ענקית התוכנה מיקרוסופט נושאת ונותנת עם יאהו על רכישת עסקי החיפושים באינטרנט ב-20 מיליארד דולר. כך מוסר (יום א', 30.11.08) העיתון הלונדוני סנדיי טיימס. הרכישה תעמוד במרכז עסקה סבוכה, שעל פיה תתמוך מיקרוסופט בצוות חדש שיקבל עליו את ניהול יאהו. ואולם למיקרוסופט אין כל כוונה לנסות לרכוש שוב את השליטה בענקית האינטרנט, לאחר שזו דחתה הקיץ את הצעת הרכש ב-47.5 מיליארד דולר.
סנדיי טיימס אומר כי נראה שהיו"ר לשעבר של יאהו, וכיום מנכ"ל AOL, ג'ונתן מילר, והנשיא לשעבר של קבוצת התקשורת פוקס, רוס לווינסון, מועמדים לעמוד בראש צוות הניהול החדש. מנהלים בכירים במיקרוסופט וביאהו כבר הסכימו, לדברי העיתון, על התנאים הכלליים של העסקה, אך אין כל ערובה שתצליח.
ואולם יאהו נתונה ללחץ כבד של המשקיעים, לאחר שדחתה את הצעת הרכש של מיקרוסופט. בהצעה הוערך שוויה של יאהו ב-33 דולר למניה. מאז, נפלה מניית יאהו ל-9 דולר. בשבועות האחרונים עלתה המנייה מחדש ל-11.5 דולר, בין היתר בגלל צירופו של המיליארדר המשקיע קרל אייקן למועצת המנהלים.
לפי מסמכים שהוגשו לוועדה הפדרלית לניירות ערך ובורסה (SEC) צבר אייקן חבילת מניות של 5.5% ביאהו, ששווי השוק שלה נאמד כעת ב-16 מיליארד דולר.
אנליסטים אומרים כי זהו זמן מתאים למיקרוסופט וליאהו להגיע לעסקה חדשה. ביאהו נוצר ואקום ניהולי לאחר שג'רי יאנג, ממייסדי החברה והמנכ"ל שלה, הודיע בחודש שעבר כי יתפטר ברגע שתמצא לו מועצת המנהלים מחליף. יאנג התנגד בשעתו לעסקת הרכש עם מיקרוסופט, ועסקת שותפות שיזם עם גוגל בתחום הפרסום התמוטטה בגלל חששות ליצירת קרטל.
פיגור אחרי גוגל
סנדיי טיימס אומר כי על-פי תנאי העסקה המוצעת, תעמיד מיקרוסופט 5 מיליארד דולר לרשות צוות הניהול מילר ולווינסון. הצמד יגייס 5 מיליארד דולר נוספים ממשקיעים חיצוניים. מזומנים אלה ישמשו לרכישת מניות בכורה הניתנות להמרה ובטוחות שיתנו לו החזקה ביותר מ-30% מיאהו. המשקיעים החיצוניים יקבלו את הזכות למנות 3 מתוך 11 חברי מעוצת המנהלים של יאהו.
מיקרוסופט תקבל על-פי ההסכם המוצע את הניהול של עסקי החיפושים ל-10 שנים. כמו-כן, תקבל אופציה למשך שנתיים לרכוש עסקים אלה ב-20 מיליארד דולר. ליאהו יישארו עסקי הדואר האלקטרוני, ההודעות, ושירותי התוכן.
לדברי סנדיי טיימס, צופים כי הסכם הניהול יגדיל את הכנסות יאהו ב-2 מיליארד דולר לשנה. העיתון מציין כי אף שמיקרוסופט ויאהו ממשיכות להיות רווחיות, הן מפגרות אחרי גוגל באינטרנט. יותר ממחצית שוק הפרסום המקוון, המסתכם ב-40 מיליארד דולר לשנה, באה ממודעות חיפושים. אנליסטים מעריכים כי 77% מההכנסות מגיעות לגוגל, 18% ליאהו ו-5% למיקרוסופט.
תוכנת חלונות של מיקרוסופט היא תוכנת ההפעלה הדומיננטית בעולם. אבל מיקרוסופט מפסידה בתחרות עם גוגל על השליטה באינטרנט. מיקרוסופט רוצה לטפל בבעיה זו.