ישראל החלה לקבל את הגרסה הייחודית של מטוס האף-16 (הלא הוא מטוס האף-16 איי - F-16i) לפני שלוש שנים. עכשיו היא רוצה יותר, ומתכוננת לשדרג את 125 המטוסים שברשותה מדגם אף-16 סי ו-אף-16 די לדגמי איי. בכך היא למעשה מתכוונת להכפיל את צי מטוסי האף-16 איי שישרתו בחיל האוויר שלה.
מטוס האף-16 איי שוקל 24 טון. הוא מטוס קרב-הפצצה דו-מושבי ונחשב למתקדם ביותר ממטוסי האף-16 הנמצאים בשירות. מטוס זה הינו למעשה דגם משופר המבוסס על דגמי אף-16 מסוג סי ודי, מצויד במכ"ם מתקדם יותר (APG-68X) ובעל יכולת נשיאה של נשק ייחודי מתוצרת ישראל - טיל אוויר-אוויר מדגם פיתון 4 וטיל אוויר-קרקע מדגם פופאי 2.
מטוס האף-16 איי, העולה כ-45 מיליון דולר, כל אחד, מצטיין במערכת ניווט מעולה, המאפשרת לו לטוס בגבהים נמוכים במיוחד (מאות רגל בלבד, שהם עשרות מטרים) מבלי "להעביד את הטייס למוות" בהשוואה בין תנאי השטח למערכות המטוס המתבקשת בעת טיסה מבצעית בגבהים נמוכים, ולמעשה לטייס באף-16 איי יש טייס אוטומטי המתחשב בתנאי השטח ומשחרר את הטייס למשימות חשובות בקרב.
מערכת ניווט זו מתפקדת הן ביום והן בלילה בכל תנאי מזג אוויר. מטוס האף-16 איי יכול לשאת דלק בכמות המאפשרת לו להכות במטרות הרחוקות כ-1,600 ק"מ (מה ששם את אירן בטווח הטיסה המבצעית של המטוס). במטוס הותקנו הדגמים החדשים ביותר של טילי אוויר-אוויר לטווח קצר ולטווח ארוך, וכן הוא בעל יכולת נשיאה של פצצות חכמות.
המטוס מצויד במערכות שיבוש אלקטרוניות מתקדמות ביותר, ומפעיל אותו מחשב רב-עוצמה המסוגל לקלוט בפרוטרוט את כל הפרטים של כל טיסה. דבר זה משמש יתרון באימון הטייסים, ומהווים עבורם אפשרות לשחזר את נתוני הטיסה ולראות במה שגו.
מטוס האף-16 איי תוכנן במקור לשאת פצצות חכמות לכל מקום בתבל, ולהתגבר על מערכות הגנה אוויריות מתקדמות. כל התכונות שנמנו לעיל מגדילות את כוחה האווירי הצבאי של ישראל אל מול שכנותיה.
ישראל מקבלת מארה"ב שני מטוסי אף-16 איי מדי חודש וזאת מאז תחילת שנת 2004, ואמורה למעשה לקבל עד סופה 102 מטוסים מסוג זה (חישוב מהיר מעלה כי קיבלה 60 מטוסי-קרב מסוג זה).