|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

סוף לניפוח חשבון הסלולרי בתקופת החיוב

החגיגה נגמרה: החל מ-31 בדצמבר לא יוכלו החברות הסלולריות להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות ויחויבו לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות
30/10/2008  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
אטיאס. רפורמה צרכנית [קובי קנטור]

יתרונות המהלך
כוח המיקוח של מנויי המגזר הפרטי יגבר;
הכוח יישאר בידי הלקוח;
התחרות על הצרכן מצד החברות עשויה להתחזק.

משרד התקשורת הודיע (יום ה', 30.10.08) כי החברות הסלולריות לא תוכלנה להעלות תעריפים ללקוחותיהן הפרטיים, במהלך תקופת ההתחייבות ואף תחויבנה לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות.

שר התקשורת, אריאל אטיאס, החליט שעל מפעילי הסלולר יהיה להציג למנוייהם את תנאי ההתקשרות באופן שאלו יהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש - ולכל משך תקופת ההתחייבות. באשר לתעריפי ההתקשרות, אלה ייקבעו ביום ההתקשרות על-ידי המפעיל, ויהיו אחידים ונקובים בשקלים חדשים - גם כן למשך כל תקופת ההתחייבות.

ייקור במהלך התקופה יהיה אסור, אך גם הוזלה תהיה אסורה. מה שכן - במהלך תקופת ההתקשרות, יתאפשר לחברה הסלולרית להודיע על הטבות והנחות למנויים, אולם התעריפים הזולים לא יופיעו בהסכם ההתקשרות. במילים פשוטות: לא ניתן יהיה לציין בהסכם ההתקשרות כי התעריף הנקוב הוא X ש"ח, ובסעיף עוקב לכתוב כי על אף האמור יסופקו השירותים בתעריף מוזל או בחינם. הוזלות והספקת שירותים ללא תמורה, ככל שיסופקו, לא ייכללו בהסכם ההתקשרות, אלא יפורסמו לכלל המנויים או לקבוצת המנויים אליה מיועדת ההטבה.

חברות הסלולר ניסו לשמוט את הקרקע מפני הסדרה

ההחלטה התקבלה לאחר שימועים שערך משרד התקשורת לחברות התקשורת ב-13.1.08 וב-14.4.08. המשרד מתח ביקורת על האופן שבו פעלו מפעילי הסלולר, ואמר כי הוא "שומט את הקרקע מפני תכלית ההסדרה". השינוי יבוצע באמצעות תיקון רישיונות החברות.

אטיאס: המפעיל רשאי לקבוע כל תעריף סביר שיחפוץ

שר התקשורת אטיאס אמר כי משרדו חותר לפשטות ולשקיפות במתן אינפורמציה לצרכן באופן שיקל על הצרכן הסביר לקבל החלטה מיטבית עבורו. "אני סבור כי מתן כלים אלו בידי הצרכן עשוי לתרום להרחבת התחרות בין המפעילים השונים. ככלל, התקשרות שבה בעל הרישיון רשאי לשנות תנאי מרכזי בהתקשרות כמו התעריפים במהלך תקופת התחייבות, ומנגד, הלקוח שבוי בהתחייבות כלפי בעל הרישיון ויציאתו מהסכם כרוכה בקנס על אף השינוי בתעריפים שהושת עליו, מקנה לבעל הרישיון יתרון בלתי הוגן כלפי המנוי במתן השירותים, ומחייבת את המנוי לשאת במלוא הסיכון בהיותו כבול לבעל הרישיון. מצב כזה הוא בלתי סביר מבחינתי ולכן פעלתי לתיקון המצב הקיים. מבחינתי, המפעיל רשאי לקבוע כל תעריף סביר שיחפוץ, אולם, כל שנדרש הוא כי אותם תעריפים ייקבעו טרם ההתקשרות, באופן שקוף, ברור וודאי", אמר אטיאס.

