|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

העיתונאית ג'ודית מילר: ממשל בוש לא בחל באמצעים

כנס בנושא דילמות בעיתונות, על-רקע פסטיבל נשים בחולון, אירח את העיתונאית ג'ודית מילר אשר נשלחה למאסר כשסירבה להסגיר מקור מילר: "בכלא שכחתי איך נראים פירות וירקות" השופטת בדימ. דליה דורנר: בישראל תרבות של הדלפות ולא של מסירת מידע
22/02/2007  |   הדר פרבר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: הדר פרבר  |    |  תגובות
ג'ודית מילר [צילום: AP]

שופטת בדימוס דליה דורנר [ארכיון]

   הדר פרבר
ג'ודית מילר והטיימס במלחמה פומבית

   מיכאל דבורין
ארה"ב: העיתונאית שסירבה לחשוף מקור העידה ושוחררה מהכלא

כנס נשים בתקשורת - "דילמות עיתונאיות" בשיתוף מרכז פרס לשלום אירח נשות תקשורת מובילות בארץ ובחו"ל. הכנס עסק בשאלות בהן: מעמד החיסיון העיתונאי וסיקור הסכסוך הישראלי ערבי.

אורחי כבוד בכנס: העיתונאית האמריקנית ג'ודית מילר, מי שישבה בכלא על סירובה לחשוף מקור עיתונאי, שמעון פרס המשנה לרה"מ ואנשי התקשורת: אילנה דיין, גיא פלג, סמדר פרי, מיקי רוזנטל, שמרית מאיר, געברה אל בדארי- כתבת אל ג'זירה. דברי פתיחה: נשיאת מועצת העיתונות כבוד השופטת דליה דורנר. עורכת ומנחה: יפעת זמיר.

את כנס התקשורת הבינלאומי כיבד בנוכחותו כאמור המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, אשר נשא נאום קצר וקרא להביט לעתיד ולא להתרפק על ההיסטוריה והטעויות שכבר נעשו.

את הפאנל שעסק בדיון בחיסיון עיתונאי פתחה השופטת (בדימ.), נשיאת מועצת העיתונות הישראלית דליה דורנר, אשר הדגישה את הצורך בחיסיון עיתונאי על-פי חוק. לדבריה, מוגדרת בישראל, תרבות של הדלפות להבדיל מתרבות של מסירת מידע. השופטת (בדימ.) הדגישה את הצורך להגדיר את החיסיון העיתונאי כחוק אשר יאפשר לעיתונאות החופשית להמשיך ולהתקיים כשהיא ניזונה ממקורות אמינים אשר מפקידים בבטחה את המידע בידי העיתונאים.

ג'ודית מילר, עיתונאית לשעבר של הניו-יורק טיימס, הדגישה את החשיבות של חובת הדיווח ושמירה על נאמנות למטרה – קרי להביא לציבור חדשות מאוזנות. מילר הדגישה את הצורך של העיתונאים להתאגד יחד כדי להשיג מטרות אלה, וכדי להיות מסוגלים לחזור לעקרונות העיתונאים הטובים והישנים.

נזכיר, כי מילר נשלחה לכלא לאחר שסירבה לחשוף את זהות המקור שהדליף לה את שמה של סוכנת ה-CIA ואלרי פליים. הניו-יורק טיימס, בו עבדה, התגייס תחילה למענה אך לאחר השחרור ממעצר הותקפה מילר מצד עורכי העיתון וכתביו, בחלקם, בשל פעולותיה בפרשה ובשל דיווחים לכאורה שגויים ומגמתיים בנושא נשק להשמדה המונית של נשיא עירק לשעבר, סדאם חוסיין.

מילר שוחררה מהכלא לאחר שקיבלה מהמקור אישור, חתום ובעל-פה, לחשיפתו.

"ממשל בוש לא בחל באמצעים כדי לשכנע באיום של סדאם חוסיין", אמרה מילר. את ה-6 ביולי 2005 הגדירה מילר כיום שבו ניסתה להגן על המקור שבזמנו לא הסכים לחשוף את זהותו ובכך ראתה משימה. "זה לא דומה לשום דבר שעשיתי כעיתונאית", העידה, וסיפרה על חווייתה הקשה בכלא וכל זאת – בשל נאמנות למקור.

ארבעה חודשים בלי אוויר

"שכחתי איך נראים ירקות ופירות, התאים היו חשוכים, בלי אוויר במשך ארבעה חודשים". מילר הוזמנה לכנס אשר כאמור נערך במסגרת פסטיבל נשים, ואמרה, כי בכלא פגשה "נשים מדהימות אשר היו למעשה אזרחים דרגה ב'. "הרווחתי", הוסיפה, "כשנחשפתי לחלקים במדינה שלי שלא הכרתי קודם. חשבתי שאין לי ברירה, והייתי עושה זאת שוב, אבל הייתי רוצה לגור במדינה בה אין את הצורך להתלבט בשאלה זאת. מילר הזכירה, כי בשעה זו יושב בכלא העיתונאי ג'וש וולף, אשר סירב גם הוא להסגיר וידאו בשל הרצון להגן על מקורותיו. לדבריה, מאחר שאינו עובד במערכת גדולה אשר יכולה לסייע לו "הוא ישב עוד מספר חודשים" ולכך, "צריך מגן פדרלי אשר יגן על עיתונאים ועל יכולתם להגן על המקורות שלהם".

