דוח חדש שיוצג מחר (יום ב', 20.11.06) בוועדת הקליטה והעליה בכנסת חושף ממדים חדשים על תופעת נשירת תלמידים עולים ממערכת החינוך. הדוח, אשר הוכן על-ידי הקואליציה לנוער עולה בסיכון, מגלה כי היקף הנשירה הסמויה בקרב תלמידים עולים עומד כיום על 40%.
ממצאים אלה עומדים בניגוד לנתוני משרד החינוך אשר מדווח על אחוזי נשירה של 16%-22% בלבד. תופעה של נשירה סמויה מוגדרת כהפסד של שיעורים לא בשל מחלה, בתדירות גבוהה של עד פעם ביום.
הדוח מציג נתונים עדכניים שנאספו במהלך קיץ 2006 בשלושה ישובים בהם ריכוזים גבוהים של נוער עולה: לוד, פרדס חנה, ואשדוד.
על-פי ממצאי הדוח - 80% מקרב קבוצת הנושרים העולים דיווחו על היעדרות בתדירות הנעה בין פעם ביום לפעם בשבוע בתקופה שקדמה לנשירה.
למה הם לא מגיעים לבית הספר?
הסקר בחן גם את סיבות ההיעדרות של אותם תלמידים מבית הספר. מהדוח עולה כי בין הגורמים העיקריים ציינו הנושרים העולים כי הם לא מרגישים בנוח להגיע לבית הספר. גורם חשוב נוסף היה יחס המורים. הנושרים העולים ציינו את היחס השלילי של המורים כלפיהם.
בנוסף מרבית התלמידים והנושרים ציינו, כי נאמר להם לפחות פעם אחת לא להגיע לבית הספר, לרוב עקב אירועי אלימות או הפרעות.
קשיי שפה? - רוב בני הנוער העולה מעדיפים לדבר ברוסית, יתרה מזאת רוב בני הנוער הנושרים מעדיפים גם לכתוב ולקרוא ברוסית. מהדוח עולה כי ל- 70.5% מבין הנושרים העולים יותר נוח לדבר ברוסית, לעומת 65% בקרב תלמידים עולים; ל-68.5% מקרב הנושרים העולים יותר נוח לכתוב ברוסית מאשר בעברית, לעומת 39% מהתלמידים העולים; ל- 64.5% יותר נוח לקרא ברוסית, זאת לעומת 43% מהתלמידים. הדבר מעיד על הבדל ברמת ההשתלבות התרבותית והלשונית בין התלמידים העולים לנושרים, ומהווה הסבר אפשרי לקושי של הנושרים להשתלב במערכת החינוך.
יותר 'רוסים' מאשר 'ישראלים'
מהשוח עולות בעיות של זהות התלמידים - התלמידים העולים והן הנושרים העולים רואים עצמם באופן מובהק יותר כ"רוסים" מאשר כ"ישראלים", זאת ללא קשר לוותק שלהם בארץ. מהדוח עולה כי מתוך סולם של 1-5, (5 מציין זהות רוסית ו- 1 זהות לא רוסית), בממוצע של 4.06 מהנושרים העולים רואים עצמם יותר כרוסים, לעומת ממוצע 2.41 כישראלי, גם כן מתוך סולם של 1-5.
לא יודעים למי לפנות
הדוח מגלה כי מרבית הורי התלמידים העולים אינם יודעים למי לפנות כאשר מתעוררים קשים. 82% מבין ההורים היו רוצים להכיר את הגורמים השונים המסייעים בארץ לתלמידים. הממוצע מבין ההורים שאמרו כי במידה ומתעוררים קשיים הם יודעים לאלו גורמים במערכת החינוך יש לפנות עמד על: 1.95 בסולם של 1-5. כמו כן ההורים דיווחו הורים על קשיי שפה כאשר הם מגיעים להתייעץ עם גורם במערכת החינוך.
את בית הספר זה לא מעניין
ממצאי הדוח מגלים כי רק 13-16% מהנושרים ציינו כי גורם מצוות בית הספר (היועצת, המחנכת או מורה אחר) התעניינו בהיעדרותם מביה"ס. רוב התלמידים דיווחו כי הם מרגישים שכאשר מתעוררות בעיות אין להם למי לפנות וכי רמת התעניינותם של גורמים בבית הספר בהתנהגותם בכיתה ובהיעדרותם מהלימודים הינה נמוכה.