לי איאקוקה, האיש שחילץ את ענקית הרכב האמריקנית קרייזלר מקריסה בשנות ה-70 בעזרת הצלה ממשלתית, אומר כי אין לאלץ את המנכ"לים של שלושת יצרני הרכב בדטרויט להתפטר כתנאי לקבלת הלוואות ממשלתיות.
איאקוקה, שהיה מנכ"ל קרייזלר ויו"ר החברה, אומר בהודעה שפרסם (יום ג', 9.12.08) כי אין זה הזמן המתאים לחילופי מנהלים.
"מכיוון שהייתי שם, אינני מסכים עם הרגשות המובעים בקונגרס שחייבים להחליף את ההנהלה כתנאי להענקת הלוואות ליצרני הרכב בדטרויט", אומר איאקוקה. "לא מחליפים מאמנים באמצע משחק, במיוחד כאשר העניינים כה נזילים".
הוא מוסיף כי תעשיית המכוניות נפגעה בגלל סדרה בלתי צפויה של אירועים שלא היו בשליטתה. "החברות אולי אינן מושלמות, אבל הבחורים המנהלים אותן כעת הם היחידים עם ניסיון וידע והבנה עמוקים כיצד עסקי המכוניות באמת עובדים", אומר איאקוקה. "הם, לפי שעה, הדרך הטובה ביותר שלנו להצלחה".
ברק אובמה, הנשיא הנבחר, אמר באחרונה, בלא לנקוב בשמות, כי צריך להדיח את מנהלי ענף הרכב אם הם אינם מבינים את הצורך בשינויים.
הסנטור הדמוקרטי, כריסטופר דוד, העומד בראש ועדה בסנט הדנה בסיוע לענף הרכב, אמר בסוף השבוע בראיון טלוויזיה כי מנכ"ל ג'נרל מוטורס ריק וייגונר "צריך ללכת" כחלק מעסקת הסיוע הממשלתי. דוד לא הזכיר את מנכ"ל פורד, אלאן מלאלי, ולא את מנכ"ל קרייזלר, בוב נרדלי, אך ביום ב' אמר כי "זה אינו תפקידי לשכור ולפטר, אך מה שאני מציע הוא להציב צוותים חדשים - אם רוצים לשכנע את העם האמריקני שתוכנית סיוע כספי נחוצה ומוצדקת".
ביום ג' חזר בו דוד מהקריאה להדיח מנהלים. "ברור, אין זה תפקידו של הקונגרס לנהל במישור המיקרו, לשכור או לפטר. אני סבור שאתה ממנה אנשים שמכירים את הענף הזה, מבינים אותו ואחר כך מבצעים את השינויים שיש לעשות", אמר הסנטור לערוץ MSNBC.
המודל של קרייזלר
חברות קרייזלר, ג'נרל מוטורס ופורד מבקשות הלוואות בסך 34 מיליארד דולר כדי לסייע להן לעמוד במשבר החמור ביותר בענף הרכב אחרי 26 שנה. הקונגרס עשוי להצביע השבוע על תוכנית לסיוע זמני, במקביל לחיובם בשינויים.
איאקוקה שכנע ב-1979 את הקונגרס לתת סיוע בערובות להלוואות בסך 1.5 מיליארד דולר. הצעת החוק אושרה 4 ימים לפני חג המולד. הנשיא ג'ימי קרטר חתם עליה בינואר 1980. כמו הצעת החוק הנשקלת כעת בקונגרס, נתן החוק מ-1979 לממשל פיקוח נרחב על החברה ומניות בעלות בה. קרייזלר נמנעה מפשיטת רגל ופיתחה את דגם K, מכוניות יעילות בצריכת דלק, שהצליחו מאד.
קרייזלר משכה בסופו של דבר הלוואות בסך 1.2 מיליארד דולר והחזירה אותן בתוך שלוש שנים, שבע שנים לפני המועד שנקבע. קרייזלר החלה להרוויח ב-1982 והממשל הרוויח 311 מיליון דולר ממכירת המניות ועוד 25 מיליון דולר עמלות על הערובות להלוואות.