|
אברהם בורג. התקשה להיפרד מהנהג
|
|
|
|
|
|
נדחתה בקשת יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, אברהם בורג, לחייב את הסוכנות להמשיך לשאת במימון עלות שכרו של נהגו הצמוד, המסתכמת בסך של 22,000 ₪ לחודש.
בורג אשר שימש כיושב-ראש הסוכנות מיום 22.2.95 ועד ליום 31.3.99 נהנה מאז פרישתו משורה של הטבות ובכללן מימון עלות שכרו של נהג צמוד והשתתפות בהחזקת רכב.
בתחילת 2006 הועבר תיקון תחיקתי בוועדת הכספים של הכנסת לפיו ראשי ממשלה אשר פרשו בין יוני 96 לבין מרץ 2006 יהיו זכאים להמשך ההטבות האמורות עד ליום 31.12.06. החלטה זו הוחלה גם על עניינו של בורג שנאלץ להיפרד מנהגו הצמוד.
יו"ר הסוכנות לשעבר התקשה, כנראה, להיפרד ועתר לבה"ד לעבודה כדי שזה יורה על הקפאת המצב הקיים. לדבריו אין מקום להחיל את החלטת ועדת הכספים בעניינו שכן היא מתייחסת לזכויותיהם של ראשי ממשלה לשעבר. עוד הדגיש כי מזה שנים רבות קיים נוהג לפיו כל ראשי הסוכנות בעבר, ללא יוצא מן הכלל, קיבלו שירותי הסעה "מתום כהונתם ועד יום מותם".
הסוכנות היהודית טענה מצידה כי בורג משמש כיום כאיש עסקים פרטי, ועל כן אין כל הצדקה כי תמשיך לממן את שירותי הסעתו. לדבריה ראוי "שכספי הסוכנות ישמשו את מטרותיה המוצהרות - לטובת הציבור ולא את מימון תנאי הפרישה של בכיריה".
ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים בראשות השופטת שרה שדיאור דחה (ה', 10.5.07) את בקשת בורג, וקבע כי נקודת המוצא בקביעת תנאי הפרישה של יושבי ראש הסוכנות היהודית התבססה על ההנחה לפיה "כאשר יפרשו מתפקידם, יתפנו לעבודה התנדבותית עבור הציבור והעם היהודי או לכתיבת זיכרונותיהם, ועל כן הוחלט להעניק להם נהג עד סוף ימי חייהם".
ביה"ד הוסיף כי חלק ניכר מזמנו של בורג מוקדש לעסקיו הפרטים וכי בנסיבות הללו המשך מימון שירותי הסעתו יוביל לתוצאה בלתי סבירה שבה "הסוכנות מממנת למבקש נהג המשמש אותו בעיקר לצורך הפעילות העסקית הפרטית שלו לתקופה של עשרות שנים לאורך ימים ושנים. תוצאה זו מנוגדת לנורמה ערכית שנקבעה על-ידי הכנסת.."
בית הדין טרח להזכיר לבורג כי יושב-ראש הסוכנות, אשר כיהן אחריו בתפקיד, סלי מרידור, החליט לבטל הטבה זו עוד בשנת 2000 והחיל את התיקון כבר מכהונתו שלו עוד בטרם התקבלה החלטת ועד הכספים של הכנסת בנושא.
את בורג ייצג עו"ד אלדד יניב. הסוכנות יוצגה על-ידי עו"ד פרן ברניס.