בדטרויט התחדש הערב המשא-ומתן בין חברת ג'נרל מוטורס לבין איגוד פועלי הרכב על הסכם עבודה חדש. תוקפו של ההסכם הקודם פג בערב שבת. כתבים בדטרויט מוסרים כי הצדדים קרובים לחתימה על הסכם זמני שיסיים את הסכסוך. ב-18 המפעלים של ג'נרל מוטורס בתחומי ארה"ב נפסקו בסוף השבוע ההכנות לשביתה כללית, כנראה עקב רמזים שהמשא-ומתן עומד להסתיים בחיוב.
המשא-ומתן החל לפני שמונה שבועות, וזה ארבעה ימים הוא מתקיים בקצב כמעט מרתוני. שני הצדדים הודיעו כי לא יפסיקו אותו עד שייצא "עשן לבן". ג'נרל מוטורס היא יצרנית המכוניות הגדולה ביותר בארה"ב. תוצאות המשא-ומתן איתה ישפיעו על 73 אלף עובדי החברה, ועל עוד כ-270 אלף גמלאים.
שתי היריבות הגדולות, פורד וקרייזלר, הזדרזו לחתום כבר ביום ה' שעבר על הארכת ההסכמים הקיימים עם האיגוד המקצועי, ובכך מנעו שביתה.
למעשה החלו השיחות בין שני הצדדים לפני כשמונה שבועות והיו על סף התפוצצות והשבתת מפעלי החברה. אבל בסופו של דבר הוחלט על משא-ומתן מרתוני.
עיקר המחלוקת נוגעת לדרישת הנהלת ג'נרל מוטורס לקצץ מיליארדי דולרים מהוצאותיה על ביטוח רפואי לעובדים באמצעות הקמת קרן נאמנות. האיגוד המקצועי תובע כי תמורת הסכמתו לכך יקבל ערובות לאי פיטורי עובדים.
כיום יש לג'נרל מוטורס התחייבויות בסך כ-64 מיליארד דולר לתשלומי ביטוח בריאות, ומתוכם כ-50 מיליארד דולר הם תשלומים עתידיים ליוצאים לפנסיה. החברה מעוניינת להיפטר מכל ההתחייבויות הללו. סלעי המחלוקת העיקריים בעניין זה נוגעים לשאלה מהיכן יילקח הכסף לנכסי קרן הנאמנות שתוקם וכמה כסף תזרים החברה לקרן. מקורות המקורבים למשא-ומתן טוענים כי החברה מוכנה להזרים כ-65% מסך התחייבויותיה לביטוחי בריאות, ואילו האיגוד תובע 70%. את הכסף החברה מתכוונת לגייס באמצעות מקורותיה העצמיים, מכירת נכסים ולקיחת הלוואות.
המשא-ומתן הוא גם חלק ממאבקו של איגוד פועלי המכוניות האמריקני על הישרדותו. האיגוד סובל בשנים האחרונות מירידה תלולה במספר חבריו בגלל תחרות הגדלה והולכת מצד היצרנים הזרים. בשנת 2003 היו חברים בו 302,500 חברים רשומים, ואילו כיום המספר הוא 180,681 בלבד. עם זאת איגוד זה הוא האיגוד המקצועי היוקרתי ביותר. למרות שבמשק האמריקני כולו נותרו רק כ-10% מהפועלים החברים באיגודים מקצועיים, עדיין המשא-ומתן עם איגוד פועלי המכוניות מכתיב את הסכמי השכר בכלל התעשיה האמריקנית.
ב-2006 הפסידו יצרניות המכוניות בדטרויט יותר מ-15 מיליארד דולר וקיצצו יותר מ-80 אלף משרות באמצעות סגירת מפעלים. עקב מצבן הקשה של החברות, אין חשש של ממש כי אכן תפרוץ שביתה.
השביתה האחרונה בג'נרל מוטורס אירעה לפני 9 שנים. היא נמשכה 8 שבועות וגרמה ירידה תלולה במכירות החברה וחלקה בשוק הצטמצם מכשליש לכרבע . עד היום לא הצליחה ג'נרל מוטורס לחזור לנתח השוק הקודם.