|
הרהיטים עדיין בראש המוצרים הנמכרים - ובעיקר שולחנות האוכל [צילום: אתר איקאה]
|
|
|
|
|
"הקטלוג - הפקת הדפוס השנייה בגודלה לאחר התנ"ך"
|
|
|
|
|
מכירות חברת איקאה ישראל בשנת 2007 עלו ב-9.7% לעומת השנה שעברה, והסתכמו ב-469.3 מיליון שקל. ב-2006 מכרה החברה מוצרים ב-428 מיליון שקל, והציגה גידול של כ-8.5% לעומת 2005.
החברה מדווחת כי ב-2007 גדל מספר המבקרים בכ-5.2%, והסתכם בכ-2.65 מיליון. מאז פתיחת החנות בסמוך לנתניה ביקרו בה יותר מ-15 מיליון מבקרים. סל הקניות הממוצע גדל בשנה שעברה ב-5.7% - ויחס הכירות של רהיטים לעומת אביזרים עומד כיום על 64% לריהוט, לעומת 36% לאביזרים.
התחומים הבולטים בהם הציגה החברה התפתחות הם המטבחים - גידול של 23%; הריהוט המשרדי - 18%, וחדרי המגורים - 13%. בתוך קטגוריות אלה היו מחוללי הצמיחה העיקריים שולחנות האוכל - שתפסו 38% מהמכירות במחלקה, ספות מיטה - שתפסו 35% מהמכירות במחלקה, כיורים וברזים למטבח - 30% וארונות ומערכות קיר - 25%.
גידול נרשם גם במכירות המחלקה העסקית, שזו השנה השנייה לפעילותה: ב-2007 הסתכמו מכירותיה בכ-9 מיליון שקל - לחברות ועסקים שונים. באתר האינטרנט של החברה שהושק במחצית 2007 ביקרו יותר ממיליון וחצי גולשים, אשר גלשו באתר כעשר דקות בממוצע וצפו בכ-20 דפים.
לדברי מנכ"ל איקאה ישראל, שלומי גבאי, "הגידול הכללי נובע מהמשך החדירה והביסוס של איקאה בשוק הישראלי, חיזוק מדיניות המחיר הנמוך - והבעת האמון באיכות המוצרים". לדבריו, תרמו לגידול גם השיפור במערך השירות לצד השקעה ברמות מלאי גבוהות. מנועי צמיחה נוספים הם המיגזר החרדי, הערבי ודוברי הרוסית. "שנת 2008 תהיה בסימן הרחבת המגוון ורענונו לאורך כל השנה", סיכם.
לאחר היקלעותה לקשיים של תוכניתה להקמת חנות שנייה בארץ, בראשון-לציון, העלולה להתבטל כנראה, טוענת איקאה כי היא מתכוונת לפתוח "חנות שלישית - באזור הצפון, במטרופולין חיפה, לקראת שנת 2011". ההחלטה על הקמתה התקבלה לדבריה בעקבות מחקר מקיף שנעשה ב-2005, שעל בסיסו הוחלט על פתיחת חנות שנייה ושלישית, מדרום לתל אביב ובצפון. פתיחת החנות השלישית מופיעה בתוכניות העבודה ארוכות הטווח של איקאה, והיא מעריכה כי היקף המכירות השנתי בחנות זו יעמוד על כ-250 מיליון שקל בשנה. ההחלטה על המיקום הסופי של החנות תתקבל בחודשים הקרובים.
איקאה העולמית כוללת 270 חנויות ב-36 מדינות. מחזור המכירות שלה הסתכם בכ-19.8 מיליארד יורו בשנה. בשנה החולפת ביקרו בסניפי הרשת כ-522 מיליון צרכנים. אמצעי השיווק העיקרי של הרשת הוא הקטלוג הנשלח ישירות לבתים - ובשנה שעברה הודפסו 191 מיליון קטלוגים ברחבי העולם - המהווים לדברי הרשת את "הפקת הדפוס השנייה בגודלה בעולם אחרי התנ"ך. בישראל פועלת הרשת מאז אפריל 2001 באמצעות חנות ששטחה 23,000 מ"ר הממוקמת במחלף פולג.