לדברי מילר, המאמץ להגן על מקורותיהם של העיתונאים מגיע בזמן של משבר כלכלי – רבים מקוראי העיתונים נעלמים. מילר מדברת על קצב מואץ ב-12 החודשים האחרונים (עד ספטמבר) כש-50 עיתונים גדולים בארצות הברית איבדו קוראים רבים. הוושינגטון פוסט למשל איבד 4% מקוראיו מ-2000, ובעיקר מדובר בקוראים צעירים וזאת, עוד לפני עידן האינטרנט אשר לכאורה עומד מאחורי אותם נתונים.

לכן, הקונפליקט של העתונאי כשהוא מנסה להגן על המקור, בזמן שהוא נלחם גם על העובדה, הופך את העבודה לבעייתית ופעמים רבות גורם לפגיעה באמינותו. בנוסף, מטשטשים הבלוגרים, לדבריה, את הקו המפריד בין רכילות או דעה לחדשות. "הגופה של אנה ניקול סמית והקרחת של בריטני ספירס מקבלים יותר חשיפה מהילרי קלינטון ומננסי פלוסי, שתי נשים מרכזיות בפוליטיקה האמריקנית.

מילר אמרה, כי הדחיפה לחדשות רכות רחוק מהמשימה העיקרית – לחנך את הקוראים ואת האוכלוסיה לחדשות חשובות ומשמעותיות, והמפתח לחוק הפדרלי הוא עיתונאות שמקבלת תמיכה גם בתוך עצמה וגם מצד האנשים שעליהם היא מנסה להגן. הדבר שיאפשר את עבודת העיתונאי הוא הבאת חדשות מאוזנות.

לאחר דבריה של מילר נערך פאנל שעסק בחיסיון מקורות עיתונאים, בו השתתפו המשפטנית ועיתונאית אילנה דיין, העיתונאי גיא פלג, העיתונאי ותחקירן מיקי רוזנטל ומנחת הפאנל יפעת זמיר.

דיין אמרה באופטימיות כי בישראל ככל הנראה לא יכול להיות מקרה דומה לזר של מילר, מאחר שהשופטים בארץ לא היו שולחים עיתונאי לכלא וזאת בשל העובדה כי בישראל אומנם אין הגנה פורמלית על חיסיון עיתונאי אך ההגנה הבלתי פורמלית חזקה מאוד.

האם באמת מדובר בבטחון המדינה?

פלג אמר, כי המונח 'בטחון המדינה' לעתים משמש את הרשויות לנסות ולכפות על העיתונאי להסגיר את המקור ובכך למעשה לפגוע באתיקה העיתונאית. נזכיר, כי פלג סיקר אירועים בטייבה במסגרתם לכאורה השליכו המתפרעים אבנים אשר לדבריו – לא פגעו בשוטרים. המשטרה דרשה את הקלטות אשר יכלו לסכן את אמינותו שלא לדבר על בטיחותו.

רוזנטל אמר, כי קיימת דילמה כשמדובר במקורות אשר מבצעים עבירות אך הדגיש גם את קלות "הסחיטה על ההדק" של הרשויות. רוזנטל הדגיש את המצב החמור לטענתו, לפיו ניתן אישור למשטרה ולשב"כ להאזין ולשחזר חלק משיחות הטלפון של קצינים בכירים בצה"ל בזמן המלחמה.

לסיכום, ציינה דורנר, כי אל למשטרה לראות בעיתונות כזרוע שלה.

פרשת מילר

הפרשה התחילה עם פרסום מאמרו של ג'וזף ווילסון, לשעבר שגריר ארה"ב בניז'ר, בניו-יורק טיימס. במאמר טען ווילסון, כי הנשיא בוש עשה שימוש - ביודעין - במידע מודיעיני שגוי בנאומו לאומה, בטענה כי נשיא עירק דאז, סדאם חוסיין, ניסה לרכוש אורניום בניז'ר. התברר, לאחר מכן, כי הדבר היה מוטעה וגם ב-ICA ובמועצה לביטחון לאומי הודו, כי ידעו כי הדברים אינם נכונים. מכאן המשיכו הדברים שהתגלגלו עד לשליחתה של מילר לכלא.

