|
במוקד העימות - אירוע בטיחותי בין מטוסי ישראייר ויורו-פליי
|
|
|
|
|
לא צורף פקח לחקירה מראשיתה
|
|
|
|
|
במכתב חסר תקדים בחריפותו ששיגר יושב-ראש ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, המייצג את ועד פקחי הטיסה, למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, נחשפים המניעים לשביתה הפתאומית שבה נקטו אתמול (ה', 3.1.08) הפקחים - מה שגרם להפסקת הטיסות היוצאות.
הפקחים מגדירים את המשבר כ"חוסר אמון של פקחי הטיסה בעבודת החוקר הראשי" - יצחק רז. הם מתייחסים בעיקר לדוח שהכין לגבי אירוע בטיחותי שאירע בנתב"ג לפני מספר חודשים - כאשר מטוס ישראייר וחברת השכר יורו-פליי שהו על אותו המסלול, למרות שאחד מהם עמד להמריא והאחר הגיע לנחיתה. הפקחים עצמם לא הבחינו במתרחש. בסופו של דבר, טייס באחד המטוסים שטס בקרבת מקום עידכן אותם על המצב המתהווה.
"תהיות רבות בקשר לאובייקטיביות החוקר"
לטענת הפקחים, "מדוח ועדת החקירה לאירוע יורו-פליי עולות תהיות רבות, באשר לאובייקטיביות החוקר הראשי בחקירת אירוע זה, כמו גם בחקירות נוספות בתקופה האחרונה. על אף שהדוח כולל גם המלצות ומסקנות נכונות, הוא ברובו מוטה ומגמתי ויש בו בכדי להטיל דופי ביושרם האישי והמקצועי של פקחי הטיסה. זאת, בעוד שחלק מהעובדות והנתונים עליהם הוא מתבסס אינם נכונים וחלקם הם בגדר מחשבותיו האישיות".
הפקחים מוחים על הטלת הספק ביכולתם המקצועית: "חשוב לנו להבהיר כי בטיחות הטיסה היא ערך עליון עבורנו ואנו רואים בביצוע תחקירים נדבך חשוב ומרכזי לקידום ושיפור בטיחות הטיסה. גם כאשר הדבר כרוך בחשיפת ליקויים מקצועיים בתפקודם של פקחי הטיסה. כל זאת, בתנאי שצוות החקירה יתמקד בהיבטים המקצועיים הקשורים לאירוע ויחקור את כלל היבטי האירוע באובייקטיביות מלאה.
"היום, במקום שהחקירות המתנהלות יובילו לקידום בטיחות הטיסה ולשיפור העבודה השוטפת, הושגה התוצאה ההפוכה: נוצר חוסר אמון בין פקחי הטיסה לחוקר הראשי ומטרותיו. בעקבות זאת, פקחי הטיסה נמצאים בחרדה ובתחושה של איום מתמיד. מה שאינו עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק לעודד דיווח על תקריות בטיחות".
"מדוע לא צורף פקח פעיל לחקירה מראשיתה?"
הפקחים מציבים כמה דרישות שמוגדרות כאלמנטריות מבחינתם, כתנאי להמשך שיתוף הפעולה עם החוקר ומשרד התחבורה. הם דורשים כי תיערך בדיקה מדוע בצוות חקירה, שחוקר על-פי דבריו של החוקר את מערך פיקוח הטיסה, לא ראו לנכון לצרף פקח טיסה פעיל, החל משלביה הראשונים של החקירה. הם מבקשים שהבדיקה תכלול גם את אופן ניהול החקירה בשלביה הראשונים ואת אופן גביית העדויות.
בנוסף, דורשים הפקחים לבדוק את נושא חשיפת הממצאים והמסקנות לתקשורת עוד בטרם הסתיימה החקירה. הם קובלים על כך שממשרדו של החוקר הראשי הועבר לתקשורת ריכוז מסקנות לא מדוייק, שכלל איומים על נקיטת צעדים משמעתיים וחשדות כי הפקחים ניסו לטייח את האירוע. דברים שלפחות בחלקם כלל אינם נזכרים בדוח הסופי, לדברי הפקחים.
העתקים לכל בכירי התעופה האזרחית בארץ
"לצערנו", מסכמים פקחי הטיסה, "בנוסף לכל האמור לעיל, עד לרגע זה נמנע החוקר הראשי מלהעביר את הדוח הסופי של האירוע לאגודת פקחי הטיסה, שהוא הגוף המקצועי הרלוונטי האמון על תחום פיקוח הטיסה האזרחי בארץ. זאת, למרות שעותקים הועברו לגורמים האחרים. השתלשלות האירועים מול החוקר הראשי, בחודשים האחרונים, יצרה משבר אמון קשה בין פקחי הטיסה לבינו. אנו חוששים כי נתקשה להמשיך ולשתף עימו פעולה".
העתקים מהמכתב הועברו לשר התחבורה - שאול מופז, יושב-ראש ההסתדרות - עופר עיני, יושב-ראש מועצת המנהלים ברשות - עובדיה עלי, ממלא-מקום מנכ"ל הרשות - שמואל קנדל, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית - אודי זוהר, ויושב-ראש אגודת הפקחים, דני רוט.