|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

חוק דרקוני: אין לפרסם שמו של חשוד

ועדת השרים אישרה תיקון שיאסור פרסום חשוד בטרם הגשת כתב אישום המתנגדים: קבוצות שלמות יהיו חשודות הסניגוריה: יש להגן מרשויות האכיפה
23/12/2007  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות
על פי ההצעה יוכלו חשודים להישאר חסויים במשך שנים

הצעת חוק שאישרה (יום א', 23.12.07) ועדת השרים לעניני חקיקה תהפוך את כל פניה של התקשורת. מדובר בהצעת חוק (תיקון-פרסום שם חשוד) של ח"כ רוברט אילטוב, שתאסור על פרסום שם חשוד בטרם הוגש כתב אישום.

ההצעה קובעת כי "לא יפרסם אדם שמו של חשוד שטרם הוגש נגדו כתב אישום או פרט אחר מפרטי החקירה, אלא אם מצא בית המשפט כי הדבר הכרחי לשם קידום חקירה שעל-פי דין, או כי יש להעדיף את העניין הציבורי שבפרסום".

זכות לא זניחה

לתיקון התנגדו ארבעה שרים, ממלא-מקום ראש הוועדה, שר הפנים מאיר שטרית וכן השרים יצחק הרצוג, עמי איילון ואבי דיכטר. השר שטרית שהתנגד להצעה הסביר כי משמעות קבלת הצעת החוק הזו היא הכללת ציבור שלם שלא יכול להתגונן כחשוד בעבירות, זאת כיוון שאי פרסום השם יגרום לציון תיאורו של החשוד בצורה כוללנית ורחבה.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתב ח"כ רוברט אילטוב כי "חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת בחברה דמוקרטית הינם ערכים עליונים. יחד עם זאת, זכות לפרטיות גם היא זכות לא זניחה בכל חברה, וישנו צורך באיזון זכויות הללו. פרסום ברבים שמות של אנשים אשר חשודים במעשים פלילים לרוב איננו מהווה עניין ציבורי".

אילטוב מציין כי בתקופה האחרונה "מדורי הפלילים של העיתונות הפכו יותר דומים למדורי רכילות, ובמקרים רבים כאשר מדובר בידיעות על מעשי פשע אשר תופסות כותרות או מעשים בעלי גוון חריג מכל סוג נהוג לפרסם ללא כל הגבלה שמות של האנשים החשודים בלבד בביצוע המעשים. לעתים קרובות האנשים אשר חשודים תחילה אינם קשורים כלל לפשע המיוחס תחילה ומדובר באנשים הגונים. אך הנזק שנגרם להם ולתדמיתם הינו רב, במיוחד בכל הקשור לסביבה הקרובה של האנשים. אנשים אלו זכאים להגנה".

הוא מציין כי גם כיום חשודים רשאים לפנות לבית המשפט ולבקש איסור פרסום של שמם. אך בפועל, שמם מתפרסם כמעט מיד עם מעצרם "למשל, במקרה של רצח תלמידה בקצרין נעצרו שני תושבי העיר אחד אחרי השני בחשד למעשה רצח ושמם פורסם ברבים מייד עם מעצרם ולמרות ששניהם שוחררו כעבור מספר ימים הנזק כבר נגרם".

פרסום שמו של אדם רק לאחר שיימצא אשם, וכמובן שעד אז הוא בחזקת זכאי, יצמצם לדעת אילטוב באופן משמעותי את מקרי פגיעה באנשים שבמהלך החקירה נגדם תתברר חפותם. לדעתו אין בחוק פגיעה בחופש העיתונות כי אם יש ענין ציבורי בפרסום שם חשוד או שהדבר יהיה נחוץ לצרכי חקירה, בית המשפט יהיה רשאי לאשר את הפרסום.

