|
החברה הגדולה בעולם ליום אחד. פולקסווגן [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן דיווחה (יום ה', 30.10.08) כי הרווח הנקי שלה גדל ברבעון השלישי של השנה ב-28%, לעומת הרבעון המקביל לפני שנה, עקב שיפור במכירות לשווקים הצומחים. החברה הודיעה כי היא דבקה בתחזית שלה בדבר התוצאות העסקיות בכל 2008.
פולקסווגן, שמרכזה בוולפסבורג, אומרת כי הרווח הנקי שלה ביולי-ספטמבר עמד על 1.2 מיליארד אירו (1.6 מיליארד דולר). החברה מייחסת את הגידול לשיפור המכירות לסין, לרוסיה, להודו ולשווקים דומים. שיפור זה קיזז את ירידת הביקוש באירופה ובארה"ב. המכירות ברבעון השלישי גדלו ב-11% ל-29 מיליארד אירו (38.3 מיליארד דולר).
מנכ"ל החברה, מרטין וינטרקורן, אמר כי "החברה תפקדה עד כה היטב בסביבה קשה". עוד אמר כי "קשת הדגמים הצעירה והידידותית לסביבה, הייצור הגמיש, המצב הכספי האיתן והצוות היוצא מן הכלל, יסודות הקבוצה בריאים".
הרווח בתשעת החודשים הראשונים של 2008 גדל ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ל-3.7 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר). סך המכירות גדל בינואר-ספטמבר 2008 ב-5.5% ל-85.4 מיליארד אירו (113 מיליארד דולר).
החברה הגדולה בעולם - ליום אחד
החברה מעריכה כי בכל שנת 2008 יהיו משלוחי המכוניות, ההכנסות מהמכירות והרווח התפעולי גבוהים מאשר בשנת 2007. החברה מכרה ב-2007 6.2 מיליון מכוניות, והגדילה את פדיון המכירות כמעט ב-4% ל-108.9 מיליארד אירו, לעומת 104.8 מיליארד אירו בשנת 2006.
"אנחנו מאשרים את התחזית שלנו ל-2008, על אף ההידרדרות הדרמטית במצב הכלכלי בעולם והמשבר בענף הרכב בחודשים האחרונים", אמר מנהל הכספים של החברה, הנס דיטר פטש.
מניית פולקסווגן עלתה ביום ה' בבורסת פרנקפורט ב-12% ל-577 אירו. ביום ג', זינקה מניית פולקסווגן לשיא של 1,005 אירו לאחר שבעלת המניות הגדולה ביותר בה, יצרנית מכוניות הספורט פורשה, הודיעה כי רכשה אופציות להגדיל את חלקה בפולקסווגן מ-42.6% ל-75%.
המשקיעים הימרו על נפילה של מניית פולקסווגן עקב הודעה זו, ורכשו אותה בהמוניהם. המנייה הרקיעה שחקים, והפכה את פולקסווגן לחברה הגדולה בעולם מבחינת שווי השוק, יותר מענקית הנפט האמריקנית אקסון-מוביל, אך רק ליום אחד, שכן כבר למחרת נרשמה ירידה בשער המנייה.
גוף הפיקוח הגרמני על שוק הכספים BaFin הודיע כי הוא פותח בחקירה רשמית בפרשה.
פולקסווגן מתחילה בשנה הקרובה להקים מפעל ייצור חדש בארה"ב. המפעל יוקם בצ'טנוגה שבמדינת טנסי. במפעל תייצר החברה את מכונית הסדאן הבינונית החדשה שלה. מכוניות אלה הן פלח שוק הגדול ביותר בארה"ב.
4.8 מיליון מכוניות ב-9 חודשים
פולקסווגן מסרה כי מגוון המותגים שלה נותן לה יתרון תחרותי מכריע. הדגמים שהשיקה ב-2008 מאפשרים לה להרחיב את תיק המוצרים שלה ולחדור לפלחי שוק חדשים. מותגים האלה הם: פולקסווגן עצמה, יצרני מכוניות היוקרה אאודי, למבורגיני, בנטלי ובאגאטי, וכן יצרני הדגמים הבינוניים שקודה וסיאט.
החברה צופה כי בזכות גיוון זה יהיו משלוחי המכוניות שלה ב-2008 גדולים מאשר ב-2007. שיעורי הגידול הגבוהים ביותר צפויים במרכז אירופה ומזרחה, בדרום אמריקה ובאסיה והאוקיאנוס השקט.
בתשעת החודשים הראשונים של 2008 מכרה פולקסווגן 4.8 מיליון מכוניות, ב-4% יותר מאשר ב-2007. בתקופה זו מכרה החברה 775,400 מכוניות בסין, ב-13% יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בברזיל גדלו מכירותיה ב-21% ל-497,100 מכוניות, ברוסיה נרשם גידול של 88.2% ל-96,500 מכוניות. במרכז אירופה ומזרחה הגדילה פולקסווגן את המכירות ב-20%. לעומת זאת, ירדו המכירות במערב אירופה, לרבות בריטניה וצרפת, כמעט ב-5% ל-1.5 מיליון מכוניות.