נהגים רבים אינם יודעים לחצות מסילת ברזל, ומדי שנה הורסים 800 מחסומי רכבת. לשם השוואה, בגרמניה למשל נהרסים מדי שנה שמונה מחסומים בלבד (פי מאה פחות).
כיום, קיימים 800 ק"מ מסילה לאורך 118 צמתים, שבהם נוצר מפגש דרך- מסילה. לרשותה של הרכבת תקציב פיתוח של כ-26 מיליארד שקלים, שמהם יושקעו כספים רבים לביטול המפגשים של הרכבת עם כלי רכב. המטרה היא שרכבת לא תימצא בסיטואציה של מפגש עם רכב. עד שנת 2008 יבוצעו 100 הפרדות מתוך 118 המפגשים הקיימים.
עד אז מפעילה הרכבת טכנולוגיות משוכללות שבאות לזהות גורמי סיכון בצמתים המעורבים. בין האמצעים: הרכבת מצלמות ומכשירי רדאר המראים לנהג הקטר את מוקדי הסכנה שלושה ק"מ לפני הרמזור. אותות הסכנה מגיעות לנהג ולמרכז הבקרה הנמצא בתחנת סבידור תל אביב. בין האמצעים הנוספים שבעזרתם מתריעים על הסכנה: מצלמות אכיפה של המשטרה, עמודי מצלמות ואנטנות תקשורת.
ברכבת מציינים, כי הרדאר הוא השיפור הטכנולוגי הטוב ביותר להתריע על הסכנה, משום שזו המערכת היחידה שמותר לה להתחבר למערכת האיתות של הרכבת. המחסומים מהווים גם הם אמצעי מונע יעיל, אלא שכאמור הם נהרסים על-ידי הנהגים.
רכבת ישראל יוצאת במבצע הדרכה והסברה עם איגוד קציני הבטיחות בתעבורה. במסגרת פעילויות רכבת ישראל להגברת רמת הבטיחות במפגשי מסילה-כביש, נעשים מהלכי הסברה רחבים ובכלל זה באמצעי המדיה השונים ומול קהלים רלוונטיים וגורמי סיכון.
בחודשים האחרונים מגבשת רכבת ישראל יחד עם פורום העמותות והמתנדבים למניעת תאונות דרכים, תוכנית פעילות להסברה, אכיפה והגברת המודעות. אחת מדרכי הפעולה שהוחלט לקדם היא מתן דגש על הסברה לאיגוד קציני הבטיחות, נהגים מקצועיים ורכבים כבדים וציבוריים.
על-פי החוק, בכל חברה בה 20 כלי רכב ומעלה, לרבות רכבי עבודה ורכבים פרטיים, יש קצין תעבורה המופקד לערוך בדיקות תקופתיות והדרכות בטיחותיות לנהגים. רכבת ישראל נפגשה עם יו"ר האיגוד, מיכה גולד, על-מנת להעלות את הנושא של מעבר רכבים את המסילה. בראש ובראשונה מקודם נושא הסעת נוסעים ורכב כבד.
800 קציני בטיחות יעבירו את המידע לעשרות אלפי נהגים
רכבת ישראל בשיתוף פעולה של איגוד קציני הבטיחות בתעבורה יערכו לאחר חג הפסח הדרכות ל-800 קציני בטיחות באזורי צפון, ירושלים, דרום וגוש דן. במסגרת ההדרכה יינתנו הרצאות ויתקיימו קבוצות דיון בנושא בטיחות במפגשי רכבת, התנהגות ואפיון נהגים במעברי מסילה, בעיות בטיחות בנהיגה, ליקויים מכניים ברכבים שיכולים ליצור בעיה במפגש ומתודולוגיה והעברת הדרכות לנהגים בארגון.
עם תום סבב ההדרכות, יעבירו קציני הבטיחות את המידע, באמצעות פעילות הסברה, ל-100-80 אלף הנהגים שנמצאים תחת אחריותם בחברה.
כמהלך ראשון בתוכנית ההסברה, נערך השבוע כנס של איגוד קציני הבטיחות בתעבורה בו נדון נושא הבטיחות במפגשי מסילת ברזל. יו"ר האיגוד, מיכה גולד וסמנכ"ל הרכבת לבטיחות, עמוס גלרט, הכריזו על שיתוף פעולה, שיביא להגברת אמצעי הבטיחות במפגשי דרך- מסילה, ולמניעת האפשרות של התהוות תאונה בצמתים רגישים אלה. גלרט מסר כי קציני הבטיחות החברים באיגוד יתודרכו בעזרת מומחים של הרכבת כיצד להעלות אצל הנהגים את המודעות לסכנות האורבות לרכב במפגשים אלו.