כ-31% בממוצע מקרב מובטלים שלמדו בקורסי השלמת השכלה עבדו בשנה הראשונה לאחר סיום לימודיהם. כך עולה מניתוח שהושלם לאחרונה במינהל למחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, שדן בנושא ההשלכות התעסוקתיות שיש להשלמת השכלה על מובטלים.
הממצא לעיל ואחרים עולים מתוך סקר מעקב שנערך לאחרונה על נתוני הלומדים ב-52 קורסים להשלמת השכלה למובטלים מבוגרים, שנפתחו בחודשים פברואר עד אפריל 2005. ביום הראיון, בתום שנה מסיום הלימודים, עמד שיעור התעסוקה של המסיימים את לימודיהם על כ-23%. נמצאה שונות גבוהה בין האוכלוסיות שהשתתפו בקורסי השלמת השכלה: בקרב הערבים עמד השיעור על 8% בלבד, בהשוואה לשיעורים גבוהים בהרבה בקרב העולים (44.7%), והיהודים הוותיקים (35.5%).
הממצאים מתבססים על סקירה שנכתבה על-ידי ד"ר מיכל סופר במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת. ד"ר סופר הסבירה ל-Nfc כי מקור הפער הוא בכך שהאוכלוסיה הערבית נבדלת מזו היהודית בדברים רבים, והיא למעשה אוכלוסיה מוחלשת יותר, שבאה מנקודת הזנק נמוכה יותר, שתלויה בגורמים רבים - סוציאליים, כלכליים ואחרים, שמצריכים טיפול הוליסטי. סופר מוסיפה כי הנתונים נמדדו בנקודת מסוימת של שנה מאז סיום הקורסים, ולכן הצפי הוא כי לערבים ייקח קצת יותר זמן. עם זאת היא מסייגת ואומרת כי גם הן אצל ערבים והן אצל יהודים שהשתתפו בתוכנית יש הגברה של מעמדם המשפחתי והחברתי בשל חיזוקים שקיבלו בקורסים, וכן מוטיבציה ללכת ולחפש עבודה.
התוכנית להשלמת השכלה מופעלת משנת 1994 ככלי להעלאת רמת ההשכלה של אוכלוסיות מוחלשות המבקשות להשתלב בשוק העבודה והופעלה במשותף ע"י האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד התמ"ת והאגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך. התוכנית מקנה ללומדים השלמת השכלה כללית, עד 12 שנות לימוד לרבות מסלול של בגרות חלקית במגוון מקצועות, שעיקר יעודה להוות מכינה לקורסים להכשרה מקצועית.
האוכלוסיות שהשתתפו בקורסי השלמת השכלה הינן מוחלשות וביטוי לכך ניתן למצוא במאפיינים הבולטים הבאים: 52.7% מן התלמידים נמנו עם המגזר הערבי, ו-44.1% ציינו כי בית הספר האחרון בו למדו היה בית ספר יסודי או חטיבת ביניים.
עוד עולה מהניתוח שכ-32 אחוזים שעבדו בשנה הראשונה לאחר הקורס, נשרו משוק העבודה. 46.7% מהנושרים ציינו סיבות הקשורות בירידה בביקוש לעובדים, כגון: צמצומים בהזמנת עבודות, סיום פרויקטים וסגירת מקומות עבודה. שאר הנושרים (53.3%) ציינו סיבות הקשורות להחלטות הפרט, ביניהן עזיבה של מקום העבודה על-רקע צפיות לשכר ולתנאי עבודה טובים יותר וכן מסיבות אישיות.
שיעור האבטלה בקרב הלומדים בתום שנה מסיום לימודיהם עמד על 36% ואילו שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עמד על כ-60%. בהשוואה לממצאים הללו עמד שיעור התעסוקה, שיעור האבטלה ושיעור ההשתתפות בכוח העבודה בקרב קבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים על כ-31%, 7.4% ו-38% בהתאמה.
המעקב אחר המובטלים הלומדים בהשלמת השכלה נערך במסגרת פרוטוקול המעקב שמבצע המינהל אחר המבוגרים הלומדים במסלולי הכשרה מקצועית מאז 1996.