המשטרה מפרה הוראות היועץ

גם הסניגוריה הציבורית תומכת בהצעת החוק. במכתבה אל שר המשפטים כותבת הסנגורית הציבורית הארצית עו"ד ענבל רובינשטיין כי החוק יאפשר "לאזן באופן מיטבי בין זכותו של חשוד לפרטיות ולשם טוב ובין זכות הציבור לדעת וחופש העיתונות". רובינשטיין מדגישה את הבעייתיות שנוצרה עם חקיקתו בשנת 2002 של סעיף המאפשר לחשוד לבקש מבית המשפט לאסור פרסום פרטיו. הסעיף הפך לדבריה "אות מתה בספר החוקים" משום שהוא מחייב את הצדדים למירוץ נגד הזמן לבית המשפט, מירוץ "שבו כמעט לעולם יפסיד החשוד".

היא מדגישה כי הבעייתיות מתחדדת "נוכח הסימביוזה המתקיימת בין המשטרה לתקשורת, סימביוזה שהלכה והתגברה בעת האחרונה עד להגיעה למימדים חסרי תקדים, כך ששום חשוד לא יוכל לה. חדשות לבקרים מביאה הסימביוזה שבין השוטרים לכתבים ולצלמים לפגיעה אנושה בחשודים אשר תמונותיהם ושמותיהם מתנוססים ברבים, דווקא כשהם מצויים ברגעים הקשים בחייהם".

רובינשטיין חושפת כי התנהלות המשטרה מנוגדת הנחיות שפרסם היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2003. מדובר ב"קווים מנחים לחוקרים לתובעים ולדוברים בעניין פרסומים מחקירות". בין היתר הורה היועץ לרשויות החקירה בבואן לשקול את שאלת הפרסום של פעולותיהן, "לשוות לנגד עיניהן את העיקרון שאדם הוא בחזקת חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו. על כן, 'יש להימנע מפעולות ראוותניות אשר יש בהן כדי ליצור השפעה שאינה הוגנת על תוצאות ההליך הפלילי'".

הסנגורית מותחת ביקורת על המשטרה אשר מפרה את הנחיות היועץ "נטייתה הברורה של המשטרה להשתתף בחגיגה התקשורתית הראוותנית, לרבות צילום מעצרם של החשודים, עומדת בניגוד גמור לרוח ההנחיות. שיתוף הפעולה ההדוק בין התקשורת למשטרה יוצר מציאות, לפיה עם הזמנת החשוד לחקירה, ולעיתים אף לפני כן, מוזמנים גם כלי התקשורת למתקן החקירה. בבוא החשוד לתחנה אורבים לו כתבי המשטרה והצלמים המתעדים את הגעתו לחקירה ואת יציאתו ממנה. פעמים רבות, בעוד החשוד נמצא בחקירה בתחנת המשטרה, מופתע והלום מן הקורה אותו, מתפרסם כבר דבר חקירתו או מעצרו, ולאחר סיום החקירה נמסרים לכלי התקשורת כל פרטיה".

ביקורת על "הציד" של ערוץ 10

פרשת העיתונאי אדם שוב היא, לדבריה, דוגמה לכך. "זה מכבר שוחרר ממעצר העיתונאי אדם שוב, וזאת לאחר שהחשדות החמורים נגדו בעבירות של אינוס ומעשים מגונים פורסמו באמצעי התקשורת עוד בטרם זומן לחקירה במשטרה". היא מדגישה כי קיימות דוגמאות בהן "המשטרה הודיעה לתקשורת מבעוד מועד על חיפושים בביתם של חשודים, בגירים כקטינים, והכתבים התלוו למשטרה ותיעדו את החיפוש". הסנגורית מתייחסת גם לאייטם הלוהט של ערוץ 10 שבו תיעד דב גילהר שורה של גברים שפותו להגיע לדירה לפגישה עם בת 13.

