|
למנוע פגיעה במי שמנסה לרכוש טיסה מוזלת
|
|
|
|
|
בלי הפתעות כשמגיעים לקופה
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת גלעד ארדן ורונית תירוש, הקובעת כי בפרסום מבצע יחויבו העסקים לציין את מספר הפריטים המינימאלי שיימכרו במחיר המבצע. החוק אמור לתקן עיוות רציני שלפיו הצליחו חברות לתפוס כותרות עם מחירי מבצע - אך הקצו למבצע מספר מועט בלבד של פריטים מהמוצר.
דוגמה לכך הייתה בחברת אל-על, שנהגה לפרסם מחירי מבצע אולם הקצתה מספר זעום של מקומות במושביה לרוכשי הכרטיסים הזולים - שאזלו לרוב מייד לאחר פרסום הידיעות בתקשורת. ארדן, יו"ר הוועדה, אמר כי "הגיע הזמן לשים קץ לתופעה שבה מנסים לפתות את הצרכן לרכוש מוצר ע"י פרסומי מבצעים מטעים. פעם אחר פעם אנו נתקלים במבצעים המציעים מחיר מוזל, למשל טיסות לחו"ל במחירים מפתים - וכשמגיע הצרכן לביצוע הרכישה מתברר כי הכרטיסים המוזלים אזלו וניתן לרכוש רק כרטיס במחיר גבוה יותר".
בוועדה טענו כי יש לפעול להגברת השקיפות בשוק ולאפשר לצרכן לבצע שיקול צרכני מושכל כשמירב הפרטים בידיו. ההצעה גם תגרום לתחרות בין העוסקים, כיוון שייאלצו לחשוף בפני הציבור כמה פריטים יימכרו במסגר המבצע ולא יוכלו להטעות. בשנים האחרונות עסקים מפרסמים מבצעים על שירותים ומוצרים מבלי לפרסם את כמות הפריטים המוצעים למכירה במסגרת המבצע, למעט הכיתוב "עד גמר המלאי". הצעת החוק מחייבת גילוי נאות של מספר הפריטים הכלולים במבצע ההוזלות.
לפי ההצעה, פרסום (בתקשורת ובסוגי דיוור שונים) על מבצע או שירות על מוצר שעלותו 50 שקל ומעלה יכלול את מספר הפריטים המוצעים במחיר המבצע, והמפרסם מוצר במבצע יחויב להחזיק מלאי סביר של הפריטים המוצעים במחיר זה. במידה והסתיים מלאי הפריטים שבמבצע, יחויב העוסק להפסיק מייד את פרסום המבצע. בנוסף הצעת החוק מחייבת בית עסק המפרסם כי הוא מוכר את מרכולתו בהנחה של עד אחוז מסוים, לציין מהם כמות הפריטים המוצעים באחוז ההנחה המירבי.
שר התמ"ת רשאי לקבוע בתקנות חריגים לגבי טובין או שירותים וכן להגדיל או להפחית את סכום המוצרים עליהם חל החוק וכן על סוגי מוצרים מסוימים. הפרת דרישות החוק תחשוף את העוסק לקנס של עד 80,000 שקל. ח"כ רונית תירוש אמרה כי "ההצעה תסייע לגיבוש תרבות צרכנית שבה הלקוח זכאי לקבלת כל המידע הרלוונטי לגבי רכישתו, כדי למנוע הטעיית לקוחות. זהו צעד חשוב נוסף ליצירת שוק הוגן ושקוף לצרכנים".