גידול של 14% נרשם בתנועת המטענים ששונעו בנמל התעופה בן-גוריון בחודשים יולי – ספטמבר 2002, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול מסתמן לאחר כשנתיים של ירידות מתמשכות בתנועת המטענים.
כך עולה מנתוני מינהל התעופה האזרחית שהוצגו היום (ד', 23.10.02), לשר התחבורה ד"ר אפרים סנה.
מהתנתונים עולה עוד, כי בחודשים יולי – ספטמבר השנה שונעו כ-66 אלף טונות מטען, לעומת כ-58 אלף טונות בתקופה המקבילה של שנת 2001. תנועת המטענים ששונעה לנתב"ג רשמה גידול של כ-4% ואילו בתנועת המטענים ששונעה מנתב"ג נרשם גידול של כ-26%.
כלכלן מינהל התעופה האזרחית, דני מורג מסר כי הגידול בתנועת המטענים נובע בעיקר ממשלוחים גדולים של טקסטיל מירדן שהוטסו דרך נתב"ג וכן מגידול משמעותי בתנועת המטענים בין המזרח הרחוק לאירופה המשונעים דרך נתב"ג.
ישראל השכילה לנצל את מיקומה הגיאורגפי כגשר אווירי לשינוע סחורות מהמזרח הרחוק ומירדן, לאירופה. מעמדה המיוחד של ישראל בקרב מדינות הקהיליה האירופי, מסייע להליך זה. הדבר כרוך לפרקים בבדיקת מקור ייצור הסחורות.
היצע הקיבולת למטענים של חברת אל על כלל שני מטוסי מטען מדגם בואינג 747 וכן קיבולת בטן של מטוסי הנוסעים וקיבולת במטוסי מטען חכורים מחברות זרות.
היצע הקיבולת של ק.א.ל כלל את שני מטוסי המטען מדגם בואינג 747 של החברה וקיבולת נוספת במטוסי מטען חכורים מחברות זרות.
לכמות המטען שהוטסה על-ידי חברות אל על וק.א.ל נרשם גידול מרשים בשיעור של כ-22%. חלק השוק המשותף של חברות אלה גדל והגיע ל-72.5% מכלל כמות המטענים ששונעו בנתב"ג, לעומת 67.5% בתקופה המקבילה אשתקד.
לכמות המטען שהוטסה על-ידי חברות התעופה הזרות בחודשים יולי - ספטמבר נרשמה ירידה בשעור של כ-4% וחלק השוק שלהם ירד ל-27.5%, לעומת 32.5% בתקופה המקבילה אשתקד.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה מסר כי הגידול בחלקן של חברות התעופה הישראליות (בהטסת הנוסעים, כמו גם המטענים) ביחס לחברות הזרות הוא המשך למגמה שהחלה בסוף שנת 2001 ונמשכת מאז בהתמדה.
הגורמים העיקרים למגמה זאת (בהטסת המטענים) הם: הירידה בקיבולת המוצעת למטען בטיסות הנוסעים של החברות הזרות, שמירה על היקף הקיבולת למטען של חברות אל על וק.א.ל וגידול משמעותי בתנועת המטענים למזרח הרחוק וממנו דרך נתב"ג, המוטסת על-ידי אל על.
הסיבות לקיטון בהטסת נוסעים באמצעות חברות התעופה הזרות, קשורות בגורמים אחרים.