|
"המהלך משקף את השינויים הגלובאליים בשוק התעופה והתיירות"
|
|
|
|
|
ישראל - המדינה האחרונה באירופה בביטול העמלות [צילום: AP]
|
|
|
|
|
חברת התעופה בריטיש איירווייס, החליטה כי החל מחודש אוקטובר 2008 היא תפסיק לשלם לסוכני הנסיעות בישראל עמלות על מכירת טיסותיה. הנהלת החברה תודיע בימים הקרובים לכלל הסוכנים על הסדרי התימחור החדשים מולם, אשר לדבריה "משקפים את השינויים הגלובאליים בשוק התעופה והתיירות".
במסגרת שינוי ההסדר, תבטל בריטיש איירווייס בהדרגה את עמלת סוכני הנסיעות: החל מ-1 באוקטובר יירד שיעור העמלה מ-7% כיום ל-5%, והחל מ-1 בינואר 2009 תבוטל כליל העמלה המשולמת לסוכני הנסיעות על תיאום הזמנות לטיסות בריטיש איירווייס.
לדברי המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס ישראל, יעל קטן, החברה אינה צופה עלייה במחירי כרטיסי הטיסה בשל המהלך הזה. "הנוסע ישלם לחברת התעופה בגין כרטיס הטיסה, ולסוכן הנסיעות את דמי השירות בגין השירות שניתן לו. אין לי ספק שסוכן הנסיעות ימשיך, ללא עוררין, להיות חוליה משמעותית בין הנוסע לבין חברות התעופה. השינוי אינו צפוי להשפיע על מחיר הכרטיס שנציע לצרכן הסופי, ולמעשה מרכיב דמי השירות - שהיה מגולם עד כה כתשלום עמלה, יוצג כסעיף נפרד ממחיר הכרטיס באופן ברור ושקוף".
בריטיש איירווייס, מהחברות הזרות הדולות בשוק הישראלי, בוחנת את הנושא כבר מספר שנים, ואף רמזה על כוונתה לסוכני הנסיעות להכנת השוק הישראלי לכך לפני כשנה. היא טוענת כי היישום ההדרגתי של השינוי נועד לאפשר לסוכני הנסיעות תקופת התארגנות והסתגלות. החברה העולמית כבר ביטלה את העמלות בעשור האחרון בארה"ב, בדרום אמריקה ובאירופה - וישראל היא המדינה האחרונה באירופה שבה תעבור מערכת התיגמול של סוכן הנסיעות את השינוי.
החברה, שנוקטת במהלך אחרי פורצות הדרך לופטהאנזה הגרמנית וסוויס משוויץ, טוענת כי "שינוי זה מונע על-ידי הצורך ביתר התייעלות מצד מרבית חברות התעופה בעולם, הביקוש מצד הנוסעים ליתר שקיפות בעלויות הכרטיס - והיערכות גמישה יותר מצד סוכני הנסיעות כדי לענות על צרכיהם המשתנים של הנוסעים".