|
מכוניות ב-995 מיליון דולר מתחילת השנה
|
|
|
|
|
מתחילת השנה נרשם גידול משמעותי בייבוא מוצרי צריכה. העלייה כוללת גידול ניכר בייבוא מכוניות פרטיות ומוצרים בני קיימא כגון מקררים, מכונות כביסה ומדיחי כלים. גם בייבוא מוצרי הלבשה והנעלה נמשכה ההתרחבות.
מסקירה שערך אגף הכלכלה של איגוד לשכות המסחר עולה כי בשבעת החודשים הראשונים של 2007, גדל שווי הייבוא של מוצרי הצריכה ב-28%, 945 מיליון דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב-4.3 מיליארד דולר.
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, תהליך ההתרחבות הוא חלק מהצמיחה הכללית של המשק המונעת מהגידול בצריכה הפרטית. בעשור האחרון גדלה הצריכה הפרטית במשק בשיעור מצטבר של כ-44% לעומת גידול מצטבר בתמ"ג של 41%. לדבריו "הגידול בצריכה נובע מהמשך תהליך החשיפה של המשק לייבוא, שהביא להיצע מגוון ורחב יותר ובמחירים אטרקטיביים. גם הפחתת שיעורי המס על היחיד תרמה לגידול בהכנסה הפנויה ולהרחבת הצריכה הפרטית".
ייבוא מוצרי צריכה מתחלק לשני סוגים: ייבוא מוצרי בני קיימא (מכוניות, ריהוט, וחשמל ביתי), המהווה כ-46.5% וייבוא מוצרים לצריכה שוטפת - 53.5%. ייבוא מוצרי בני קיימא רשם גידול של 40%, שהם 577 מיליון דולר, ועמד על 2 מיליארד דולר. בלט במיוחד הגידול בשווי ייבוא כלי התחבורה, אשר גדל ב-47.5%, שהם 308 מיליון דולר והגיע ל-955 מיליון דולר. כלכלני האיגוד מייחסים את הגידול המשמעותי להפחתת מס הקניה על רכבים.
כמו כן, היקף ייבוא מוצרי הריהוט רשם גידול של 22.3%, שהם 40 מיליון דולר והסתכם ב-223 מיליון דולר. ייבוא מוצרי חשמל ביתי רשם גידול של 37%, המהווים כ-194 מיליון דולר ועמד על 721 מיליון דולר. הייבוא לצריכה שוטפת רשם בשבעת החודשים הראשונים של 2007 גידול של 19%, 367 מיליון דולר, והגיע ל-2.3 מיליארד דולר. ייבוא מוצרי ההלבשה וההנעלה רשם גידול של 23%, שהם 130 מיליון דולר ועמד על 695 מיליון דולר. ייבוא מוצרי מזון ומשקאות גדל ב-21.5%, 146 מיליון דולר, והסתכם ב-824 מיליון דולר.