עובדי נמל אשדוד פתחו אמש (א', 11.3.07) בשביתה במפתיע וללא הודעה מוקדמת. הרקע לשביתה על-פי הודעתה של הנהלת הנמל היא דרישת רשות החברות הממשלתיות להכניס שינויים לטיוטת ההסכם שגובשה בין הנהלת נמל אשדוד לבין ועדי התפעול.
מועצת המובילים והמסיעים מסרה כי הנזק לחברות ההובלה מהשבתת נמל אשדוד מסתכם באובדן של כ-4,000 הובלות מדי יום, ולכן, נציגי המועצה תובעים משר התחבורה, שאול מופז, "לעשות סדר בנמל אשדוד ולפעול לביטול השביתה". גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אמר כי המועצה הזהירה והתריעה מפני הצפוי בנמל אשדוד, ועשתה כל מה שביכולתה לאלץ את הגורמים המוסמכים לפעול למניעת השביתה ואולם ללא הצלחה.
רשות החברות, והממונה על השכר, בקשו להכניס שינויים בטיוטת ההסכם למרות שאושרה על-ידי דירקטוריון החברה. העובדים מתנגדים להכנסת שינויים בהסכם שחתימתו עוכבה, והודיעו על השבתת הנמל. מועצת המובילים הודיעה לחברות ההובלה לא לפקוד את נמל אשדוד כל עוד לא תוסר אי הוודאות מאופי פעילות הנמל המשתנה מיום ליום.
"האחריות לשביתה מוטלת על רשות החברות והממונה על השכר"
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, אמר כי "עיתוי השביתה ערב הפסח ובשיאה של עונת היצוא החקלאי הינו הרה אסון לכלל משתמשי הנמלים. עוד לפני השביתה עוכבו אוניות לימים רבים מחוץ לנמל ועתה רק ילך המצב ויחמיר. מטעני יבוא יפורקו שלא בנמלי היעד ומטעני יצוא יעוכבו או לא יוטענו כלל. הנזק אדיר ובלתי הפיך".
לדבריו, את השביתה הזאת ניתן היה למנוע, והוא מטיל את האחריות כולה על רשות החברות והממונה על השכר: "בעצה אחת עם משרדי התחבורה והאוצר התקיימה סדרת פגישות בהשתתפות נציגות של התאחדות התעשיינים ולשכת הספנות שהולידה הסכם בין ההנהלה לעובדים שאושר גם על-ידי דירקטוריון חברת נמל אשדוד. רשות החברות והממונה על השכר בחרו שלא לאשר את ההסכם והתעלמו מכל ההזהרות בגין השביתה הצפויה. האחריות כולה מוטלת לפתחם ולשכת הספנות קוראת לשרי האוצר והתחבורה להתערב מיד על-מנת לאשר ההסכם שנוצר בהשראתם ולהביא מיידית לסיומה של השביתה באשדוד".
"נזק של 15 מיליון ש"ח ליום"
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, פנה הבוקר לשר האוצר, אברהם הירשזון, ולשר התחבורה, שאול מופז, בדרישה לפתור לאלתר את הסכסוך בנמל אשדוד. ברוש ביקש לזמן לאלתר את פקידי האוצר הרלוונטיים ולהורות על סיום המחלוקת בין רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר באוצר, לבין הנהלת נמל אשדוד.
לדבריו, נזקו של יום שביתה אחד גבוה במאות אחוזים מסכום המחלוקת כולה. ברוש טוען, כי סחורות יצוא בהיקף של כ-35 מיליון דולר תקועות בנמל אשדוד וכי הנזק הישיר לתעשיה נאמד בכ-15 מיליון ש"ח ביום, זאת מבלי לקחת בחשבון את הנזקים לתפקוד התעשיה כתוצאה ממחסור בחומרי גלם שעלול להיווצר אם השביתה תארך, להפסד לקוחות ולנזק למוניטין של התעשיה בישראלית.
"התנהגות העובדים מהווה דוגמה להתנהגות כוחנית לשמה"
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מתח ביקורת חריפה על ועדי העובדים, אשר התנהגותם מהווה דוגמה להתנהלות כוחנית לשמה. "הוועדים מרשים לעצמם להעמיד את האינטרס האנוכי הצר שלהם ברמת חשיבות גבוהה יותר מהאינטרסים הכלכליים והחברתיים הכלל לאומיים של מדינת ישראל. פה לא מדובר חלילה על אי קבלת שכר, אלא על מצב שתמיד רוצים עוד ועוד ומשתמשים בכוח שיש בידם כנותני שירות חיוני שהמדינה מחויבת לספק, לצורך קידום אינטרסים, הטבות שכר וזכויות יתר נוספות".
לדברי לין, "איגוד לשכות המסחר מצפה שההסתדרות הכללית תיטול אחריות ותשלול מכל מקום את ההתנהגות הזו שפוגעת קשה באינטרסים של המדינה ובסופו של דבר תפגע קשה גם באינטרסים של העובדים החדשים. עליה לחייב את ועדי העובדים לחזור לעבודה מיידית על-פי התחייבותם לשקט תעשייתי. התחייבות שאף היא עלתה למדינה בכסף רב".
להערכת האיגוד, ההפסד למגזר העסקי כתוצאה מיום שביתה בנמל מסתכם בכ-50 מיליון ש"ח בממוצע. עלות זו איננה כוללת היטלי צפיפות על יבוא ויצוא. מבדיקת האיגוד מהבוקר עולה כי מוצרי מזון וסחורות שהוזמנו במיוחד לחג הפסח תקועים בנמל ואי שחרורם גורם נזק בלתי הפיך ליבואנים. נזק אדיר יגרם בנוסף בעיקר לצרכנים, שכן ייווצר מחסור בשוק במוצרים ייחודיים לפסח.