|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

העשור שלא יחזור - הרטרוספקטיבה של פסטיבל חיפה

אמש נפתח פסטיבל הסרטים בחיפה השנה מוקדשת נישת הרטרוספקטיבה בפסטיבל לשנות השבעים בקולנוע האמריקני - "תור הזהב האחרון של הוליווד"
15/10/2008  |   סרט סרט   |   חדשות   |   תגובות
מאת: ארז בר  |    |  סרט  |  seret.co.il  |  תגובות
פסטיבל הסרטים בחיפה [צילום: www.haifaff.com]

פסטיבל הסרטים בחיפה, שנפתח אמש הוכיח בשנים האחרונות שהוא אחד מפסטיבלי הקולנוע החשובים בישראל, בעיקר בשל הרטרוספקטיבות האיכותיות, שמנפיקים לנו קברניטיו מדי שנה.

השנה מוקדשת נישת הרטרוספקטיבה לאחד העשורים המשפיעים והמשמעותיים ביותר בתולדות הקולנוע: שנות השבעים בקולנוע האמריקני, הידועות גם בכינוי "תור הזהב האחרון של הוליווד". בעשור סוער ורב תהפוכות זה בתולדותיה של אמריקה (שהחל למעשה בשלהי שנות השישים), קם דור במאים חדש יצירתי ומבריק, אשר הגדיר ועיצב מחדש את אמצעי ההבעה הסינמטיים, הנרטיביים והצורניים כאחד, תוך הטבעת חותם אישי ובל יימחה על הקולנוע העולמי. רוברט אלטמן, סם פקינפה, מרטין סקורסזי, וודי אלן, פרנסיס פורד קופולה וויליאם פרידקין הם רק חלק קטן מן השמות האחראיים להולדת הקולנוע האמריקני המודרני, שניתץ את מערכותיה המסורתיות של הוליווד הישנה והשמרנית.

במהלך הפסטיבל יוקרנו "אדם בעקבות גורלו" (1969) של דניס הופר; "הצגת הקולנוע האחרונה" של פיטר בוגדונוביץ' (1971); "הקשר הצרפתי" (1971) של ויליאם פרידקין; "הקלפן והיצאנית" (1971) של רוברט אלטמן; "הפרט האחרון" (1973) של האל האשבי; "השיחה" (1975) של פרנסיס קופולה; "רחובות זועמים" (1973) של מרטין סקורסזי; ו"חקירה באפילה" (1975) של ארתור פן. יש לציין שאלו מהווים רק דוגמא צנועה לגל היצירתיות הגואה, ששטף את המסכים באותם ימים סוערים.

מהפיכות ושוורים זועמים

כדי להבין את גודל המהפכה יש להביט אחורה ולהבין את התמורות לא רק בתעשיית הקולנוע אלא החברה האמריקנית בכללותה. באמצע שנות השישים נקלעה הוליווד למשבר הקשה בתולדותיה: שיטת האולפנים הידועה הלכה ודעכה. הקהל העדיף לשבת מול מסך הטלוויזיה והדיר רגליו מבתי הקולנוע. ברקע, הגיעה האלימות באמריקה לשיאה: מלחמת וויטנאם, הרציחות הפוליטיות, מהומות הגזע והפגנות סוערות של תנועות המחאה השונות, עירערו את אושיותיה של החברה האמריקנית השסועה. פריחת תרבות הנגד ומרד הצעירים, הביאו גם את הוליווד השמרנית להכרה כי כללי המשחק השתנו.

דור הבמאים החדש, שקיבל עתה מן האולפנים הקורסים חופש יצירתי, שיקף בתכניו את מאוויו של הדור הצעיר, המורד והמתוחכם, כמו-גם את המציאות המחוספסת שניבטה מבעד לעיניה של אמריקה השסועה. מבחינה טכנית, הושפעו הבמאים הצעירים בין היתר ממגמות שונות בקולנוע העולמי (בראשם "הגל החדש" הצרפתי), שניכרו ביצירותיהם בעלות המאפיינים האישיים והלאומיים כאחד.

בשנת 1967 ניתן האות למהפיכה: "בוני וקלייד" של ארתור פן ו"הבוגר" של מייק ניקולס, שביטאו היטב את האווירה האנטי ממסדית בקרב דור ה"בייבי בומרס", היו להצלחה אמנותית ומסחרית כאחד. "קאובוי של חצות" של ג'ון שלזינגר, "חבורת הפראים" של סם פקינפה ו"אדם בעקבות גורלו" של דניס הופר, שהופקו כשנתיים מאוחר יותר, השלימו את המהפיכה וסרט המסע העצמאי של הופר, סמל לתרבות ההיפית של אמריקה, הפך לאייקון תרבותי עצום מימדים.

הקולנוע האישי, הריאליסטי והאקספרסיבי של דור הבמאים החדשים כלל עתה חזיונות תוכניים וויזואליים חדשניים של אלימות מסוגננת, מין גלוי, שימוש בסמים ומחסור פופולרי ב"הפי אנד" בנוסח הוליווד הישנה. סרטי "המורדים" המשיכו להופיע ביתר שאת בשנות השבעים וסימנו את נסיקתם המטאורית של דור יוצרים נוסף כגון מרטין סקורסזי, פרנסיס פורד קופולה, סטיבן ספילברג, ג'ורג' לוקאס ואחרים, שחיטטו בקרביה של אמריקה ובקונפליקטים הפנימיים שבה באמצעי מבע מהפכניים.

