|
[צילום: בנצי אוירינג - מד"צ זק"א]
|
|
|
|
|
מודיעין עילית היא העיר הבטוחה ביותר בישראל וקריית אונו - המסוכנת ביותר. כך קובע מחקר שבוצע עבור "אור ירוק" על-ידי חברת מתת - מרכז תכנון תחבורה, לקראת כנס אור ירוק 5 לבטיחות בדרכים.
בשלוש הערים הגדולות: חיפה ירושלים ותל אביב בולטת בעיית בטיחות בחיפה, בעוד שמדד הבטיחות בירושלים ובתל אביב דומה.
ביישובים בינוניים (100-250 אלף תושבים) הפתיעה לטובה העיר בני ברק ולאחריה רמת גן, ואילו הערים אשקלון ומעט לפניה באר שבע, בלטו לרעה בקטגוריה זו.
במסגרת המחקר מופו 92 רשויות מקומיות בישראל על-פי 37 מדדי בטיחות המאפשרים לדרג את היישובים על-פי רמת הבטיחות בהם, וכן לאפיין את בעיות הבטיחות המיוחדות לכל יישוב. מדדים אלה מתייחסים לשיעור התאונות יחסית לגודל האוכלוסיה בכל יישוב ולאוכלוסיה הפעילה בו, לחומרת התאונות ולעלותן, להתפלגותן לפי סוג, לסוגי נפגעים ולגילם, לעיתוי התרחשות התאונות (בחתך של יום/לילה), לסוגי כלי רכב מעורבים ועוד.
המחקר מתבסס על נתונים המעידים כי חל שיפור מתמשך במצב הבטיחות בדרכים ביישובים שנבדקו, כחלק ממגמה כללית בישראל ובעולם המערבי. הדבר מתבטא בעיקר בירידה במספר ההרוגים בתאונות במונחים מוחלטים, וגם במספר ההרוגים למאה אלף תושבים. מגמה זו בולטת בארץ בדרכים העירוניות יותר מאשר בדרכים הבין-עירוניות.
שיעור ההרוגים למאה אלף תושבים בדרכים העירוניות ירד בין 1995 ל-2005 מ-4.0 ל-2.6 (ירידה של 35%). חלקם של ההרוגים בתאונות בדרכים העירוניות מכלל הרוגי התאונות בארץ ירד הדרגתית, מ-49.2% בשנים 1988-1990, ל-39.9% בממוצע השנים 2003-2005.
המגמה ב-92 היישובים הנבדקים (הכוללים, כאמור, את מרבית האוכלוסיה בארץ) זהה למגמה הארצית. פחת בהן מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל וכן מבין נוסעי הרכב, ובכל סוגי היישובים ללא קשר לגודל היישובים. עורכי המחקר משערים כי מקור השיפור ארוך הטווח הוא במכלול נושאים: ירידה בהיפגעות ילדים (כפועל יוצא של השגחה וחינוך; ההישג בולט בעיקר בסקטור היהודי), שיפורים בתשתית הדרכים העירונית, שיפור ההגנה הפסיבית של נוסעי הרכב, שיפורים בטיפול הרפואי, ועוד.
מאידך, שיעור הנפגעים הכולל (רובם המכריע פצועים קל) בדרכים העירוניות למאה אלף תושבים בשנה נותר קבוע, בערך, מאז 1997-1998 (1,356) לשנים 2004-2005 (1,348).
המחקר מתבסס על עלות ההיפגעות בתאונות דרכים במונחים כלכליים. עלות הרוג בתאונת דרכים למשק הישראלי: 4.7 מיליון שקל, עלות פצוע קשה - 500-950 אלף שקל, עלות פצוע קל - 3000-60,000 ₪.
העבודה נערכה בהמשך למחקרים שנערכו בהזמנת משרד התחבורה: "פרופיל בטיחותי של רשות מקומית כבסיס לשיפורים בטיחותיים", שסקרו את רמת הבטיחות בדרכים ביישובים העירוניים בישראל בתקופות 1996-1999 ו-1999-2002. השוואת תוצאות העבודה הנוכחית לקודמות מאפשרת לבחון מגמות שינוי ברמת הבטיחות בכל יישוב בעשר השנים האחרונות.