|
אין פגם במינוי. ח"כ מיסז'ניקוב [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
בית המשפט הגבוה לצדק דחה את עתירתם של התנועה להגינות שלטונית וח"כ הרב שמואל הלפרט לפסול את החלטת ועדת הכספים של הכנסת להעביר את ח"כ יעקב ליצמן מתפקיד יו"ר הוועדה ולבחור במקומו את חבר הכנסת סטס מיסז'ניקוב לתפקיד.
השופטים דורית ביניש, סלים ג'ובראן ויוסף אלון פסקו כי ועדת הכספים היתה מוסמכת לקבל את החלטותיה וגם לא היה פגם בשיקול דעתה מן הסוג המצדיק התערבות של בג"צ.
השופטים ציינו כי בג"צ אינו מתערב בהחלטות של הכנסת או ועדותיה אלא אם כן יש באותן החלטות משום "פגיעה במרקם החיים הפרלמנטריים". עוד קבעו כי ההסכם הקואליציוני שעל פיו נבחר חבר הכנסת מיסז'ניקוב לראשות הוועדה אינו מנוגד לתקנת הציבור.
בשולי פסק הדין העירו השופטים כי "התנודות הקואליציוניות במציאות חיינו מלמדות כי תפקיד יושב-ראש ועדת הכספים או יושב-ראש ועדה אחרת עשוי לשמש נושא להסכמים קואליציוניים. עניין זה נתון, אפוא, לשיקול הדעת של הגופים המוסמכים".
"הסכם קואליציוני פסול"
העתירה הופנתה נגד החלטת ועדת הכספים מ-21.03.07 על-פי המלצת ועדת הכנסת. ההחלטה להעביר את חבר הכנסת ליצמן מתפקידו לא התבססה על טענות לפגם כלשהו בתפקודו. אדרבא, ליצמן זכה לשבחים בדבר תפקודו המקצועי והענייני. הטעם להעברתו של ח"כ ליצמן מתפקידו נעוץ בכך שהוא חבר בסיעת "יהדות התורה", שאינה נמנית עם הסיעות החברות בקואליציה.
העותרים טענו, באמצעות עו"ד יצחק בם, כי לפי תקנון הכנסת ניתן להעביר יושב-ראש ועדה בכנסת מתפקידו רק אם מתקיימים נגדו הליכים פליליים. עוד נטען כי גם לא התקיימה בעניינו של ליצמן עילה כלשהי שתצדיק את העברתו מתפקידו. וכן טענו העותרים כי החלטת ועדת הכספים התבססה על הסכם קואליציוני בין סיעת קדימה לסיעת "ישראל ביתנו" שמיסז'ניקוב נמנה עמה. בהסכם נקבע, בין היתר, כי ועדת הכספים תפעל "בתיאום מלא" עם משרד האוצר בנושאים בעלי השלכות תקציביות, ובכלל זה העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים.
העותרים טענו כי הסכם קואליציוני זה מנוגד לתקנת הציבור ודינו להתבטל, משום שההסכמות הקבועות בו בדבר התנהלותה של ועדת הכספים יביאו לפגיעה בתפקידה הפרלמנטרי של הוועדה כגוף שמפקח על פעילות הממשלה בכלל ומשרד האוצר בפרט.
לגבי הטענות בדבר ההסכם הקואליציוני כתבה השופטת ביניש: "נוכח מהותו הפוליטית של תפקיד יושב-ראש ועדה בכנסת איננו סבורים כי בנסיבות העניין שלפנינו העברת חבר הכנסת ליצמן מתפקידו כיושב-ראש ועדה, על בסיס שיקולים הקשורים בחלוקת התפקידים על בסיס קואליציוני, היא פסולה ונפל בה פגם המצדיק את התערבותנו. עוד יצוין, כי בהתחשב בכך שזהות יושבי-ראש ועדות הכנסת נקבעת מלכתחילה בהתאם ליחסי הכוחות הפוליטיים בין הסיעות השונות בכנסת, אין לומר כי עצם העברתו של יושב-ראש ועדה בכנסת מתפקידו מפני שסיעתו אינה נמנית עם סיעות הקואליציה, יש בה משום סכנה לפגיעה בלתי מוצדקת במיעוט הפרלמנטרי בכנסת".