היעדר שקיפות וודאות בהצגת המידע

מצב זה יצר שתי בעיות צרכניות עיקריות:

  • היעדר שקיפות טרם התקשרות - בעת בחינת חלופות להתקשרות עם מפעיל, למנוי לא מוצגים הנתונים הרלוונטיים (כגון שיעורי העלאת מחירים צפויים ומועדם) לעריכת השוואה סבירה בין החלופות המוצעות לו בין תוכניות או בין מפעילים;
  • אי ודאות, והיעדר שקיפות - בעת החתימה על הסכם התקשרות, המנוי לא ידע מה יהיה התעריף האפקטיבי אותו ישלם עבור שירותי המפעיל במשך תקופת ההתחייבות. הוא היה חשוף להעלאת מחירים חד-צדדית, אשר יכולה לקרות אף זמן קצר ביותר לאחר תחילת ההתקשרות.

בהסכמי ההתקשרות של מפעילי הסלולר, קיבלו הצרכנים תוכניות תעריפים סבוכות שהכילו תעריפים שונים לכל שירות, כאשר לעיתים התעריף אף משתנה ותלוי בכמות הצריכה של המנוי. במגוון רחב של שירותים, כגון שיחות טלפון רגילות, מסרונים, שירותי מולטימדיה (MMS), גלישה באינטרנט הפתוח, שירותי גלישה בפורטן הסלולרי קיבל הצרכן תוכניות תעריפים רבות כוללות גם את רכישת ציוד הקצה, וזיכוי בגין צריכה של שירותי שיחות הטלפון הרגילות.

משרד התקשורת סבר שהסכם ההתקשרות היה מאופין בהיעדר שיוויון מובנה, ביחסי כוחות בלתי שקולים ובפערי מידע, בין בעל הרישיון ובין המנוי הפרטי. כאמור, קבע השר אטיאס שבתוכנית הכוללת תקופת התחייבות, תנאי ההתקשרות, לרבות תעריפיה, צריכים להיות ידועים למנוי וכן צריך שייקבעו מראש.

המצב הקיים: דמי יציאה ועמלת מעבר

כבר כיום קיימת הוראת שקיפות ברישיונות המפעילים הסלולריים לפיה ההסכם כולל תנאי לפיו בתקופת ההתחייבות של הלקוח, יהיו סל השירותים, תעריפיו ותנאיו ידועים וקבועים מראש לכל תקופת ההתחייבות. כן נקבע, כי "בעל הרישיון רשאי לקבוע, לגבי סל שירותים, תעריפים שונים אשר יחולו במשך תקופת ההתחייבות. בפועל, המפעילים הסלולריים קבעו תעריפים מסוימים בהסכם ההתקשרות, אולם שמרו לעצמם בהסכם את הזכות לשנות את התעריף עד לשיעור מירבי, ובמספר פעמים במהלך התקופה, וזאת כאשר המנוי כבול בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום דמי יציאה או עמלת מעבר.

כך למשל, בהסכמי ההתקשרות נקבעו שיעורי העלאה שנתיים שהגיעו לעיתים עד ל-30%, והמפעילים אף שמרו לעצמם את הזכות לצבור מספר העלאות במהלך תקופת ההתחייבות.

מודל צרכני חלוצי

העלאת תעריפים במהלך עסקות הכוללות התחייבות היא תופעה ייחודית לשוק הסלולר. גם לגבי סוגי עסקות לתקופה קצובה הכוללות התחייבות אשר דובר עליהן במהלך הדיונים בכנסת, כגון התחייבות למכון כושר או למנוי שנתי לעיתון, לא קיים נוהג של העלאות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות.

המהלך אותו הוביל משרד התקשורת הוא חלוצי בתחום הצרכנות. המשרד התמודד עם הטענה שדי בתחרות כדי לגרום לחברות להוריד תעריפים, וטען שאת זאת יוכלו החברות לבצע במסגרת הסכמי ההתחייבות החדשים ובמסגרת הסכמים שאינם כוללים התחייבות. מעבר לכך, היו שטענו כי התיקון יוביל לכך שמפעילים יעלו תעריפים לרמה גבוהה מזו שהייתה מתקבלת אילו היו יכולים להתאים תעריפים על פני זמן. לדעת המשרד, בשוק תחרותי, יכולת המפעילים להעלות מחירים בהסכמים חדשים תרוסן מצד הביקוש. ריסון שכזה אינו מתקיים במצב בו מתאפשר למפעיל להעלות תעריפים כמהלך חד-צדדי במהלך תקופת ההתחייבות.