סרטי הפסטיבל משקפים את התימות המרכזיות והחתרניות של "הוליווד החדשה": המערבון היפהפה, המצולם בוירטואוזיות, של רוברט אלטמן "הקלפן והיצאנית", בכיכובם של וורן בייטי וג'ולי כריסטי, משמש מחד ככר לאלגוריה חריפה על רמיסתו של האינדיוידואל בידי המימסד האמריקני. מאידך, זוהי הצדעה לירית ועצובה לז'אנר דועך ונעלם. הצדעה דומה ניתן למצוא בנקל גם ב"הצגת הקולנוע האחרונה": המלודרמה המסוגננת של בוגדונביץ' הינה מזיגה מתוקה-מרירה של אמריקה, בשחור לבן נפלא, ועל מה שרצתה להיות ואיננה.

ההתפכחות מאשליות בעידן של ציניות, השחתת המידות וניכור בחברה ובממסד האמריקניים באים לידי ביטוי מלא ב"השיחה", יצירת המופת של קופולה בכיכובו של ג'ין הקמן. הסרט הקודר הזה, שעוסק בהאזנות סתר (ושכאילו ניבא את פרשת ווטרגייט), ביטא היטב את מאפייניו הנרטיביים של הקולנוע האמריקני של שנות השבעים: דמויות של גיבורים אמביוולנטיים, מבני עלילה דו משמעיים וסוף עגום במיוחד. הקמן חזר לנישת החוקר הפרטי הלאקוני גם ב"חקירה באפילה" של ארתור פן וגם בו שוררת אפילה ותחושת ריקבון מצמיתה.

האלימות המחוספסת של הקולנוע האמריקני המודרני מיוצגת באופן סוחף ב"קשר הצרפתי" של ויליאם פרידקין וב"רחובות זועמים" של מרטין סקורסזי. בזה הראשון מגלם הקמן שזכה באוסקר על תפקידו זה, בלש משטרה אלים ומחוספס, שיותר מכל צרוב בזיכרון הקולקטיבי הקולנועי בזכות סצינת מרדף המכוניות שהוא מנהל ברחובות ניו-יורק. סרטו של סקורסזי, הוא יצירה דחוסה, מחניקה, רוויית סמלים ודם, שבמרכזה מנסים צעירים קתולים (הרווי קייטל ורוברט דה נירו) לתפוס את מקומם בעולם הפשע של הכרך הגדול.

החיפוש אחר משמעות והחתירה לחופש גלומים ב"אדם בעקבות גורלו" (שהתיישן מאוד, יש לומר) ו"הפרט האחרון", האלמוני יחסית שבויים בידי האל האשבי. בשני הסרטים (בהם משתתף ג'ק ניקולסון הצעיר) המסע החיצוני הוא גם המסע הפנימי של גיבורים מבולבלים, המחפשים תובנות לגבי חייהם. בשני הסרטים מועלית על נס רוח החופש, שסופו, כמה אירוני, במוות מיותר הסותם אפשרות לשינוי תרבותי רדיקלי.

הרנסנס ההוליוודי של שנות השבעים ייצגו אפוא עשור קולנועי בלתי נשכח וגדוש בטכניקות מבע ומבנים נרטיביים מהפכניים, ששיקפו את המטמורפוזות בחברה האמריקנית הסוערת והמצולקת. אולם הקולנוע האמריקני המעמיק והאינטליגנטי לא האריך ימים. דווקא שניים מן הבמאים של עידן זה, סטיבן ספילברג וג'ורג' לוקאס, יהיו אלו שיקרבו אותו לקיצו באותו עשור ממש. "מלתעות" (1975) ו"מלחמת הכוכבים" (1977) יבשרו על עידן שוברי הקופות הגדולים וסיומה של "ההצגה הגדולה האחרונה".

תאריך:  15/10/2008   |   עודכן:  15/10/2008
ארז בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העשור שלא יחזור - הרטרוספקטיבה של פסטיבל חיפה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'ואי
27/10/08 16:45
2
ג'ואי
27/10/08 17:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנק HSBC הודיע כי הוא תומך בתוכנית החירום של ממשלת בריטניה לתמיכה במערכת הבנקאית בממלכה, אך עם זאת אין בכוונתו להשתתף בתוכנית לדבריו "לאור איתנותו הפיננסית". כחלק ממחויבות הבנקים בבריטניה להגדיל את הונם, קבוצת HSBC חיזקה את בסיס ההון של חברת-הבת הבריטית, HSBC Bank, באמצעות הזרמת הון של 750 מיליון ליש"ט - המהווים אחוז אחד מההון הכולל של קבוצת HSBC. הזרמת ההון מומנה מההון העצמי של HSBC.
15/10/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
מיליוני ילדים בכל העולם מציינים היום (ד', 15.10.08) את יום שטיפת הידיים העולמי הראשון של האו"ם.
15/10/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
בעקבות המשבר הפיננסי העלו המדינות המפותחות את ביטוח הפיקדונות באופן משמעותי, אך ישראל היא בין המדינות הבודדות שבהן טרם הנהיגו ביטוח פורמאלי. כלכלני חברת BDI קובעים כי בסוף שנת 2007 הגיע כלל הפיקדונות של תושבי חוץ לסכום של כ-23.2 מיליארד דולר, ולדעתם קיים סיכון משמעותי במדיניות הנוכחית לבריחת פיקדונות - בעיקר מיהדות התפוצות - למדינות שבהן מונהג ביטוח כזה.
15/10/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
מנהיגי אירופה ילחצו (יום ד', 15.10.08) לתיקון מבנה המערכת הפיננסית בעולם. הם ינצלו לשם כך את גל תוכניות ההצלה, שכעת הצטרפו אליו גם מדינות דרום מזרח אסיה.
15/10/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
ידוע כי ויטמין D חיוני לבריאות העצמות. ישנם אף מחקרים שהראו כי ויטמין D משחק תפקיד במניעת סוגים מסוימים של סרטן ושל מחלות אוטואימוניות.
15/10/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il