פרשת כביש 431 חיסלה 81% מההון העצמי של דניה-סיבוס. החברה הודיעה השבוע כי הפרשה גרמה לה להציג הפסד של 149 מיליון שקל בדוחות לשנת 2007, שיפורסמו בימים הקרובים. הפסד זה יש להפחית מההון העצמי של החברה, העומד על 183 מיליון שקל. לאחר ההפחתה, תישאר החברה עם הון עצמי של 34 מיליון שקל בלבד.
מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך הורתה אתמול (25.3.08) לדניה-סיבוס לפרסם לציבור מידע מפורט, איך ישפיעו ההפסד ואבדן ההון העצמי של עסקיה. עקב ההוראה, פרסמה היום החברה הודעה מפורטת, שבה מתגלה כי החברה-האם, אפריקה-ישראל, בשליטת לב לבייב, תחלץ לעזרת דניה-סיבוס ותזרים לה בקרוב יותר מ-200 מיליון שקל, כדי לאפשר לה לפעול.
רק לפני שלשה שבועות (3.3.2008) הודיעה דניה-סיבוס, שפרשת הכביש תגרום לה להפסד של 60 עד 100 מיליון שקל. השבוע זינק סכום ההפסד הצפוי.
יתכן שהזרמת ה-200 מיליון שקל לא תאושר
ההזרמה הראשונה מאפריקה-ישראל תעשה בעוד כשבועיים, בצורת הלוואה של 200 מיליון שקל. ההלוואה טעונה אישור אסיפה כללית של החברה, שתערך ב-9 באפריל. דניה-סיבוס אומרת, שאין ביטחון שהעסקה תאושר: סעיף 275 לחוק החברות קובע, כי כדי לאשר עסקה בין בעלי שליטה, יש צורך גם בהסכמת משתתפים באסיפה שאינם בעלי עניין, וכי אם 1% מהם או יותר מתנגדים לעסקה - היא לא תאושר.
אם תאושר העסקה, היא תספק לדניה-סיבוס תזרים מזומנים להמשך פעילותה השוטפת. דניה אומרת שכרגע אין לה קשיים בתזרים המזומנים.
בנוסף, עומדת דניה-סיבוס לגייס בקרוב 150 עד 200 מיליון שקל בהנפקת ניירות ערך לאפריקה-ישראל ולמשקיעים מוסדיים (לא לציבור הרחב). הנפקה זו תחזיר את ההון העצמי של דייה-סיבוס לקדמותו לפני המשבר.
לדעת דניה-סיבוס, ההפסדים כתוצאה מפרשת כביש 431 לא ישפיעו "מהותית" לרעה על עסקיה. החברה מסבירה כי לצורך עבודות קבלניות אין צורך בהון עצמי ניכר. אשר להשתתפות במכרזים גדולים, שבהם דורש המזמין חברה עם הון עצמי גדול, אומרת דניה-סיבוס כי "לעתים" מוכן המזמין להסתפק בכך שלחברה-האם (אפריקה-ישראל) יש די הון עצמי. החברה סבורה כי לפי ניסיון העבר, היא תקבל גיבוי פיננסי מאפריקה-ישראל.
מצד שני, מודה דניה-סיבוס כי "אי אפשר לצפות" מה תהיה תגובת הספקים ומזמיני העבודות על כך, שהחברה תציג בימים הקרובים הפסד כבד.
מכרז כיכר המדינה
דניה-סיבוס, עם שותף, מתמודדת בימים אלו על מכרז ענק לבניית 387 דירות, ואולי יותר, בשלושה מגדלים רבי קומות בכיכר המדינה תל אביב. בעלי הקרקע, קבוצה של עשרות אנשים פרטיים, ידרשו מן הסתם שהחברה הזוכה תציג הון עצמי גדול ואיתנות פיננסית. אין לדעת אם ובאיזה וצורה ישפיעו הפסדיה של דניה-סיבוס על קביעת הזוכה במכרז זה, שהוא מכרז המגורים הגדול ביותר כיום בארץ.
יש לזכור, כי דניה-סיבוס טוענת שהמדינה אשמה בחלק גדול מהפסדיה בסלילת כביש 431. נראה, שהמחלוקת תידון בבוררות, כך שבעתיד עשויה החברה לקבל מהמדינה סכומי כסף ניכרים בעניין זה. עם זאת, בוררות מעין זו, וכן אישורה בבתי המשפט, עשויים להימשך זמן רב.