|
סער 4. הדור הבא של הספינות מפותח בוויסקונסין [צילום: אתר חיל הים]
|
|
|
|
|
חיל הים של ארה"ב, העניק לקונצרן לוקהיד-מרטין חוזה בהיקף 2.3 מיליון דולר - להמשך העבודה על גיבוש התיכנון המוקדם של ספינת הלחימה הרב-תכליתית המוצעת לחיל הים הישראלי - המכונה LCS-I.
במסגרת החוזה החדש, יפעל לוקהיד-מרטין במשותף עם חילות הים של ארה"ב וישראל לפיתוח מפרט טכני והערכת עלויות רכישה של מערכת הלחימה בספינות. במהלך שלב איפיון התצורה של מערכת הלחימה, שיימשך תשעה חודשים, יבחן הקונצרן את ביצועי מערכת הלחימה, תוך שימוש בשתי אופציות שונות להתקנת מכ"ם: המכ"ם המתקדם שמפותח על-ידי חברת אלתא מערכות בתעשיה האווירית הישראלית, או המכ"ם SPY-1F של לוקהיד-מרטין עצמו.
הצוות יבחן את ביצועי שני המכ"מים תוך שימוש במערכת ניהול לחימה המשולבת עם מערכת השליטה והבקרה של חיל-הים הישראלי. כמו-כן תפותח הארכיטקטורה הטכנית, יוגדרו המפרטים ותוערך עלות השילוב של המערכת עם מספר מערכות ישראליות ואמריקניות, כולל מערכת שיגור הטילים האנכית MK 41, התותח "טייפון" וטילי ההגנה "ברק".
לוקהיד-מרטין התקשר עם החברות הישראליות רפאל, אלביט מערכות ונס - בהסכמי שיתוף פעולה לגבי LCS-I. הקונצרן קיבל בפברואר 2006 את החוזה הראשוני מחיל-הים הישראלי - לביצוע בדיקת היתכנות עבור ספינת לוחמה רב-תכליתית. בעקבות הבדיקה, שהסתיימה בהצלחה באפריל 2007, החליט המטה הכללי של צה"ל לאשר הקצבה ראשונית עבור שתי ספינות רב-תכליתיות.
הספינות יהיו מותאמות למשימות לחימה נגד מטוסים, צוללות, ספינות שטח וטילים, וכן למבצעים מיוחדים. לוקהיד-מרטין מסר, כי ה-LCS-I "משלבת את המהירות, הגמישות והשרידות של ה-LCS של צי ארה"ב יחד עם מערכת לחימה רב-משימתית.
הדגם LCS-Iממנף את גמישות התכנון של צי ארה"ב ואת המרחבים על הספינה להתקנת יחידות משימה נוספות, כדי לספק יכולת רב-משימתית. מערכת ההנעה משלבת מנועי דיזל וטורבינות גז, עם סילוני מים מתכווננים. מערכות הנשק כוללות טילי SM-2 והארפון, צינורות טורפדו MK-32 ומערכות נבחרות של חיל-הים הישראלי".
"בדיקת ההיתכנות המוצלחת אישרה את היכולת של תיכנון ה-LCS לתמוך בדרישות של חיל-הים הישראלי לביצוע מגוון משימות. LCS-I תספק לצה"ל נכס אסטרטגי, בעל יכולת מלאה לפעול בשיתוף פעולה עם צי ארה"ב, כדי לתמוך הן בלוחמה א-סימטרית והן במשימות הגנה על חופי המדינה", אמר יהושע שני, סגן נשיא בלוקהיד-מרטין ומנהל הפעילות לפעולות בישראל. "לוקהיד מרטין תמשיך לעבוד יחד עם חיל הים הישראלי, צי ארה"ב והתעשיה הביטחונית בישראל, במהלך שלב איפיון תצורת מערכת הלחימה בספינה".
הספינה הראשונה עבור צי ארה"ב, פרידום (LCS 1), נמצאת בשלבי התקנות וניסויים במספנות מארינט מארין במארינט שבוויסקונסין. היא מיועדת להימסר לצי ארה"ב בשנת 2008, ובסיסה הקבוע יהיה בסאן דייגו שבקליפורניה.
הספינה שמפותחת על-ידי הצוות בראשות לוקהיד-מרטין, מבוססת על תצורת גוף קונבנציונאלית, חצי גלישה עם גוף פלדה ומבנה עילי מאלומיניום. תיכנון זה מספק כושר תימרון מעולה עם תכונות שייט מוכחות המאפשרות הנחתה וניהול של כוחות מיוחדים, ביצוע מגוון משימות והענקת תנאי נוחות אופטימליים לאנשי הצוות. צוות החברות של לוקהיד-מרטין כולל את אדריכלי הספינות גיבס וקוקס, מספנות מארינט מארין ובולינג'ר, וכן קבלני-משנה מובילים מהתעשיה האמריקנית והבינלאומית.