|
טווח ישיר לאירופה [צילום: אמבראייר]
|
|
|
|
שני טורים ומעבר [צילום: אמבראייר]
|
|
|
|
|
חברת ארקיע, שהיא חברה התעופה הישראלית השנייה בגודלה, החליטה להגדיל את צי מטוסיה באמצעות שני מטוסים מתוצרת שטרם נראתה בישראל. החברה תרכוש מיצרנית המטוסים הברזילאית אמבראייר שני מטוסי אמבראייר-195, ול-Nfc נודע כי היא תשלם תמורתם 70 מיליון דולר.
היצרנית אמבראייר ניסתה לאורך העשורים האחרונים ללא הצלחה לחדור לשוק המקומי, אולם אל-על, ארקיע וישראייר העדיפו לרוב מטוסים מארה"ב ומעט מאירופה. אמבראייר לא הצליחה גם למכור לחיל-האוויר מטוסי אימון, למרות שביצעה הדגמה מוצלחת בארץ של מטוס ה"טוקאנו" שלה.
אמבראייר היא יצרנית המטוסים השלישית בגודלה בעולם לאחר בואינג מארה"ב ואיירבס האירופאית, ומאז שנות החמישים היא מייצרת מטוסי נוסעים, מטוסים צבאיים ומטוסי מנהלים. ב-2007 היו לה הזמנות של מעל ל-24 מיליארד דולר. במטוס שרוכשת ארקיע יש 122 נוסעים, הוא מצוייד בכנפונים המשפרים את תצרוכת הדלק, ויש לו תא טייסים מתקדם "glass cockpit".
ארקיע תרכוש את המטוסים עם מנועי סילון מתוצרת ג'נראל אלקטריק האמריקנית מתאפיינים בצריכת דלק נמוכה, זיהום אוויר נמוך ורמת רעש מופחתת. דגם האמבראייר-195 הוא המתקדם ביותר בסדרת הסילון של היצרנית שהושקה לפני 4 שנים, והוא עצמו הושק לפני כשנה.
אמבראייר כבר מכרה כ-1,600 מטוסים מסוג זה, תוך תחרות ישירות במטוסי בואינג ואיירבס, לחברות תעופה שביניהן לופטהאנזה, אייר-פראנס, ק.ל.מ, פינאייר, אייר-קנדה, ג'ט-בלו ונורת'ווסט. המטוס משייט בגבהים של עד 40 אלף רגל, טס במהירות של 0.78 מאך - כמו מטוסי הנוסעים הגדולים יותר, וטווח הטיסה שלו הוא כ-2,200 מייל ימי, או מעל ל-4 שעות - מה שיאפשר לארקיע להפעילו ליעדים כגון פריס, ברצלונה, מוסקבה, קייב ופרנקפורט.
המטוס מוצע בכמה סידורי מחלקות, אך ההערכה היא שארקיע תבחר בתצורת המחלקה האחת, עם שני טורי מושבים ומעבר אמצעי. כזכור הודיעה החברה הנמצאת בשליטת האחים נקש גם על כוונתה לרכוש את מטוס הנוסעים העתידי של בואינג, הבואינג-787, וכן מטוסי בואינג-767 - בין השאר כדי להיות מסוגלת לבצע טיסות ישירות מישראל לניו-יורק.