רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל, הודיעה היום (ה') כי היא מוזילה ב-15% את כל סוגי הלחם הנמכרים בסניפיה ברחבי ישראל. זאת לאחר שהתברר כי חל מחסור בלחם אחיד בעקבות העימות בין בעלי המאפיות לבין הממשלה המסרבת לאשר העלאה של מחירי הלחם האחיד - הכהה והלבן - למרות טענת בעלי המאפיות על עלייה בעלויות שלהם.
המאפיות הפסיקו הבוקר את אספקת הלחם האחיד, וקיים חשש כי מחר לא ייוצרו חלות הנמצאות בפיקוח מחירים.
מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, אמר כי בשל הפסקת אספקת הלחם בפיקוח לרשתות השיווק ולמכולות החליטה הנהלת הרשת לצאת ב"מבצע בזק", שבמסגרתו היא תציע לצרכנים 15% הנחה על כל סוגי הלחמים הנמכרים ברשת, החל מהיום בשעה 14:00 בצהריים ועד לכניסת השבת. "אנו יוצאים במבצע על-מנת להקל על הצרכנים ולאפשר להם לצרוך לחמים וחלות גם בעיתות משבר". המבצע יתקיים בכל סניפי שופרסל שלי, שופרסל ביג ושופרסל דיל.
העימות בין המאפיות לממשלה התגלע לאחר שראש הממשלה, אהוד אולמרט, וסגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, אלי ישי, חתמו על הארכת תוקפו של הצו לקיבוע מחיר הלחם בפיקוח לשוק הקמעונאי בשלושה חודשים נוספים - עד לסוף חודש ספטמבר 2007. החתימה מנעה העלאה נוספת במחיר לצרכן, למרות שהיצרנים התריעו מפני העלייה בתשומות הייצור.
הצו הממשלתי נכנס לתוקף בראשית מאי 2006, עקב העלאת מחירי הלחם ב-7% והציב מנגנון הקובע את המחיר שמשלמות המאפיות לקמעונאים ורשתות השיווק. האוצר והתמ"ת החליטו על בחינה משותפת של סוגיית הפיקוח על מחירי הלחם על-ידי יועץ כלכלי חיצוני.
בעלי המאפיות גורסים כי אין להם ברירה אלא לייקר מחירים או להפסיק לספק. הסיבה לכך לדבריהם היא עליית מחירי הקמח בעולם ב-30%-40% המהווה מבחינתם ייקור של כ-400 שקלים לטון קמח.
16 מאפיות תעשייתיות אופות לחם הנמצא בפיקוח, מה שמהווה 17% מכלל היצע הלחם בישראל. 11 מתוכן שייכות לשלושה הבעלים הגדולים בענף: אנג'ל, ברמן ואהרונסון את דוידוויץ. יצויין כי רוב מוצרי הלחם שמיוצרים על-ידי מאפיות אלה אינם מפוקחים. היקף מכירות הלחם והפיתות נאמד בכ-2 מיליארד שקלים בשנה, שמתוכם מכירות הלחמים שבפיקוח מסתכם בכ-350 מיליון שקלים.