|
מגדל הפיקוח ע"ש אילן רמון בנתב"ג
|
|
|
|
|
ריבוי האירועים הבטיחותיים בתקופה האחרונה בשדה התעופה בן-גוריון, שרובם מיוחסים לתפקוד לקוי של פיקוח הטיסה, הביא להחלטה בהנהלת רשות שדות התעופה לקיים לפקחי הטיסה סדנאות לרענון עבודת צוות.
הרשות נימקה את המהלך בכך שהיתה עבודת צוות לקויה מצד פקחי הטיסה באירוע הבטיחותי שבו היה מעורב מטוס הנוסעים של חברת איבריה הספרדית בחודש פברואר השנה. שיפור עבודת הצוות היה אחת מהמלצות ועדת החקירה של האירוע.
לאחר מכן התרחשו שני אירועים בטיחותיים נוספים בנתב"ג הקשורים לפיקוח הטיסה - כמעט תאונה בין מטוס נוחת של ישראייר שכמעט והתנגש במטוס שכר איטלקי שנכנס ללא רשות לאותו המסלול, וכמעט נחיתה של מטוס אמריקני על מסלול שממנו המריא מטוס אחר.
עם זאת יצוין, כי כל האירועים התרחשו כאשר המסלול השני בנתב"ג היה בשיפוצים, והפקחים ניהלו את כל התנועה האווירית ממסלול יחיד.
עד לסוף אוקטובר יסתיימו שלושה מחזורי סדנאות רענון לפקחים. הנהלת הרשות, המעומתת עם הפקחים, הטוענת כי הם אינם מקבלים את הגיבוי הראוי ממנה וממשרד התחבורה, הוסיפה כי סדנאות הרענון בעבודת הצוות מבוצעות במטרה להביא לשיפור הבטיחות ואיכות עבודת הפקחים - הן במגדל הפיקוח בנמל התעופה בן-גוריון והן בשאר תחנות הבקרה ברחבי הארץ.
הסדנאות מתקיימות בקבוצות של כ-12-16 משתתפים, והלמידה בסדנה משלבת חומר עיוני יחד עם התנסות חווייתית. בסדנה מודגמים יישומים ממודל עבודת צוות Crew Resource Management בתחום התעופה, מנותחים אירועים בתחום התעופה ונלמד מודל ייחודי לתקשורת יעילה בצוותי משימה. כמו כן עוסקת הסדנה בהבנה של נהלי העבודה וזרימת המידע והתקשורת בין גורמי התעבורה במגדל הפיקוח.
הסדנאות לפקחים מועברות על-ידי חברת פסיפס, המתמחה בתחום עבודת צוות, בעיקר בתחומי התעופה. בראשה עומדים ד"ר יוסי שוב, שהוא קברניט בכיר באל-על, האלוף במיל. גיל רגב, ד"ר אייל גושן, טייס לשעבר ופסיכולוג, וד"ר אריאל להמן. לחברה ניסיון בביצוע סדנאות צוות בתחום התעופה בחיל האוויר ובחברת אל על.
במסגרת הסדנאות בנות היומיים, מנותחים אירועי בטיחות חריגים, איתור "חוליות הגורם האנושי" שתרמו להתרחשותם ומתורגלות מיומנויות עבודה בצוות בניתוח הנקודות שבהן יש להתמקד ולהשתפר לטובת הבטיחות ויעילות בעבודה. במקביל נכנסת רש"ת למהלך של בניית תורת עבודת צוות - נושא שיתורגל בסדנאות עבודת הפקחים.