|
היברידי: טויוטה פריוס. משלבת מנוע קונבנציונלי ואמצעי אגירת אנרגיה מתקדמים [צילום: טויוטה]
|
|
|
|
|
היברידי: הונדה סיביק. מס קנייה דיפרנציאלי לטובת הירוק [צילום: הונדה]
|
|
|
|
|
שר האוצר, רוני בר-און, מגיש לאישור הממשלה הצעה בנושא "מיסוי ירוק" בישראל, המבוססת על המלצות דוח הוועדה למיסוי ירוק שנועדו לקדם באמצעות משרדי הממשלה את נושא איכות הסביבה והפחתת הזיהומים הנובעים מכלי רכב בישראל ומשימוש בסוגי דלק מזהמים.
בוועדה, בראשות הסמנכ"ל לתיכנון וכלכלה ברשות המיסים, בועז סופר, היו חברים גם נציגי משרדי האוצר, התשתיות, התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. בהתאם להצעה, יוטל על רשות המיסים לקבוע שיטת חישוב "מדד ירוק" לזיהום אוויר מכלי רכב - ולהחיל מס קניה דיפרנציאלי בהתאם לציון הרכב לפי המדד.
החידוש המהותי ביותר במהלך, הוא מתן תמריצי מס לכלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית, באופן שיעלה את הכדאיות לרכישת רכב ידידותי לסביבה. המדד הירוק יהיה מבוסס על נתונים שנקבעו על-ידי הוועדה האירופית לתחבורה. שר האוצר יקבע שעד סוף שנת 2014, שיעור המס על רכב נטול פליטות לא יעלה על 10% - ושיעור המס על רכב בעל הנעה קונבנציונלית לא יפחת מ-60%.
בשנים 2019-2015 שיעור המס על רכב נטול פליטות לא יעלה על 30%, ושיעור המס על רכב בעל הנעה קונבנציונאלית לא יפחת מ-50%. בנוסף, ייקבעו שיעורי המס על רכב היברידי, כך שהחל משנת 2015 לא תינתן העדפה לרכב היברידי או לכל רכב בעל הנעה אלטרנטיבית, אלא בהתאם למדד הירוק. לדברי בר-און "המדד הירוק לזיהום אוויר על פיו יחושב נטל המס יביא להפנמה של השליליות הנובעת מזיהום האוויר, ויתמרץ את פיתוחם של טכנולוגיות נטולות פליטות מזהמות".
משרדי האוצר והתחבורה יקבעו שיטה להטלת אגרות רישוי רכב שנתיות אשר תביא לידי ביטוי את ההשפעות החיצוניות השליליות הגוברות על התיישנות הרכב. השרים יגבשו תוכנית לפיה בעלי רכבים ישנים יוכלו למסור את מכוניתם להשבחה, ויקבלו תמורה כספית.
מלבד שיטת חישוב המדד הירוק, יוטל על רשות המיסים לגבש תוכנית לעידוד שימוש בסוגי דלק ירוקים כגון ביו-דיזל, אתנול, תחליבי סולר וביו-גז, וכן תוכנית הדרגתית למיסוי סוגי דלק מזהמים, כגון מזוט על סוגיו השונים. כמו כן, יינתנו הטבות מס למייצרים חשמל באמצעות מתקנים פוטו-וולטים (מתקנים ירוקים), וכן נקבעו הטבות מס נוספות למשקיעים באנרגיות מתחדשות בהספק שיקבע.