חברות הספנות החברות בקונפרנס (A.T.M.E) אי.אם.טי.איי, המשרת בין ישראל לצפון מערב אירופה, החליטו להטיל היטל חדש בשם CHARGES HANDLING TERNINAL, שיכנס לתוקף ב-20.01.03.
משמעות ההיטל החדש - תוספת תשלום של 40 דולר למכולה של 20 רגל ו-60 דולר למכולה של 40 רגל. ההיטל יחול גם על היצוא וגם על היבוא בסכומים זהים. סך הכל מדובר בתוספת עלות שנתית של 35 מיליוני דולרים בשנה על המשתמשים בהובלה ימית.
בעקבות ההיטל החדש, החליטו עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, דני גילרמן, נשיא איגוד לשכות המסחר ואייל מלמוד יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית להחריף את מאבקם, ו"לא להיכנע לסחטנות". לטענתם, מדובר בכפל תשלום מאחר ולא חל כל שינוי בעלויות השינוע בנמלי ישראל, וכי ההיטל כלול בדמי ההובלה. לדבריהם, חברות הספנות מנסות להשיג תוספת דמי הובלה, תוך התחמקות מתנאי שוק חופשי.
השלושה הורו למאות המשתמשים בשרותי ההובלה הימית לא לשלם ההיטל החדש. כמו-כן החליטו השלושה לנקוט בכל האמצעים המשפטיים, הציבוריים והחקיקתיים כדי לסכל החלטה זו.
עד-כה הצטרפו למאבק חברות ומפעלים רבים והודיעו כי יתנגדו לשלם ההיטל החדש. מדובר בחברות העוסקים בתחומי הכימיה, נייר, מתכת, מזון ועוד.