמי ביטחון בכירים אישרו בפני העיתון כי "ההתרעה אכן נאמרה באופן ברור בפני הדרג המדיני, אשר במשתמע המעיט בערכה חרף חומרתה".

על-פי הנתונים שיפורסמו, ערב סיום תפקידו, התריע האלוף פרקש, מי שפיקד בעברו על יחידה 8200 בחיל המודיעין, כי מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, עלול לתקוף ולפתוח בירי ארטילרי מדרום לבנון. האלוף היוצא, צפה כבר אז, כי נסראללה יחל במתקפה "תוך מספר חודשים". והנה, כנגד הציפייה המדינית, תחזית המלחמה שצפה פרקש - אכן התגשמה. היה זה כעבור שבעה חודשים בלבד מיום סיום תפקידו כראש אגף המודיעין בצה"ל.

ההתרעות, האזהרות

קולו של פרקש היה ברור. מאחד המסמכים שהגיעו לידי "שלום טורונטו", עולה כי ראש אמ"ן לשעבר התריע בפני הדרג המדיני והצבאי מפני "מאגרים מצטברים של נשק תלול-מסלול, מסוגים שונים, אשר ייכנסו לפעולה בשיאו של תהליך שקט". לדברי האלוף פרקש, "החיזבאללה, בהשראה אירנית, לא ישלים עם הניסיון לאגוף אותו מאחורי גבו". חיזבאללה ינסה לטרפד את המהלך, הוא הזהיר אז, "בחימום הגבול סביב מוקדי המתיחות הרגילים, אשר יתפתחו לכדי הפגזה יזומה אפילו בקטיושות ארוכות טווח, שעלולות להגיע עד למבואות חיפה".

במסגרת זו, טען פרקש, כי סוריה עלולה להיגרר לתגובה באמצעות מערך הטילים שברשותה, "ולא מן הנמנע, כי גם ארגון החמאס והג'יהאד האיסלאמי יסגרו את טבעת האש". לשיטתו, תגובה ישראלית בלתי נמנעת, "עלולה להתפתח לכדי הסלמה אזורית", תוך שהוא רמז למלחמת יום הכיפורים, אשר נפתחה בניגוד מוחלט להערכות המודיעין.

פרקש הזהיר עוד, כי חיזבאללה נחוש לחטוף חיילים וגם אם שלושה ניסיונות לפיגועי חטיפה סוכלו, הרי שפיגוע אחד מוצלח עלול להביא להידרדרות כוללת.

בשיחה עם "שלום טורונטו" אימת גורם בכיר בצה"ל את הדברים, ואמר, כי "למרות שההתרעה הייתה מונחת על השולחן, היא לא הצליחה לחלחל לדרגים הבכירים בצה"ל". לדברי הבכיר, ערב סיום תפקידו, הציג האלוף פרקש את האיום הלבנוני כ"אחד הנושאים האסטרטגיים המרכזיים איתם צפויה ישראל להתמודד". "במטכ"ל ובמשרד ראש הממשלה", אמר הבכיר, "כנראה שבחרו להתמקד בתרחישים אחרים".

גם מבצע החטיפה המורכב של חיזבאללה בכפר רג'ר בנובמבר 2005 לא הביא את קברניטי מערכת הביטחון לתרגם את אזהרת ראש אמ"ן לפעולות אופרטיביות כהיערכות לאפשרות של הסלמה כוללת בחזית הצפון.

מאז עזבו כוחות צה"ל את דרום לבנון, סברו במערכת הביטחון, כי ישראל מצליחה להרתיע את החיזבאללה, אשר הסתפק אך בהצהרות לוחמניות בלבד. ואולם, המציאות בשטח - הייתה שונה בתכלית. מאז יציאת הכוחות אל מעבר לגבול, התחזק ארגון החיזבאללה על הגדר, וכך גם בעומק לבנון. נסראללה העתיק ברבות השנים את מאמציו המבצעיים אף לשטחים הפלשתינים, עד כי בשנת 2004, 70% מהפיגועים שיצאו משכם וג'נין היו כאלה שהוכוונו ומומנו על-ידי חיזבאללה עצמו. תהליך ההתחזקות וההתעצמות, היה מדורג ומתוכנן היטב.

"אווירה לחוצה" במסדרונות המודיעין

חרף הביטחון העודף שהציגה המערכת הצבאית בימים שלאחר המלחמה, בכירים בחיל המודיעין מספרים על "אווירה לחוצה ובלתי נוחה". חלקם, אוזרים אומץ ומפנים עתה אצבע מאשימה כלפי ההיערכות הכושלת, אשר כללה ערב המלחמה, "מחסור בעזרים מודיעיניים, מפות ישנות ובלתי מעודכנות משנת 2002, והיעדר מודיעין טקטי מדויק".

