מרק צוקרברג, שיסד את הרשת החברתית באינטרנט Facebook (פייסבוק) לפני יותר מארבע שנים, למד שאינו יכול לעשות בה שינויים משמעותיים בלא לעורר גל מחאות של גולשים זועמים המעדיפים את המצב הקיים. אבל צוקרברג, רק בן 24, עדיין מקווה שמצא דרך לבצע שינויים בלא שיצטרך להתנצל בפומבי עליהם, כפי שנאלץ לעשות בשנתיים שעברו לאחר שהציג לגולשים מוצרים חדשים.
הגישה החדשה שלו עומדת כעת (יום ד', 10.9.08) למבחן. פייסבוק מתחיל לכפות על 100 מיליון המשתמשים להסתגל לשינויים בעיצוב שלו, בין שיאהבו את המראה החדש ובין שלא יאהבו אותו.
מאז חשף את המעבר לפני שבועות אחדים, השאיר פייסבוק למשתמשים את ההחלטה אם הם רוצים לבצע אותו. אם לא יאהבו מה שהם רואים יוכלו להקליק על קישורית שתעביר אותם לפורמט הישן. אבל האופציה הזאת תישלל מהמשתמשים בסוף השבוע, צעד שגם צוקרברג יודע כי יגרום לניכור של חלק מהם, ולסיכון שרבים מהם יעברו לרשתות החברתיות המתחרות, כגון Myspace ו-Bebo.
כל שינוי יכול להיות חשוב מאוד למשתמשים שלנו, משום שזו הדרך שלהם להתקשר עם משפחתם וידידיהם, אמר צוקרברג. כך שכאשר עושים שינויים, עלולים לראות בהם כמשהו לא חיובי גם אם הוא חיובי.
כ-40 מיליון משתמשים כבר בדקו את העיצוב החדש, וכ-30 מיליון אימצו אותו בלא לחזור למראה הקודם. אבל זרעי ההתקוממות כבר נטמנו באתר עצמו, לאחר שכמה קבוצות ועצומות יצאו נגד השינוי.
"זה לא שאנחנו 'לא רוצים שינוי, נקודה'. אנחנו לא אוהבים את השינויים המסוימים האלה", אומר אחד המתנגדים, סטודנט בן 19, שיזם את אחת העצומות נגד העיצוב החדש. "צריך לנווט יותר וצריך להקליק יותר כדי להגיע לפרופילים אישיים. יותר מדי מאמץ כדי להגיע למידע בסיסי", הוא אומר.
מתיחת הפנים של פייסבוק מפרידה בין הפרופילים האישיים של המשתמשים לאזורים שונים באתר ומספקת יותר כלים שיקלו את שיתוף המידע והתמונות. השינויים גם מעבירים חלק מהאפליקציות לתחתית דף הבית של המשתמש ומפנים יותר שטח ריק - שלדעת המתנגדים מיועד להכנסת יותר מודעות פולשניות לאתר, אף שצוקרברג מבטיח שזה לא יקרה.
בתקווה להקטין למינימום את חבלי המעבר, הודיעה פייסבוק על המעבר המתוכנן כבר במאי, ולאחר מכן המתינה עד יולי כדי להסיר את הלוט. תקופת המעבר שהחלה אז נועדה לתת למשתמשים שהות להעלות הצעות ולהתרגל לשינוי.
הזנת חדשות ומשואה
גישת ההדרגתיות שונה מהדרך שבה נהגו צוקרברג וצוות ההנהלה הצעיר של פייסבוק, עד כה. ב-2006 הכעיסה הרשת החברתית אלפי גולשים כאשר הציגה מכשיר הקרוי news feeds (הזנת חדשות) המשדר באופן אוטומטי פרטים אישיים מסוימים. בשנה שעברה, פרץ עוד מרד בפייסבוק כאשר הותקן מתקן עיקוב, המכונה Beacon (משואה), שהעביר מידע על הרגלי הקנייה של הגולשים ועל פעילויות אחרות שלהם, לאתרי אינטרנט אחרים.
בשני המקרים נאלץ צוקרברג להתנצל על שהרחיק לכת מדי, והעניק לגולשים יותר פיקוח על מזין החדשות ועל המשואה. כיום, רבים מהגולשים סבורים שאי אפשר בלי הזנת החדשות. לעומת זאת, המשואה עדיין לא זכתה לתומכים.
מספר גולשי פייסבוק גדול כיום פי 10 יותר מאשר כאשר הותקנה הזנת החדשות לפני כשנתיים. צוקרברג למד מכך לקח: הוא צריך להכין טוב יותר את הגולשים לפני שהוא מבצע שינויים.