עוד פחות משבוע, ייכנס לתוקפו החוק האוסר על משלוח של דואר זבל וספאם. לפי החוק, אסור יהיה לשלוח פרסומות דרך הדואר האלקטרוני, פקסים, SMS ומערכות חיוג אוטומטי, אלא אם כן מקבל הפרסומת הסכים לכך מראש ובכתב. לאור זאת ארגונים רבים פועלים להיערך לחוק החדש בעזרת כמה צעדים, מאחר ועבירה על החוק יכולה לגרור פיצוי לנמען בסך 1,000 שקלים ללא הוכחת נזק.
מודל פוזיטיבי
החוק עומד בסטנדרטים של המודל האירופי, לפיהם האחראי הבלעדי הוא שולח הפרסומת. מדובר במודל פוזיטיבי, Opt In, לפי חברות מפרסמות יוכלו לשלוח דואר זבל רק למי שהסכים לכך במפורש מראש. זאת בניגוד לדרישה של מפרסמים רבים לאמץ מודל Opt Out, לפיו דואר הזבל ייפסק רק כאשר הנמען מבקש להסיר עצמו מרשימת התפוצה לאחר שכבר קיבל דואר זבל.
חברות רבות כבר החלו כאמור, לשלוח מיילים המבקשים מהנמענים אישור להמשיך ולשלוח להם חומר פרסומי, כאשר חשוב לציין כי חומר פרסומי כולל גם ניוזלטרים למיניהם (אם הנמען לא נרשם אליהם) אשר תוכנם שיווקי.
באיגוד האינטרנט הישראלי התגייסו לעזור והם מציעים להבין מה בדיוק השלכות החוק, עם עצות שונות, בנוסף על דוגמאות לכתב תביעה אזרחית נגד מפיצי הספאם.
ספאם בעצומה
מצד שני, בעצומה שניסתה לאחד את בעלי העסקים הקטנים שרוב הפרסום שלהם נעשה בעיקר באמצעות הדוא"ל, נטען כי ללא הדואר האלקטרוני, הטלפון והפקס, שמשמשים עסקים קטנים רבים כדרך העיקרית להביא לקוחות חדשים, תביא לקריסתם ובמיוחד בתקופה קשה זאת. לטענת יוזמי העצומה, מרבית הספאם מגיע ממילא מחו"ל ומטרתם היא להסדיר את הנושא באופן שבו גם העסקים הקטנים יוכלו להמשיך לשווק, ולא לתמוך בהפצה המונית של ספאם. העצומה שצברה חתימות לגיטימיות רבות, אך בהמשך הופצצה בתגובות אוטומטיות - או ספאם.
כהערת אגב נציין כי החוק אינו מונע מגורמים פוליטיים לעשות שימוש בדואר האלקטרוני ולשלוח פרסומות לנמענים שלא ביקשו זאת.