את מה שאומרים באוזננו בכירים בחיל המודיעין, סביר להניח שלא תשמעו בגלוי. בטח שלא בתקשורת. בחיל מפנים את האצבע כנגד שני גורמים מרכזיים: האחד, תת-אלוף יוסי ביידץ, ראש חטיבת המחקר, מי ששימש במשך שש השנים האחרונות כגורם האחראי על הזירה הצפונית בחיל המודיעין.

בשלוש השנים הראשונות מאז עזבו כוחות צה"ל את לבנון, שירת ביידץ כראש זירת צפון בחטיבת המחקר. בשלוש השנים שלאחר מכן, הוא התקדם וכבר פיקד כקמ"ן פיקוד הצפון. "בשש השנים האחרונות, המודיעין הצפוני היה בידיים שלו, בפיקוד שלו, בניהול שלו", טוענים היום גורמים בחיל. "אם מישהו אשם בהיערכות המודיעינית, הרי שזה הוא".

קצין נוסף הזוכה לקיתונות של ביקורת הינו תא"ל גיא ליפקין, קצין מודיעין שדה ראשי (מקמש"ר) האחראי על איסוף המודיעין הקרבי ועל מחלקות מודיעין בדרג הנפרש מרמת הגדוד ועד רמת הגיס כולל. מקמש"ר נתפס כגורם שלא עמד בייעודו לפתח את מודיעין השדה כפי שהתברר במלחמה בלבנון. ל"שלום טורונטו" נודע, כי בקרב בכירים בצה"ל מנוי וגמור להביא לביטולו של מקמש"ר (הוקם באפריל 2000) ולהחזיר את סמכויותיו לקמנ"ר.

"שיקראו את העיתונות הערבית"

בשיחתו עם "שלום טורונטו" המשיך הגורם הצבאי הבכיר בנימה ביקורתית. המלחמה האחרונה, כך נראה, יצרה שבר אידיאולוגי גם במערכת עצמה. "מספיק היה לקרוא את העיתונות הערבית בכדי להבין כיצד פועל ראשו של חיזבאללה, ומה הם האינטרסים שבבסיס החשיבה הסורית", הוא אומר. ואכן, חצי שנה לפני פתיחת המלחמה בלבנון, בחודש ינואר 2006, כתב העיתון "אל-חיאת" הלונדוני, כי "אירן וסוריה ינסו לגרור את ישראל למלחמה באמצעות השימוש הצבאי בכוחות החיזבאללה".

"מכון המחקר ממר"י", אומר הבכיר, "מגלה לנו היום את מה שצה"ל היה צריך לראות בעצמו". על-פי הדיווח, ראע'דה דורע'אם, נציגת העיתון "אל-חיאת" בניו-יורק, פרסמה ב-6 בינואר 2006, מאמר ניתוחי תחת הכותרת "תסריטים ל'הזמנת' מתקפה ישראלית על לבנון וישראל", במסגרתו העלתה את התסריט ולפיו סוריה ואירן ינסו לגרור את ישראל למלחמה באמצעות שימוש בחיזבאללה ובפלגים הפלשתינים. המטרה: "להפיג את הלחץ הבינלאומי המופעל על שתי המדינות".

הכתבת דיווחה, כי "בחוגים הבינלאומיים מדברים על תסריטים הקשורים לקבלת החלטות בעלות אופי 'קיומי' על-ידי המשטר הסורי ועל-ידי חיזבאללה. "האחריות הגדולה ביותר, בזירה הלבנונית, מוטלת על כתפי חיזבאללה", נכתב בעיתון, "מאחר שעליו להחליט סופית אם הוא באמת מפלגה לבנונית או שהוא חייל המיישם את ההחלטה הסורית או האירנית 'לגרור את האזור' למלחמה, ולהפוך את לבנון לזירה של 'גיהינום' כדי לשרת את הגרעין האירני או כדי לפטור את סוריה מהחקירה הבינלאומית על פשעי ההתנקשויות...".

הפקירו את השטח?

שיחה עם קצין בכיר אחר, משרטטת, גם היא, את הדרך בה ראו בכירי המטכ"ל את הזירה הלבנונית, ערב פרוץ המלחמה. במהלך החודשים האחרונים הייתה תחושה של מתן חוסר חשיבות מסוים למתרחש מצפון, הוא אומר. "חטיבת גולני", סיפר, אשר בדרך כלל משובצת בפיקוד הצפון, הועברה יחד עם כוחות סיירת אגוז לתגבור פעילות הכוחות בעזה, על-רקע חטיפתו של החייל גלעד שליט.