בתיקון הנוכחי לא נכללו הוראות בדבר קביעת חובות דיווח ויידוע המנוי לגבי תום התקופה הקצובה. לאור תיקון חוק הגנת הצרכן, שוקל המשרד את מתכונת ההסדרה המתאימה של נושא זה.

התיקון האמור ייכנס לתוקפו החל מיום 31 בדצמבר 2008, ויחול כאמור רק על לקוחות פרטיים.

רק על מפעילים סלולריים

בשלב זה, ההוראה המגבילה תחול רק על מפעילות סלולריות ולא על בעלי רישיונות כלליים אחרים בהם מפעילים בינלאומיים, טלפוניה קווית (מפ"א) או בעלי רישיון מיוחד לאספקת שירותי גישה לאינטרנט (ISP). זאת לאחר שמשרד התקשורת נוכח שבפועל, המפעילים הסלולריים הם היחידים שתוך כדי תקופת ההתקשרות שמרו לעצמם את הזכות לשנות את התעריף עד לשיעור מרבי, ובמספר פעמים במהלך התקופה, תוך ניצול כבילת המנוי בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום. המשרד קיבל על כך תלונות מצרכנים, לרבות פנייה של המועצה הישראלית לצרכנות. הוא הבהיר עם זאת כי אם ימצא בעתיד כשל צרכני במגזרי הפעילות האחרים, ישקול לבצע תיקון דומה ברישיונותיהם.

תאריך:  30/10/2008   |   עודכן:  30/10/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף לניפוח חשבון הסלולרי בתקופת החיוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בס''ד
3/11/08 23:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מינהל מקרקעי ישראל נכשל אתמול (ד', 29.10.08) בניסיונו למכור 109 מגרשים ונכסים במקומות שונים בארץ. הוא הצליח למצוא קונים רק ל-16 נכסים. הכשלון מתחלק לשניים: המינהל הציע למכירה 87 מגרשים שלו, ומצא קונים ל-7 מהם בלבד. בנוסף, הציע המינהל למכירה 22 נכסים של עמידר, ונמצאו 9 קונים. המיתון הגיע.
30/10/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הקפת הכנרת באופניים ה-31, תתקיים ביום שבת, ה-1 בנובמבר. לרוכבים מוצעים חמישה מסלולי רכיבה עממיים שונים, כביש והרים, בדרגות קושי שונות. הפעלות לילדים, הגרלות ודוכנים בנקודת הסיום על הדשא בבית בנדל.
30/10/2008  |  רוני נאור  |   חדשות
משטרת ש"י עצרה (יום ה', 30.10.08) את תושב קריית ארבע שמואל בן ישי החשוד בהסתה לכאורה לאלימות נגד חיילי צה"ל. זאת לאחר שאיחל לחיילי צה"ל במהלך פינוי חוות פדרמן-תור בקריית ארבע להינגף לפני אוייביהם, למות וליפול בשבי כמו גלעד שליט.
30/10/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
קונה לא-ידוע הגיש הצעה לקנות מגרש יקר של עמידר, ברחוב הנביאים בירושלים, אך שמו של הקונה, ועצם השאלה האם זכה במכרז או לא - נשארו בגדר מיסתורין. היום (ה', 30.10.08) לא ניתן היה לאתר את דוברת המינהל, אורטל צבר, לקבלת תגובה.
30/10/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
זה לא סוד שחלק גדול מכוכבי הוליווד תומכים בברק אובאמה, המועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. אדוארד נורטון, שבימים אלו מופיע על מסכי הקולנוע שלנו במותחן "גאווה ותהילה", לצידו של קולין פארל, נחשב לאחד התומכים הגדולים אפילו החליט להפיק עליו סרט דוקומנטרי.
30/10/2008  |  אלון רוזנבלום  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי [צילום: מניש סווארופ, AP]
איל השקס
מיסוד הציר הכלכלי בין ישראל להודו, שהפכה לכלכלה עם התמ"ג החמישי בגודלו בעולם, יהיה ניצחון גיאופוליטי חשוב ביותר ויאפשר שיתוף פעולה כלכלי, מדיני וביטחוני גם מול אירן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il