לדבריה, "לאחרונה מסתמנת תופעה מדאיגה נוספת של תוכניות תחקיר טלוויזיוניות ה'צדות' בפריים-טיים עברייני מין לכאורה, והכל לעיני המצלמות ובחסות המשטרה שבאה לעצור את החשודים רק לאחר שבוצע התיעוד התקשורתי המלא. יוצא, איפוא, כי במקרים רבים כלי התקשורת יודעים על חקירה או עיכוב או מעצר עוד בטרם נודע עליהם לחשוד, כך שכל פניה של החשוד לבית המשפט בבקשה לאסור על פרסום פרטיו מתייתרת וזכויותיו נרמסות ללא כל ביקורת שיפוטית. פעמים רבות מתברר כי החשדות לא היו מוצדקים, והחשודים משתחררים מבלי שמוגש נגדם כתב אישום. את הנזק שנגרם לחשודים, שכלל לא ידעו שבאפשרותם לבקש צו איסור פרסום, כבר לא יהיה ניתן לתקן".

עוד הוסיפה כי מעט מאד בקשות למנוע פרסום מגיעות לבתי המשפט אך מהחלטות שכן ניתנו בנושא ניתן להבין כי בתי המשפט לומדים מאופן ניסוח הסעיף בחוק, כי המחוקק העדיף את זכות הציבור לדעת על פני זכות החשוד לפרטיות. "בעניין זה צריך המחוקק לומר את דברו ולעמוד בפרץ, ולהגן על זכויותיו של הפרט מפני רשויות האכיפה ודורסנות התקשורת, תוך הפיכת הכלל המשפטי, כך שברירת המחדל תהיה אי פרסום פרטי החשוד. המשמעות היא שיש לאפשר לחשוד הזדמנות סבירה לעשות שימוש בזכותו לבקש שפרטיו לא יפורסמו ברבים, וכן לאפשר לבית המשפט לערוך איזון ראוי בין שני האינטרסים המוגנים, מתוך פרשנות הפוגעת במידה מועטה ככל האפשר בזכויותיו של חשוד בכל מקרה ולא רק במקרים חריגים ויוצאי דופן".


נשיאת מועצת העיתונות: נתכנס בדחיפות

שופטת בית המשפט העליון (בדימ.) דליה דורנר המשמשת כנשיאת מועצת העיתונות מותחת ביקורת על הצעת החוק. לדבריה מדובר בפגיעה בחופש העיתונות ובחופש הביטוי. אם החוק יתקבל אמרה דורנר, עם ישראל לא יוכל לשמוע על חקירות ראש הממשלה וכו'. דורנר הוסיפה כי בכוונתה לכנס בדחיפות את מועצת העיתונות כדי להחליט כיצד לפעול.


השר אדרי: החוק יהפוך "רבים" לחשודים

השר יעקב אדרי הודיע כי יתנגד לחוק. לדבריו, החוק יהפוך רבים לחשודים בפרשה משום שאי אפשר לפרסם את שמו של החשוד האמיתי.

ח"כ יחימוביץ': חוק שנועד לכסות על שחיתויות הבכירים

ח"כ שלי יחימוביץ' אומרת כי מדובר בהצעה שנועדה "לכסות על בכירים בצמרת השלטון המעורבים בפרשיות שחיתות". מדובר לדבריה בחוק "אנטי דמוקרטי המנוגד לחלוטין לחופש הביטוי".

טענתו של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ מנחם בן-ששון כי החוק לא יחול על נבחרי ציבור מהווה "הטעייה", אומרת יחימוביץ', "בפועל אין סייג כזה בחוק וכל כולו נועד לכסות על בכירים בצמרת השלטון המעורבים בפרשיות שחיתות. אין אח ורע לחוק כזה בעולם הנאור". יחימוביץ' מציינת כי ביקשה מהשר עמי אילון, החבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, להגיש ערר על "ההחלטה התמוהה" של ועדת השרים לחקיקה לתמוך ב"חוק נפסד זה".

ד"ר פוגץ': לא לכלול עברייני מין באיסור פרסום

ד"ר דנה פוגץ' ממרכז נגה של הקריה האקדמית אונו מביעה התנגדות להצעה בכל הנוגע לחשודים בעבירות מין. ד"ר פוגץ' אומר כי במרכז מתנגדים להצעה כשמדובר בעבירות מין "ברירת המחדל היא לפרסם את שמות החשודים, כיוון שזו הדרך היחידה להביא את הדבר לידיעת הציבור ולעודד מתלוננים נוספים לפנות למשטרה".

