|
כץ. האוצר מנסה לקבוע מציאות חדשה [צילום: כנסת ישראל]
|
|
|
|
|
הספינה "דבורה" - מתוצרת מפעל רמת"א
|
|
|
|
|
במסגרת חוק ההסדרים, העומד בימים אלו לאישור הכנסת, הוכנס תיקון טכני בחוק פיצויי פיטורים העוסק בתהליך חילופי מעבידים, ועובדי התעשיה האווירית טוענים כי קריאה מעמיקה בטיוטת החוק מגלה כי קבלת שינוי החוק משמעותו ביטול החלטת בג"צ בנושא מפעל רמת"א של התעשיה האווירית - שהיה תקדים בתחום שמירת זכויות העובדים בתהליך מכירה או הפרטה.
עובדי הקונצרן התעשייתי-ביטחוני הגדול בישראל, גורסים כי חוק ההסדרים לשנת 2008 מנסה לקבוע מציאות חדשה ולעקוף את בג"צ שקבע הלכה משמעותית במכלול זכויות העובדים בעת שינוי מבני או ארגוני במקום עבודתם. את "הסכם רמת"א" השיג ארגון עובדי התעשיה האווירית בשנת 2004.
פסיקת בג"צ סיכמה הליך משפטי ארוך שנמשך כ-12 שנים בערכאות שונות. הצעת החוק המועלית בהליך מקוצר וכוללני במסגרת חוק ההסדרים, תבטל הלכה למעשה, את תוצאת כל ההליך המשפטי שכאמור נקבע בפסיקת בג"צ.
"זוהי הונאה של חברי הכנסת", אומר ח"כ חיים כץ, יו"ר ארגון עובדי התעשיה האווירית, "והולכים ומבטלים הליך שיפוטי ארוך ומקיף באמצעות מחטף מוסווה בין האותיות הקטנות של חוק ההסדרים. אם האוצר רוצים לשנות את החלטת בג"צ - שישים את הדברים על השולחן בצורה מפורשת כך שחברי הכנסת יוכלו להחליט בצורה ראויה ולא לגנוב החלטה במסווה של חוק ההסדרים, שהפך להיות לא רק חוק עוקף כנסת, אלא גם חוק עוקף בג"צ".
ארגון עובדי התעשיה האווירית פנה לפרופ' פרנסס רדאי, שייצגה יחד עם עו"ד דוד ישראלי את הארגון בבג"צ - כדי לקבל את חוות דעתה על תיקון החוק. פרופ' רדאי קבעה כי: "במסווה של תיקון טכני לחוק פיצויי פיטורים שבא, לכאורה, להטיב עם עובדים במקרה של חילופי מעבידים, הוגשה לכנסת הצעה שפוגעת ביד גסה בזכויות-האדם של העובד לכבוד, לקניין ולחירות.
"ההצעה מבטלת את זכויותיו החוזיות והקנייניות שנצברו בתקופת העסקתו אצל המעסיק הקודם ואיננה מבטיחה את ההגנה המינימלית על המשך העסקתו אצל המעביד החדש. ההצעה עושה כל זאת, תוך התעלמות מוחלטת מהקביעות העקרוניות של בג"צ רמת"א בעניין הנדון - קביעות שלוו בדיון מעמיק בכל הסוגיות האלה".
"אני רואה בחומרה כפולה את ניסיון האוצר", אומר כץ, "יש כאן גם ניסיון לבצע פגיעה קשה בזכויות העובדים וחמור מכך - ניסיון לעקוף את החלטת בג"צ באמצעות מחטף חוק ההסדרים - דבר שמהוה פגיעה חוקתית קשה. לבג"צ לקח 8 שנים לפסוק בעניין רמת"א ואילו פקידי האוצר רוצים לשנותו בדקות ספורות של ליל ההסדרים. זו פשוט גניבת דעת".
פסיקת רמת"א התייחסה למעביד המבקש לערוך שינוי מבני או ארגוני - וקבעה כי הוא חייב לקבל את הסכמת העובדים להכללתם בו. בג"צ, בהרכב של שבעה שופטים, קיבל את עתירת ארגון עובדי התעשיה האווירית נגד התעשיה האווירית לישראל בע"מ והפך על פניו פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה. בג"צ קבע, בפסק דין עקרוני, כי מעביד המבקש לערוך שינוי מבני או ארגוני במקום העבודה, שמשמעותו העברת הבעלות על עסקו או חלק מעסקו למעביד אחר, חייב לקבל את הסכמת העובדים מראש להעברתם למעביד החדש.
במידה והעובדים אינם מסכימים לעבור למעביד החדש, חייב המעביד להשאירם לעבודה אצלו, או לפטרם בהתאם להסכמי העבודה החלים עליהם עם כל התוצאות המשפטיות והכלכליות המשתמעות מכך. בג"צ דחה את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אשר התייצב בדיון לצד התעשיה האווירית לישראל בע"מ.
התעשיה האווירית, חברה בבעלות מלאה של ממשלת ישראל, פעלה בזמנו במסגרת מספר מפעלים. מפעל רמת"א בבאר-שבע הוא אחד ממפעלים אלו ואינו תאגיד עצמאי. כשלב בדרך להפרטת המפעל רשמה התעשיה האווירית חברה בשם רמת"א בע"מ. עובדי המפעל, באמצעות ארגון עובדי התעשיה האווירית וההסתדרות, פנו לבית הדין לעבודה נגד הנהלת החברה בתביעה שההנהלה תקיים עם הארגון תהליך התדיינות בעניין בהתאם להסכם הקיבוצי.
בית הדין הארצי לעבודה בהרכבו דאז דחה את תביעת הארגון, (פסיקה שבית הדין עצמו הפך לאחר זמן קצר בתביעה אחרת) והארגון עתר לבג"צ וטען כי עובד אינו חפץ ולא ניתן להעביר את העובדים לחברת רמת"א בע"מ ללא הסכמתם לשינוי בזהות המעביד. העובדים טענו כי נפגעה זכותם לחופש התקשרות ולחופש עיסוק, שכולל את החופש לבחור את זהות מעבידם. לטענת העובדים, זהות המעביד משליכה על זכויות העובדים בכל הנוגע לאיתנות הפיננסית של המעביד, למדיניותו לגבי זכויות עובדיו ובעניינים אחרים.
בג"צ קבע כי על התעשיה האווירית לקבל את הסכמת עובדי מפעל רמת"א להעברתם לחברת רמת"א בע"מ, ובהעדר הסכמה, על התעשיה האווירית לבחור האם להמשיך להעסיק את העובדים או לפטרם, בכפוף לכל מגבלות הדין וההסכמים עם העובדים. העברת עובדים ללא הסכמתם תהווה, לפי פסק הדין, פגיעה בזכויות יסוד של חופש התקשרות וחופש העיסוק, ותהיה בניגוד לדין.
פסק דין זה משמעותי באשר לזכויות העובדים בכל הקשור לשינויים המבניים במשק , הפרטה, תיאגוד, או במצבים אחרים של מיזוג או שינוי מבני אחר. למרות שהושג במאבק ספציפי של עובדי התעשיה האווירית הוא שירת את כלל העובדים במשק. יצויין כי למרות פסק הדין נעשו לאחריו במשק שינויים מבניים (לדוג' הסכם נמלי הים), אולם אלו נעשו לאחר מו"מ ובהסכמה עם העובדים וארגונם היציג.
היום (ב', 29.10.07) נמסר, כי בכוונת ארגון עובדי התעשיה האווירית לבחון את הדרכים המשפטיות והציבוריות להיאבק בכוונת האוצר.