רוברט נובאק פרסם מאמר שבו "חשף" כי אשתו של השגריר ווילסון, וארלי פליים, היא למעשה סוכנת סמויה של ה-CIA. כצפוי, אולי, טען ווילסון כי מדובר בניסיון לנקום בו ובאשתו על הדברים שפרסם. אז, פתח ה-CIA בחקירה - מי הדליף את המידע וחשף את סוכנת ה-CIA (עבירה פדרלית). שניים מתוך העיתונאים והאנשים שזומנו לחקירה - סירבו להעיד, ובהם מילר, אשר למעשה לא כתבה דבר בנושא. מילר, והעיתון מאחוריה, אמרה כי "זרימה חופשית של מידע חיונית כדי ליצור אזרחות מודעת" וגם בביהמ"ש נפנפה בדגל חופש העיתונות.

לאחר מעשה התברר, כי דיווחים רבים של מילר בתקופת המלחמה בעירק מקורם היה בדיווחים מוטעים מצד האופוזיציה העירקית שהתקבלו בוושינגטון ולמעשה הנחו את ידה של התקשורת הכתובה. נזכיר שוב, כי מילר למעשה לא היתה מי שדיווחה על ואלרי פליים, אלא נובאק - והוא אינו מתבקש לחשוף את מקור המידע.

בתזכיר לצוות, כותב העורך הבכיר, ביל קלר, כי מילר "ככל הנראה הונתה" את העיתון בוושינגטון, שם ישב פיל טאובמן, אשר אמר כי מילר אמרה לו בסתיו 2003 כי לא קיבלה כל מידע שדלף אודות זהותה של סוכנת ה-CIA ואלרי פליים, אך לעומת זאת אמרה מילר לחבר המושבעים, כי דנה בפליים עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני ביוני וביולי 2003.

מילר מצוטטת בטיימס כשהיא אומרת, כי "אני בהחלט לא התכוונתי מעולם להוליך שולל את פיל, ולא הולכתי אותו שולל". בנוסף, אמרה מילר כי לא היתה מודעת לכך שהתנהל קמפיין שגוי בנוגע לבעלה של פליים, השגריר ג'וזף ווילסון. על-פי מה שהתפרסם בטיימס ב-16 באוקטובר, אמרה מילר לטאובמן שנתיים לפני כן כי ג'וזף ווילסון ואשתו, פליים, שוחחו עם בכירים בממשל, אך כי מילר אמרה כי היא לא היתה זו שעמדה בצד אשר קיבל את המידע והתכוון לפרסמו.

תאריך:  22/02/2007   |   עודכן:  22/02/2007
הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העיתונאית ג'ודית מילר: ממשל בוש לא בחל באמצעים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
22/02/07 16:46
2
למשל: מיכל גרייבסקי
22/02/07 17:07
3
j.b
22/02/07 17:50
4
מדריך ליונה עיוורת
22/02/07 22:46
5
יצחק מטורונטו
23/02/07 00:21
6
גדי יערי
23/02/07 02:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רכבת ישראל פותחת (יום ו', 23.2.07) בשביתה בכל רחבי הארץ. זאת לאחר שהנהלת רכבת ישראל לא הצליחה להגיע למשא-ומתן עם ועד העובדים וההסתדרות.
22/02/2007  |  גלית יצחק  |   חדשות
רשות השידור מפרסמת את ממצאי הבדיקה שנערכה בעניינו של מגיש התוכנית "הכל דיבורים" ברשת ב', גבי גזית. גזית קטע את התשדיר של אגודת "אפרת" לעידוד היילודה בנושא הפלות, בטענה כי אין זה ראוי לשים תשדיר רדיו שכזה. "הפלה היא לא משחק ילדים, ועל ענייני הפלות לא משדרים תשדירים בתוך מקבצי פרסומות. גם עם כל הכבוד לאגודת אפרת - לא בדרך זאת", אמר גזית בשידור.
22/02/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
מינויו של השר יצחק הרצוג (עבודה) לשר רווחה הפיח היום (22.2.07) רוח של תקווה בין חברי סיעת העבודה בכנסת. חברי הכנסת מקווים כי השר החדש יחזיר למפלגת העבודה את הבסיס לאג'נדה החברתית שעליה התבססה המפלגה בבחירות האחרונות.
22/02/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ממליץ לוועדת האתיקה של הכנסת לדון בהיבטים המשמעתיים שהתעוררו נוכח התרומות שקיבל המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, בתקופה שהתמודד על ראשות מפלגת העבודה. כך הודיע עו"ד רז נזרי, עוזרו הראשי של היועמ"ש, בתגובה לפניית ח"כ מיכאל איתן. במקביל הודיע נזרי, כי היועמ"ש החליט שלא להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד פרס, שכן "לא נמצא כי קיימת הצדקה לנקוט בהליכים פליליים בעניין זה". בנוסף מציע מזוז לכנסת לדון בפירצה שהתגלתה ונוצלה לרעה, ולבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים כדי לסתום את הפירצה.
22/02/2007  |  יואב יצחק  |   חדשות
לידתה של חמישיה הביאה לכאוס במחלקת היולדות בבית החולים בעזה היום (ה', 22.2.07), כשהרופאים המבולבלים מנסים לשמור על סדר ולהרגיע את האב המבולבל גם הוא אל מול עשרות הצלמים שהגיעו למקום.
22/02/2007  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il