|
נחלצים לעזרת החברה הכושלת [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ממשלת איטליה אישרה (יום ה', 28.8.08) שינויים בחוק פשיטות הרגל שנועדו לחלץ את חברת התעופה הלאומית הכושלת אליטליה מקשייה. לפי ידיעות שנפוצו ברומא, תוכנית הצלתה של אליטליה כוללת פיצול של החברה לשני חלקים: קבוצת אנשי עסקים תקבל לידיה את הנכסים הרווחיים של החברה ויזרימו אליה מיליארד אירו (1.5 מיליארד דולר). הנכסים הגרועים, יזכו להגנת חוק פשיטות הרגל האיטלקי.
כדי לאפשר את ביצוע התוכנית היה צורך בתיקון החוק, שאושר במקורו עקב שערוריית פרמאלאט, ענקית המזון האיטלקית שפשטה את הרגל ב-2003.
משרדו של ראש הממשלה סילוויו ברלוסקוני הודיע כי התיקון שנתפר על אליטליה הוא חלק מצו שאושר בישיבת הממשלה. התיקון מאפשרלפצל את החברה ולהחיש את ההליכים הנוגעים למכירת הנכסים. הצו גם פוטר את תוכנית ההצלה של חברת התעופה מתקנות איסור ההגבלים העסקיים באיטליה.
להצלת אליטליה ניתנה עדיפות בממשלתו של ברלוסקוני מאז ניצח בבחירות באפריל 2008 וחזר לשלטון. ברלוסקוני התחייב להשאיר את החברה בידיים איטלקיות, והטיל על בנק אינטסה סנפאולו לייעץ בנושא מכירת חלקה של הממשלה בחברה, המסתכם ב-49.9%.
אליטליה מפסידה 200 מיליון אירו (292 מיליון דולר) ליום, עקב אי-שקט ביחסי העבודה, תחרות מצד חברות זולות, ומחירי הדלק הגבוהים. המסחר במניות החברה מושעה מאז יוני 2008.
ממשלת איטליה וכל המשתתפים האחרים מסרבים למסור פרטים על מאמציהם, ומסתמכים על צו הפוטר את כל הצדדים המעורבים מחובת הדיווח לגופי הפיקוח על השוק באיטליה. אבל השבוע, חודשים לאחר שנפתח המשא-ומתן, החלו ההתפתחויות לדלוף לכלי התקשורת.
היו"ר - קולאנינו, יצרן פיאג'יו
מתברר שבראש המשקיעים שישתלטו על אליטליה החדשה, הרזה יותר, יעמוד רוברטו קולאנינו, יו"ר יצרנית האופנועים פיאג'יו. רורו סאבלי, מנהל ותיק שעבד בעבר עם קולאנינו, מועמד להיות המנכ"ל.
על-פי התוכנית, ימוזגו נכסי אליטליה עם נכסי חברת התעופה השנייה בגודלה במדינה, אייר 1, שהעומד בראשה, קרלו טוטו, נמנה אף הוא עם 16 המשקיעים.
על העסקה המתרקמת, נמתחת ביקורת באיטליה. "יהיו מחירים גבוהים, וחברה שתפר את כל כללי התחרות", אמר קרלו ריינצי, מארגון הצרכנים האיטלקי קודקונס. "הייתי רוצה לדעת כמה יעלה לטוס מרומא למילנו ברגע שיתחילו הטיסות של החברה הזאת". בבריסל אמרו פקידי האיחוד האירופי כי קיבלו טיוטת תוכנית וכי הם בוחנים אותה.
אליטליה תכנס (יום ו', 29.8.08) את מועצת המנהלים שלה, וצופים כי זו תאשר את התוצאות העסקיות של החברה במחצית הראשונה של 2008. מועצת המנהלים גם תתחיל רשמית בהליכי פשיטת הרגל.
אוגוסטו פנטוצי, מומחה למסים ושר האוצר לשעבר, צפוי להתמנות למנהל הממונה מטעם הממשלה בנושא אליטליה. במסגרת הצעדים החדשים, יהיה המנהל הממונה רשאי למכור נכסים באמצעות משא-ומתן חשאי.
מחפשים חברת תעופה זרה
לפי הידיעות, תסייע מכירת הנכסים הרווחיים של החברה החדשה לכסות את ההפסדים מחיסול החלק המפסיד, הכולל את שירותי הקרקע והתחזוקה של אליטליה. גורם מפתח בתוכנית ההחייאה של החברה לטווח הארוך הוא שותף זר.
ממשלת איטליה ניסתה באחרונה לחדש את השיחות עם אייר פרנס-קלמ. החברה הגדולה ביותר באירופה רצתה בראשית השנה לרכוש את השליטה בחברה האיטלקית, אך נתקלה בהתנגדותם של האיגודים המקצועיים ושל ברלוסקוני, שניהל באותה עת את מסע הבחירות שלו. אייר פרנס נטשה בסופו של דבר את השיחות, והשאירה את אליטליה לנפשה. עוד שותפה אפשרית היא לופטהנזה הגרמנית.
השיחות עם האיגודים המקצועיים של אליטליה יהיו מכריעות. צפויים פיטורים של 7,000-5,000 מתוך 20,000 עובדי החברה. העובדים המפוטרים יועברו לחברות שמנהל משרד הכלכלה האיטלקי או יירשמו בתוכניות הרווחה. תגובת האיגודים לתוכנית היא לפי שעה זהירה.
איש האיגודים, לואיג'י אנג'לטי, אמר כי הוא רוצה לראות תחילה את פרטי התוכנית. הוא ציין כי מה שיכריע יהיה השאלה איזה פיתרון יימצא למי שלא תשכור החברה החדשה. פגישה בין הממשלה לאיגודים המקצועיים נקבעה ליום ב' הקרוב.