"למרות חשיבות הפעילות המבצעית בדרום", טוען הקצין הבכיר בכעס, "נראה כי במטכ"ל לא השכילו להבין את חשיבות הגזרה הצפונית". "למרות שהייתה באזור התרעה קונקרטית לחטיפת חיילים, ולמרות שראש אמ"ן לשעבר התריע, כי חטיפת חייל צה"ל בידי חיזבאללה עשויה להביא לפרוץ מלחמה בלבנון, במטכ"ל החליטו להעביר את הכוחות הסדירים של גולני ואגוז לאזור עזה".

בפיקוד הצפון, כך נודע ל"שלום טורונטו", לא אהבו את החלטת המטכ"ל וערערו עליה. הלוחמים, כך מסתבר, הוזעקו שוב לחזית הצפונית רק לאחר חטיפתם של שני חיילי צה"ל. אז, טוענים בפיקוד, "כבר היה מאוחר מידי".

הקיבעון המערכתי

בימים שלאחר המלחמה טענו ראשי מערכת המודיעין, כי "דבר לא הפתיע אותנו". היינו ערוכים, הם אומרים כעת. "ידענו היטב את כוונותיו של נסראללה", הם מדגישים. בתדרוך שערך לכתבים צבאיים, הציג ראש חטיבת המחקר במודיעין, תת-אלוף יוסי ביידץ, סקירות פנימיות תחת סיווג "סגול מצומצם", סקירות רגישות בהחלט, אשר אמורות היו לחזק את טענותיו. תא"ל ביידץ אמר אז בהתרגשות ובתוקף כי המודיעין ידע את כל הפרטים המוקדמים, וכי זו ההוכחה לכך שלא היה כל כישלון מודיעיני.

ואולם, נראה כי יש מי שחושב אחרת. הקצין הבכיר, המעורה בפרטי האירוע, טוען כי "ההצגה של תא"ל יוסי ביידץ התייחסה להערכות האסטרטגיות של צה"ל". לדבריו, "כדי לספק הערכה אסטרטגית לא צריכים מודיעין, אלא אפשר להסתפק במכוני המחקר הקיימים".

המונולוג של הקצין הבכיר מביע אולי את שורש השבר המערכתי. "תפקיד המודיעין נמדד בחומרי המודיעין האופרטיבי שמגייסים הכוחות. בסופו של דבר, בעת מלחמה הכוחות זקוקים למודיעין טקטי וביצועי, שבלעדיו לא ניתן להכריע את הצד השני. דוגמה קלאסית היא בדמות המפות הישנות שחולקו לכוחות הלוחמים". לדברי הקצין, המודיעין מודה, ומקבל זאת כעובדה, שלא ידע את כל מיקומם של משגרי הקטיושות.

"נכון", הוא אומר, "לא ניתן לדעת את מיקום 100 אחוז מהקטיושות". ואולם, "לאחר שהגדירו את האיום בשטחים כאיום אסטרטגי, השב"כ נערך בהתאם והוא מספק תוצאות כמעט של 100 אחוז במאבק בטרור". לו היו מתייחסים לאיום החיזבאללה בהתאם והיו משקיעים יותר בפיתוח אמצעי האיסוף על סוגיהם השונים, ניתן היה לספק תמונת מודיעין טובה יותר גם במישור הטקטי. לא צריך בשביל זה מודיעין מורכב ומסובך, הוא מדגיש, "אלא רק עבודה שיטתית. לפעמים בפענוח תצלומי אוויר, לעיתים בסיירי שטח ובעוד שיטות מודיעיניות שלא ניתן לפרטם".

מה חלוץ חשב?

לצד הקריאה להתפטרותם של ראש הממשלה ושר הביטחון, נשמע גם שמו של הרמטכ"ל, רא"ל דן חלוץ. ראש המטה הכללי, מצידו, הבהיר, כי "אם יהיה צורך - יהיו אנשים בדרגים הגבוהים שייקחו אחריות", וטען, כי הוא עצמו לא יברח מביקורת לגיטימית. אך האם דן חלוץ צפה את המלחמה? מה סבר חלוץ באשר לנפיצות הגזרה הצפונית, אך חודשים ספורים טרם חטיפת החיילים ושיגור הקטיושות לערי ישראל?

מבדיקה שערכה מערכת "שלום טורונטו", עולה, כי בסקירותיו השונות לא ייחס חלוץ חשיבות עליונה לגזרה הצפונית. כחודשיים לאחר פרישתו של האלוף זאבי פרקש, התמקד חלוץ באיום הגרעיני מכיוון טהרן. בכנס הרצליה, הכינוס החשוב ביותר של בכירי המדינה בנושא מאזן החוסן והביטחון הלאומי, הרחיב חלוץ באשר למצבה האסטרטגי של ישראל במזרח התיכון. במוקד, כאמור: אירן. "האיום היחידי שיכול להתרחש הוא האיום האירני", אמר חלוץ. "אין אפשרות לקואליציה ערבית נגד ישראל, ואין אף מדינה באזור שיכולה לנצח את ישראל". חלוץ, כך נודע, דחה בתוקף את הערכות המודיעין שהוצגו בפניו וסבר, כי בידי צה"ל מענה מספק באמצעות חיל האוויר להתמודד עם איומי חיזבאללה.