פוגץ' מצטרפת עםזאת לקריאה של יו"ר ועדת החוקה ח"כ בן-ששון למועצת העיתונות לקבוע כללי אתיקה. "בשנים האחרונות אנו עדים לכך שהעיתונות משתלחת לא רק בחשודים, אלא גם בנפגעי עבירות, כולל נפגעות מין", אומרת פוגץ'. לדבריה פרטיות הנפגעות מופרת "ולעיתים הן נפגעות מהתקשורת לא פחות מהפגיעה הראשונית עצמה."

תאריך:  23/12/2007   |   עודכן:  24/12/2007
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק דרקוני: אין לפרסם שמו של חשוד
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זעקי ארץ אהובה
23/12/07 21:29
 
תוכי יוסי
24/12/07 07:22
2
דני בלוך
23/12/07 21:40
 
הפוסל במומו פוסל
24/12/07 00:32
 
דני בלוך
24/12/07 07:17
 
הניקלה ביותר בארץ
24/12/07 10:27
 
שיינקין45
24/12/07 13:50
3
כבר בכותרת
23/12/07 21:52
4
הצדיק מסדום
23/12/07 21:57
5
עשרת הדברות
23/12/07 22:03
6
חודורוב
23/12/07 22:51
 
על דורית בייניש
24/12/07 00:04
 
חייבים להבין
24/12/07 03:07
7
שם האדם שנעצר
24/12/07 00:01
8
א מ רול
24/12/07 04:54
9
החוק ראוי!
24/12/07 09:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החברה הלאומית לדרכים סגרה (יום א', 23.12.07) באופן סופי את גשר הפקק המחבר את שני חלקי כביש 918 שנמצא לאורך נהר הירדן, במורדות רמת הגולן. ראשי רשויות באזור מותחים ביקורת חריפה על התנהלות החברה הלאומית לדרכים ודורשים כי יימצא פתרון מיידי לתחבורה בכביש המהווה ציר טיולים מרכזי באזור ותחליף יחיד לכביש 90.
23/12/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
בתחילת שנת 2008 צפוייה לעלות בערוץ ’yes ישראלי’ הסדרה דני הוליווד בכיכובו של רן דנקר. היום אנחנו מגישים לכם קליפ לשיר "ימים של קולנוע" שיאפשר הצצה לשאגר הצעירים הבא. מילות השיר של אהוד מנור והוא הולחן על-ידי שמוליק קראוס.
23/12/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
פחות משבוע אחרי הטלטלה באתר nrg מעריב, מודיעים רוני קליינפלד, מנכ"ל מעריב, ורות יובל ודורון גלעזר, העורכים ראשיים, על בעלי תפקידים חדשים. בירנית גורן תשובץ כעורכת הראשית של האתר במקומו של איתי בן ניסים. יוסי גולד ימונה למנכ"ל nrg מעריב במקומו של אחיעד שריג, שהודיע על התפטרותו מן התפקיד, והמשכתו לייעץ למעריב בתחום הניו-מדיה.
23/12/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
בית המשפט העליון דחה ערעור של בעל חברה שפורקה על סירוב בית המשפט להגיש תביעת חוב נגד החברה לבית משפט רגיל, בטענה שהמפרקים עוינים אותו. בעל החברה חויב לשלם למפרקים 15,000 שקל שכר טירחת עורכי דין.
23/12/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות
יועצו המיוחד של מבקר המדינה, ניצב (בדימ.) עו"ד יעקב בורובסקי, הודיע למבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, כי הוא מבקש לסיים את תפקידו ב-1 במרס 2008. זאת בתום שנתיים וחצי כיועץ למאבק בשחיתות הציבורית במשרד מבקר המדינה.
23/12/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il