|
מצלצלים. עמימות או שיווק הוגן?
|
|
|
|
|
תלונות רבות מצד צרכנים קובלות על הערפול, על אי-הבהירות ועל המחירים הגבוהים בשוק התקשורת - הן הנייחת והן הניידת. המחירים היקרים נובעים כתוצאה מעלות שירותי התוכן. משרד התקשורת החליט לשים קץ לבלגאן בתחום ולהסדיר אחת ולתמיד את הנושא.
שירותי המסחר הטלפוניים כיום הם: אספקת מידע קולי או חזותי, שירותי בידור, הכרויות, צ'אטים, הגרלות, משאלים, הצבעות, רכישת מוצר או שירות, שהתשלום עבורם נעשה באמצעות חשבון הטלפון.
מבדיקות שערך משרד התקשורת עולה כי עלות השירות אינה ברורה די צורכה ויש להגביר את השקיפות בתחום ולעגן באופן ברור את הכללים בתחום באמצעות הסדרה מאוזנת וברורה של זכויות הצרכנים וחובות חברות התקשורת וספקי השירותים.
משרד התקשורת יצא בשימוע לחברות בכוונה לקבוע מדיניות להסדרת שירותי התוכן ומתן שירותי מסחר טלפוני הניתנים באמצעות הטלפון הסלולרי והנייח. כחלק מהשימוע נבחנת האפשרות כי ספקי התוכן יחויבו בקבלת היתר כללי לאספקת שירות מסחר טלפוני. דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, מסר ל-Nfc כי מדובר באחד השימועים הסבוכים ביותר שהיו עד כה בתחום התקשורת.
שר התקשורת, אריאל אטיאס, אמר כי "העמימות ואי-הבהירות השוררים בתחום העלויות של שירותי התוכן המסופקים באמצעות מכשירי הטלפון מחייבים הסדרה בכללים ברורים, אשר יגבירו את השקיפות ויתנו מענה להיבטים הצרכניים".
בין היתר מתכנן משרד התקשורת כי חברות התקשורת לא תוכלנה להתקשר בהסכמים עם ספקי תוכן אשר לא קיבלו היתר כללי ממשרד התקשורת. כמו כן, נבחנת האפשרות כי חברות התקשורת תוכלנה לספק בעצמן שירות מסחר טלפוני באותו האופן.
השירותים מתחלקים לשני סוגים:
"עסקה קטנה" - שירות מסחר טלפוני שהתשלום בעדו אינו גבוה מתשלום חד-פעמי של עד חמישה שקלים כולל מע"מ לעסקה; בתשלום המתבצע לפי משך זמן - עד עשרים ושתיים אגורות כולל מע"מ לדקה. או "עסקה גדולה" - שירות מסחר טלפוני שהתשלום בעדו עולה על הסכומים הקבועים לעניין עסקה קטנה.
המשרד סבור כי את החיוב בעבור השירות יש לגבות אך ורק לאחר מתן הודעה ברורה למתקשר, ובכל אופן רק מרגע קבלת השירות בפועל.
משרד התקשורת כאמור, פונה אל הציבור ואל חברות התקשורת, לקבלת התייחסות עד לתאריך 4 במאי 2008.