ממש באותם הימים, במסגרת סקירתו החודשית בוועדת חוץ וביטחון, התמקד חלוץ, שוב, באיום האירני ובזירה הפלשתינית. את הגבול הצפוני, הוא "שכח" לעלות לדיון. על-פי פרוטוקול וועדת החוץ והביטחון מהתאריך 24.01.2006, התרכז הרמטכ"ל בבחירות הפנים פלשתיניות והעריך, כי "הבחירות יסתיימו בתוצאה שוויונית בין הגושים הגדולים", עם נטייה לניצחון של תנועת הפת"ח. גם במקרה הזה, לא דייקו הערכות המודיעין שהוצגו. תנועת החמאס החלה את המהפכה הירוקה בשטחי הרשות, ועד מהרה הפכה לכוח המוביל והמניע של הפרלמנט הפלשתיני. ברקע: הפת"ח איבד מכוחו, התפורר כמעט לחלוטין, והפך לכוח צללים במערכת הפוליטית ברשות.

ולא רק זאת. בדיקה שערכה מערכת "שלום טורונטו" בדוחות התקציב של משרד האוצר לשנת 2006, מעלה כי כלל לא הוקצו משאבים למיגון העורף, כפי שהתחייב מלשון הערכותיו של ראש אמ"ן לשעבר, האלוף אהרון (זאבי) פרקש. "אם מנתחים את ההיערכות הצבאית על-פי רמת מוכנות העורף למלחמה", כך אומר קצין בכיר, "לא נותר לנו אלא להודות בהיערכות חלקית בלבד".

תאריך:  30/08/2006   |   עודכן:  31/08/2006
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המלחמה בלבנון לא פגעה באהדה לישראל בארה"ב. בסקר שערכה אוניברסיטת קוויניפיאק בקונטיקט, שהתפרסם (יום ד', 30.8.06) דירג הציבור האמריקני את ישראל במקום השלישי במדד האהדה, אחרי בריטניה וקנדה.
30/08/2006  |  הילה רפופורט  |   חדשות
תביעות רבות, המתבררות בפני בתי המשפט לתביעות קטנות, מתבררות בסופו של יום כתביעות קנטרניות וחסרות בסיס משפטי, אולם תביעה כזו שנדונה לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות בת"א הצליחה לעורר את חמתו של השופט מנחם קליין, שאף הוסיף בשולי פסק דינו את חוות דעתו ביחס לתביעות רבות של מטיילים ונופשים, המוגשות בהמוניהן לבתי המשפט השונים בימים אלה.
30/08/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
שר האוצר אמר בתגובה לממצאי דוח העוני לשנת 2005, כי לראשונה ניתן לראות כי המדיניות הכלכלית והתקציבית של הממשלות בשנים האחרונות הניבה פירות שהגיעו גם לעשירון התחתון. השר אברהם הירשזון הוסיף כי הדבר מוכיח כי, כפי שנאמר כבר בעבר, במלחמה בעוני אין קיצורי דרך. "המענה לעוני הוא המשך השגת תוואי צמיחה גבוה שיגדיל את שיעור התעסוקה ויאפשר לממשלה להקצות משאבים לאלה שמחוץ למעגלי התעסוקה כמו קשישים ונכים מחד, ומאידך ולהשקיע השקעה ארוכת טווח בחינוך, בתשתיות, בתמרוץ ליציאה לעבודה וכיו"ב", דברי שר האוצר היום (ד', 30.8.06).
30/08/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
הרווח הנקי לאחר מס של קבוצת הביטוח מנורה הגיע ברבעון השני של 2006 ל- 29 מיליון שקל, ירידה של 52% לעומת הרווח ברבעון הבמקביל אשתקד, שהיה 60 מיליון שקל. כמו בחברות הביטוח האחרות, נובעת הירידה החדה ברווח בעיקרה בירידה תלולה בהכנסות מהשקעות בביטוח חיים, כמפורט בהמשך. הירידה ברווח היא בשיעור זהה לירידה בהראל, אך פחות חדה מאשר במגדל.
30/08/2006  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מנהל כלא איילון לשעבר, נצ"מ (בדימ.) פרץ חן, הגיש לבית משפט השלום בת"א תביעת לשון הרע נגד חברת התעופה אל-על וקברניט החברה, אילן היאט, בגין העלבתו במהלך טיסה מבוקרשט לת"א. חן דורש מבית המשפט לפסוק לטובתו פיצויים בסך 50,000 שקלים הקבועים בחוק איסור לשון הרע גם במקרים בהם לא מוכח נזק שנגרם לתובע.
30/08/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il