ג'אני קודה (Gianni Coda) מנכ"ל פיאט אוטו - יצרנית מכוניות פיאט ולנצ'יה האיטלקיות, מגיע לביקור בזק בישראל.
"למרות המצב הכלכלי הקשה בישראל ובעולם, בוחנת פיאט השתתפות במספר פרויקטים חשובים עם חברות ישראליות. הביקור מדגיש את החשיבות הרבה שמייחסת פיאט לשוק הישראלי", אומר יקי אנוך מנכ"ל קבוצת סמל"ת, "אני סבור כי הכרות מעמיקה עם השווקים והמפיצים המקומיים תסייע לפיאט העולמית לחלוף את התקופה הקשה הפוקדות את שוק הרכב העולמי ופיאט בתוכו", אומר אנוך.
דווקא בימים אלה כאשר אנשי עסקים מדירים רגליהם מביקורים בישראל, "ביקורו של מר קודה – אחד הבכירים ביותר מתעשיית הרכב האיטלקית ואף העולמית, שביקרו אי פעם בישראל, מדגישה את המחויבות של פיאט לשוק הישראלי".
מה טיבה של מחוייבות זו? האם יעניק קודה לשוק הישראלי מחירים תחרותיים? האם בא לעזור או להעזר?
במסגרת הביקור נקבעו לקודה פגישה עם צמרת הנהלת משרד התחבורה. מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, תהה טרם הפגישה באם היא תעסוק בעיניני תחבורה מוטורית, תחבורה מסילתית או דווקא תחבורה תעופתית.
בישראל מוכרת פיאט אמנם כיצרנית מכוניות (לנצי'ה אינה מיובאת ארצה מזה זמן), אך באמתחתה גם Rolling Stock - ציוד רכבתי, קטרים וקרונות. בן-ציון לא פוסל גם את האפשרות, כי דווקא עיסקי אוויר יעמדו במוקד העיניינים – שהרי בעל סוכנות פיאט, מיכאל לוי, מכהן גם כיו"ר חברת התעופה הלאומית אל על.
קודה מגיע ארצה באחת התקופות הקשות ביותר לפיאט אוטו. החברה אמנם מוכיחה בכל פעם מחדש, כי ניתן להעמיק את המשבר, אלא שדומה כי סבלנותה של ממשלת איטליה פקעה, והיא עומדת לחייב את בעלי החברה, האחים אניילי, לנקוט מעשה. לדברי בן-ציון לא פחות מ-2 מיליארד דולר הוזרמו לחברה, אך ספק אם יש בכך די.
העיתונות הכלכלית העולמית, מצטטת בהרחבה את הידיעות המתפרסמות בנושא פיאט בעתונות האיטלקית. זו האחרונה מסקרת את המשבר באמוציונאליות רבה, ומזכירה את עתונות הספורט בהתבטאותה. בארץ לא יודעים כמעט על עומק המשבר, העלול להשפיע בסופו של דבר - לטובה או חלילה לרעה - גם על הנהג הישראלי.
השבוע הכחישה פיאט ידיעות של הקוריירה דה לה סרה, בדבר רצונה של טויוטה היפאנית לקבל לידיה את המפעל המייצר את דגם הפונטו הפופולארי בישראל. המושל הרגיונאלי של סיציליה מסר לעיתון, כי בנק נומורה היפני ביקש לתאם עימו פגישה למתן גב פיננסי לצעד המפתיע.
היפנים מציעים להציל את מקום עבודת של כאלפיים פועלי ייצור בסיציליה, אשר מקום עבודתם נמצא בסכנת סגירה. העובדים שובתים בזעם, פיאט סוגרת את המפעל במגמה להפעיל לחץ על עובדיה כמו גם על הממשלה המרכזית, והיפנים עשויים להנות מהסיכסוך. הם כבר הצהירו, כי יביאו למפעל מהנדסים מלוכסני עיניים, מה שיביא לייצור פונטו עם סמל ומנוע טויוטה.
אקט ההשתלטות/ הצלה זקוק אמנם לאישור של GM, אך דומה שאין בעייה, האופציה לרכישת 80% מפיאט ב-2004, ספק אם תמומש כלשונה, פיאט עלולה להטיל רק נטל נוסף על הקבוצה אשר רכשה באחרונה את דייהו הקוראנית - בעלת קו המוצרים הדומה. אניילי מאיים על עצמו שימכור או יכרות את ענף המכוניות המפסיד בקבוצתו, ומזכיר את השביתות בבזק של טרום ההנפקה, עת ההנהלה התסיסה את העובדים כנגד עצמה. הממשלה המותקפת מזכירה כאן לדברי רויטרס אם הרוכשת ממתק לילדיה, כדי לחסוך מעצמה תשלום חשבונות נזק כבדים יותר.
מנכ"ל סמל"ת דהיום, יקי אנוך, הקים בטרם עבר לפיאט, את סוכנות טויוטה בארץ. מכירות טויוטה עלו באיטליה ב-17% השנה, בעוד שמכירות פיאט ירדו ב-20%. הדבר סותר את הודעת סמל"ת בדבר הגריפה הכלל עולמית של המשבר בשוק הרכב.
יתרה מזאת, נתח שוק המכירות של טויוטה באיטליה עלה השנה ב-5.4%, בעוד שנתח השוק של פיאט, המכונית הלאומית ירד בלא פחות מ-31%!
עד אשר הוסרו החסמים על ייבוא מכוניות זרות לאיטליה, היה הנוף המוטורי במגף עשוי על טהרת התוצרת המקומית - דהיינו פיאט, דהיינו אניילי. הנהגים האיטלקים נחלקו בינם רק על רקע היותם לנצ'יסטים (חובבי לנצ'יה) או אלפיסטים (חובבי אלפא רומיאו).
באחרונה התפרסם, כי ראש הממשלה, סילביו ברלוסקוני, נראה, אוי לאותה בושה, במרצדס מסידרה S ואילו שר האוצר שלו נוסע במכונית שרד מתוצרת ב.מ.וו הגרמנית. מכונית הפאר מתוצרת מקומית, הלנצ'יה במצודדת מדגם ת'זיס, כבר אינה רכב השרד הלאומי ומשמשת רק את מנהלי פיאט.
האם תודות לביקורו של קודה חם מזג תחזור לנצי'ה לכבישי ישראל? האם תשוב פיאט למקומה המרכזי בשוק הרכב הישראלי? האם בא להתנחם בכך שצרותינו שלנו גדולות משלו?
קודה החל בארץ הקודש, סבב בינלאומי בסוכנויות פיאט בעולם. מעניין יהיה לשמוע מסקנותיו בתום הסיבוב.