שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דורית רייך שפירא, גזרה קנס בסך 90,000 שקל על חברת הנסיעות "הדקה ה-90" שהורשעה על-פי הודאתה, במסגרת עסקת טיעון, בהטעיית צרכנים בעסקות באינטרנט. החברה גם חויבה לחתום על התחייבות בסך 50,000 שקל שלא תעבור שוב עבירות כאלה.
משרד התעשיה והמסחר העמיד לדין ביום 31.12.06 את החברה ואת מנהלה, צביקה הרשקוביץ. התובעת, עו"ד טלי קינן, יחסה להם עבירות של חיוב וגביית תוספת תשלום בגין ביטול עסקה בשיעור העולה על השיעור המותר על-פי חוק, אי-הכללת פרטים מלאים במסמך שנמסר ללקוח בעסקת מכר מרחוק, פרסום מחיר שירות שאינו המחיר הכולל גם את התשלום בעבור שירות נלווה, ובלא שלצרכן תהיה אפשרות לוותר על השירות הנלווה, אי-פרסום פרטים מלאים בתקנון כדרישת החוק ביחס לעסקות מכר מרחוק והטעיית צרכן בעניין מהותי בעסקה.
על-פי כתב האישום, בוצעו כל העבירות בשנת 2006 בעת ששיווקה החברה שירותי טיסות, נסיעות וחבילות תיירות, באמצעות אתר האינטרנט שלה. ביום 28.10.07 הודיעו הצדדים על עסקת טיעון ועל המלצות לעונש.
עבר נקי
בטיעוניה לעונש עמדה התובעת על האינטרס הציבורי, שבהסדרת מחיריהם של כרטיסי טיסה וחבילות תיירות ופרסום ברור וחד-משמעי של המחירים, בהתאם לדרישות חוק הגנת הצרכן. עם זאת, המליצה להסתפק בקנס המוסכם של 30,000 שקל על כל אחד משלושת האישומים, בהתחשב בהודאת החברה, בעברה הנקי ובחתימתה על ההתחייבות שיש בה הרתעה.
הסנגור ציין כי מיד עם גילוי הליקויים, עשתה החברה לתיקונם על-פי דרישות משרד התמ"ת, וזאת קודם להגשת כתב האישום נגדה. הסנגור עמד על מצבה העסקי המסובך של החברה, המשמשת מתווכת בין הלקוחות לחברות התעופה, ומצויה למעשה בין הפטיש לסדן בכל הקשור להחזר דמי ביטול.
השופטת כתבה בגזר הדין כי "למרות החשיבות שמייחס המחוקק לשמירה על זכויותיהם של הצרכנים במגוון העסקות, ובעסקות מסוג מכר מרחוק בפרט, ולמרות החומרה הנגזרת מהעובדה שהחברה הורשעה בשלוש עבירות שונות, כשכל אחת וייחודית לעצמה, יש מקום להקלה". הסיבות שמנתה השופטת להקלה הן עברה הנקי של החברה בעשר שנות פעילותה בתחום התיירות; הודאתה שחסכה זמן שיפוטי רב; פרק הזמן הקצר של העברות, חודשים לא רבים באמצע 2006, העובדה שהליקויים תוקנו עוד לפני הגשת כתב האישום, והעובדה שהרשעת החברה בעבירות שבכתב האישום היא הרשעה תקדימית.