מי שיידרס או ייפגע על-ידי הרכבת הקלה בירושלים ובת"א, לא יהיה זכאי לפיצויים על פי החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. כך אמר (יום ג', 15.1.08) השופט בדימוס עזרא קרא. הוא השיב לשאלת Nfc בעניין זה. קרא עומד בראש ועדה, שמינה שר המשפטים, הממליצה על שינויים בחוק, והסעיף האמור הוא אחד החידושים שהיא מציעה.
קרא אמר כי הוועדה ממליצה שהחוק יחול רק על "כלי רכב גלגליים הנוסעים בדרך סלולה". כלומר, לא יחול על הרכבת הקלה. ייתכן - אם כי קרא לא הזכיר זאת במפורש - שהחוק המחודש גם יקבע, שמי שנפגע מתאונה ברכבת ישראל לא יהיה זכאי לפיצויים. כיום זכאים נפגעי הרכבת לפיצויים במסגרת חוק זה.
השופט קרא אמר, עם זאת, שנפגעי תאונות רכבת יקבלו פיצוי "בדרך אחרת". נראה שכוונתו לפיצוי על פי פקודת הנזיקין. קיים הבדל מהותי בין שני החוקים: החוק לנפגעי תאונות דרכים נותן לנפגע פיצויים באופן אוטומטי, מבלי שהוא צריך להוכיח דבר, וחברת הביטוח של הרכב הפוגע משלמת גם אישפוז, החלמה וטיפולים שונים. פקודת הנזיקין, לעומת זאת, מטילה את חובת ההוכחה על הנפגע, והדיונים המשפטיים עשויים להיסחב שנים.
השופט בדימוס קרא דיבר ביום עיון שנערך בת"א מטעם AIDA, האיגוד הישראלי לדיני ביטוח, בראשות עו"ד גד נשיץ. ביום העיון השתתפו כ-200 עורכי דין, בעיקר כאלו המתמחים בדיני ביטוח.
יותר פיצויי כאב וסבל, שינוי בשיטת פיצויי נכות
בהרצאתו, חשף השופט קרא לראשונה גם כמה המלצות אחרות של הוועדה בראשותו:
הוועדה ממליצה להכפיל את הפיצויים לכאב, סבל ופיצוי משלים במקרה של פטירת הנפגע. הפיצוי המירבי לנפגע בחיים יהיה מעתה 280 אלף שקל, במקום 140 אלף שקל כיום. הפיצוי למשפחה שאחד מיקיריה נהרג בתאונה יהיה 75,000 שקל, במקום 37,000 שקל כיום.
הפיצוי לנכות כתוצאה מתאונה יחולק לשלש דרגות: בנכות עד 10% יקבע בית המשפט את שיעור הפיצויים, בנכות של 19-10 אחוז יקבע סכום פיצוי אחיד, בנכות של 20% ויותר יקבע פיצוי יחסי לפי חומרת הנכות. אם הנפגע הוא בן 30 ויותר, יפחיתו 1% מהפיצוי לכל שנה, ולא 2% כפי שקובע החוק כיום.
הוועדה התלבטה בשאלה, מה לעשות במקרה של תאונת דרכים במתכוון, כולל התאבדות. ברור שהנהג הפוגע לא יקבל כל פיצוי, - אך מה בדבר אדם אחר שנפגע בתאונה, או בני משפחתו של הנהג הפוגע (אם נהרג)? היא לא הגיעה להסכמה, והגישה לשר המשפטים שתי אפשרויות: לפצות אותם - או לא לפצות אותם. קרא אמר שכמעט אין לו ספק, שהכנסת תחליט לפצות אותם, "כי יהודים הם רחמנים בני רחמנים".
החוק לא יחול על נפגעי תאונות הנגרמות על ידי טרקטורים, טרקטורונים וכלי רכב זחליליים אחרים. לאחר התיקון בחוק, הוא יכסה רק כלי רכב עם גלגלים.
אם אין אדם בתוך הרכב - התאונה לא תכוסה על ידי החוק. המשמעות המעשית: אם רוכב אופנים ייתקל במכונית ריקה וייפגע, הוא לא יקבל פיצוי.
הועדה דנה גם בשאלה של פיצוי על נזק שאינו ממוני. קרא לא מסר פרטים בעניין זה.
"אני מצטער על החוק כפי שהוא היום"
קרא אמר: "אני מצטער על החוק כפי שהוא כיום. לדעתי, יש צורך לחוקק חוק חדש, ולא רק להכניס תיקונים בחוק הקיים, וזאת נוכח מאות פסקי דין של בית המשפט העליון בנושא זה. ב-1976, כאשר נחקק החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, הייתי נציג משרד התחבורה בוועדה שהכינה את החוק. המודל שלנו היו החוקים של ניו זילנד ומחוז ססקטון בקנדה. הוועדה שאני עומד בראשה גדולה מאוד, 15 חברים, ועוד מציעים להוסיף לה כמה אנשי אקדמיה. היא יושבת כבר שלוש שנים, ועדיין לא סיימה את עבודתה. הייתי מעדיף ועדה של אדם אחד".