|
הלוויין "עמוס" [צילום: חברת חלל]
|
|
|
|
|
לווייני "אסטרה" מכסים את כל העולם
|
|
|
|
"עמוס 4" לא כלול בהצעה
|
|
|
|
SES מציעה לרכוש את כל חוזי הלקוחות
|
|
|
|
|
דירקטוריון חברת הלוויינים חלל, החליט לדחות למעשה את הצעת הרכישה שלו על-ידי המתחרה האירופית בשיגור לוויינים, חברת SES, מכיוון שהיא נמוכה מהשווי האמיתי של חלל, ומכיוון שהיא עלולה לפגוע בפעילות חברת חלל עצמה.
הדירקטוריון החליט שלא להחליט אם לקבל או לא לקבל את ההצעה האחרת לרכישת השליטה בחברה, שהתקבלה מחברת יורוקום, שהיא כבר מחזיקה במניות בחברה. יורוקום הציעה לרכוש עוד 23% ממניות חלל, והצעתה הוגשה ב-2 בינואר השנה. SES הציעה לרכוש את כל המניות, הנכסים והחוזים עם הלקוחות, פרט ללוויין "עמוס 4" שישוגר בעתיד.
דירקטוריון חלל מסר היום (ה', 07.02.08) כי בחן את הצעת הרכש של יורוקום בישיבתו אמש, "והחליט להימנע ממתן חוות דעת בדבר כדאיותה של הצעת הרכש של יורוקום לבעלי מניותיה של החברה".
הדירקטוריון נימק את החלטתו בכך שאין בידיו חוות דעת כלכלית חיצונית מקיפה בדבר שווי החברה ומניותיה, כי כדאיות הצעת הרכש עשויה להיות שונה בין מחזיקים שונים במניות החברה, ומאחר "שישנם שיקולים מגוונים לעניין ההחזקה במניות".
הדירקטוריון הזכיר נושאים כגון כמות המניות המוחזקות, משך ההחזקה המתוכנן, מטרות ההחזקה, כמות המניות שיימכרו במסגרת הצעת הרכש - וכמות המניות שאפשר שייוותרו בידי כל מחזיק. לכן, לדעת הדירקטוריון "אין הוא יכול לתת חוות דעת אחידה לכל מחזיקי המניות בחברה בדבר כדאיות הצעת הרכש".
אם תתקבל הצעת הרכש שלה, תהפוך יורוקום לבעלת ההחזקה הגדולה ביותר במניות חלל. "יורוקום לא פירטה מה כוונותיה לגבי החברה", אומר הדירקטוריון, "ולכן אין בידינו להעריך את השפעת השינוי באחזקות בחברה על החברה ועל שווייה".
SES הציעה לרכוש את רוב נכסיה ופעילותה של חלל במזומן, תמורת 350 מיליון דולר. הנהלת חלל טענה כי הפנייה היא בלתי מחייבת וכפופה לניהול מו"מ ולחתימת הסכם מחייב, ומותנית בהצלחת שיגורו של הלוויין "עמוס 3" והצבתו במסלול. ההיענות לפניית SES לרכישת החוזים מותנית בהסכמות כל לקוחות החברה בלווייני "עמוס", ומותנית בקבלת הסכמות של נושי החברה שיש להם שיעבודים על נכסיה. SES מפעילה כ-50 לוויינים, המכסים למעשה 100% משטח כדור-הארץ, עם הכנסות של כ-1.2 מיליארד אירו בשנה. לחלל מחזור עסקים שנתי של כ-35 מיליון דולר.
חלל-תקשורת (SPACECOM) מספקת שירותי שידור ותקשורת לוויינית באמצעות לוויינים באירופה, במזה"ת ובחוף המזרחי של ארה"ב. "עמוס 3", שבדומה ל"עמוס-2" הוא בבעלותה המלאה של חלל-תקשורת, מיועד לשיגור במרס 2008, ויחליף את "עמוס 1" הצפוי לסיים את חייו במחצית השנייה של 2008 לערך. חלל תקשורת היא חברה ציבורית, ובעלי המניות העיקריים בחברה הם קבוצת יורוקום, התעשיה האווירית, קבוצת ח. מר וחברת GSSC.